Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja ser man det folkens. Da skal jeg lage meg min egen vindmølle som kan produsere mellom 50 - 400 watt :)

Grunnen til det store spriket på effekt er at jeg kun har en vag anelse om hvordan vindforholdene vil være. Hvor mye effekt jeg får er hovedsaklig basert på vindstyrken opphøyd i tredje potens i tillegg til noen andre variabler.

Jeg tror jeg kan regne med et årsgjennomsnitt på 3,5 - 6 m/s vindhastigheter i 80 meters høyde i følge linken under. Antageligvis over bakken og ikke moh :p. Ser ut som stedet jeg skal sette mølla er midt mellom mørkeblått og turkis.

Vindkart

Jeg laget en liten graf i excel som viser et anslag på hvor mye effekt jeg vil få basert på vindhastighet(m/s).

post-89658-0-71015300-1349451418_thumb.jpg

Sånn ellers så har jeg planer om å koble den til noen bilbatterier og koble til en 230v inverter. Jeg må jo også ha meg en ladekontroller for å styre strømmen inn til batteriet.

Generatoren har jeg skrudd ut av en tredemølle jeg fant på finn. Den er litt større enn jeg forventet, men det ordner seg!

post-89658-0-79116000-1349453864_thumb.jpg

post-89658-0-91336400-1349453898_thumb.jpg

Det største problemet mitt nå er å finne ut av elektronikken. Spenningen ut varierer jo i forhold til rpm. Jeg er litt usikker på hvor mye spenning generatoren vil gi ved forskjellige hastigheter. Jeg fikk den hvertfall opp i 12v ved å spinne svinghjulet for hånd.

Jeg må antageligvis ha en DC-DC converter som kan gi meg en konstant ladespenning ut uansett hvor mye vinden varierer. Jeg har sett en del på disse, men problemet er de jeg har sett ikke tåler mer enn 2A.

Kan hende jeg må gå til anskaffelse av en MOSET transistor som tåler litt og rett og slett lage en selv.

Men, først må jeg finne ut hvor mye spenningen vil variere.

Tenker jeg borer hull i svinghjulet og monterer bladene rett på den.

Jeg skal ha 3 blader som skal være 1 meter lange og jeg skal lage de ut av PVCrør som mange andre på nettet har gjort.

Hvis det er for svak vind så kanskje jeg setter på 6 blader.

Kommer flere oppdateringer etterhvert :)

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, enkelt forklart, så stabiliserer batteriet turbinspenning så lenge batteri er passe stort. En bildynamo lader med typisk 70 A.

Når turbin spinner opp vil spenning stige. Når spenning passerer 12V vil batteri ta til seg strøm. Ved 15 volt vil strøm være ca 100 A. 15 x 100 = 1500 W.

Din turbin klarer maks 500 W. Da vil spenning ligge på 13 V.

Når batteri er fulladet vil det ikke ta til seg mer strøm. Da vil spenning fyke i taket og batteri skades.

Laderegulator vil kunne kjøre overskuddsstrøm (dumpe) inn på en ovn. Sjekk regulatorer på ebay.

Dersom turbin kobles fra ovn vil turbin kunne løpe løpsk.

Jeg har satt meg inn i dette fordi jeg planlegger å bygge selv.

Sorry langt innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, så klart !! Det er helt rett det du sier. Det gir mening når jeg tenker over det. Spenningen vil prøve å holde seg på 12volt fordi all øking i spenning deretter blir sett på som en kortslutning fra generatoren siden batteriet har meget lav intern motstand.

Takk for svar, dette har gnagd meg i noen dager nå.

Lenke til kommentar

Er generatoren en DC-motor med børster og faste magneter?

Ser på bilde at generatoren (motoren) er oppgitt med 3050 RPM: Hvilket turtal skal du bruke, og skal du geare med remdrift?

Generatoren (motoren) er lagd for 130VDC (ved 3050RPM). Hvilken spenning skal du ha på batteriet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...