Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan rute lokal LAN-trafikk utenom ruter?

Anbefalte innlegg

Er det noen enkel måte å få lokal trafikk mellom maskiner i et nettverk til å gå utenom ruteren?

Jeg har to-tre maskiner (filserver og klienter) koblet til en D-Link DIR-655. Ruter og alle klienter har Gb NIC. Hvis jeg kjører manuell IP uten gateway går lokal trafikk så fort som diskene klarer, men hvis jeg legger inn gateway manuelt eller via DHCP går det usannsynlig tregt. Uten gateway blir det naturlig nok dårlig med internett...

Jeg har prøvd å sette opp static route mellom klient og server med metrikk 1, og 0.0.0.0 til gateway med metrikk 10, men så snart gateway route er aktiv i begge ender går det like tregt igjen. For ordens skyld: Internett går fint på 70 Mbps fra alle klienter.

Den beste løsningen er kanskje å sette opp doble NIC på alle klienter og bruke en separat switch for lokal trafikk, men det blir veldig mye styr... Jeg hadde det tidligere da ruteren sto langt unna og jeg måtte koble til via WLAN, men nå er ruteren rett ved maskinene.

Det går selvfølgelig an å kjøpe ny ruter, men jeg er stygt redd for at selv en ny, kjapp ruter vil strupe trafikken noe.

Har nettverksguruene noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...