nomina sunt odiosa Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Jeg skal kjøpe et eksternt nettverkskort og hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøpe et Alfa AWUS036N-kort, men på Alfa Networks hjemmesider ser jeg at det finnes både et som heter NH og NHR. Jeg har ikke så mye begrep om slikt utstyr, så jeg lurer på forskjellen? (jeg vet ikke hva b/g eller b/g/n vil si i praksis..) Etter å ha lest litt på internasjonale sider viser tester at det gamleste kortet (AWUS036N) er det som tar inn signaler best. Har noen en formening om hvilket kort jeg bør velge? Er det slik at NHR-kortet på noen måte er dårligere enn det som heter bare N? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Dapper Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Hei, har selv det NHR kortet og det fungerer imponerende godt. Har inntrykk av at jeg får inn signaler fra routere i "halve byen". Kan trygt anbefale det. Ang b/g/n, det er det betegnelser for trådløse standarder. N er den nyeste og gir under de fleste forhold raskere overføringshastighet og lengre rekkevidde. Info her http://en.wikipedia....02.11#Protocols Endret 19. oktober 2012 av Dapper Lenke til kommentar
Dapper Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Hmm, vil komme med en korrigering her. Opplever problemer med at kortet dropper connectionen, dette skjer uten unntak når jeg laster ned store filer, feks via steam. Går raskt opp i god hastighet, men etter et par minutter dør den fullstendig ut. Mister kontakten med ruteren og jeg må koble fra/ til kortet for å få kontakt igjen. Trodde først det var den crappy dir 615 ruteren som var problemet, men da jeg stappa inn et annet usb kort jeg hadde liggende var connectionen dønn stabil... Mulig det er driverproblemer eller noe. Får hive meg på google og se hva jeg finner ut. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Grunnen til at kortet dør ut er sannsynligvis varmgang. Pass på at du har nok kjøling, eventuelt kan du jo modifisere med D.I.Y. passiv eller aktiv kjøling. Det lønner seg forøvrig alltid å laste ned drivere fra chipsetprodusent. Litt info jeg fant i et forum pluss at jeg la til chipset. Alfa AWUS036H RTL8187L chipset, støtter ikke 11n. Is the best card available on the market, its compatible with everything, every os, every tool. Alfa AWUS036NH RT3070 chipset This was the original attempt to replace AWUS036H with a "n" ready card, it failed big time. The performance of this card even on windows is really bad. You will get much more signal in a "g" network with an AWUS036H than with this one working in "n" mode. Alfa AWUS036NHR RTL8188RU Driver This card was the second attempt to replace AWUS036H with a "n" ready card, it almost got there. The signal quality matches what is expected and the card works well normally under Windows. Alfa AWUS036NHA AR9002U The card is Atheros based but it works fine with all the tools like reaver, supports injection, scans well and the signal quality matches what it should be. This card will replace the AWUS036H in the future for sure. Right now the only drawback is the output power limited to 650mW. Ut fra disse informasjonene ville jeg valgt det siste kortet om jeg skulle kjøpe et nå. Det koster 33$ inkl shipping på ebay. Endret 20. oktober 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Dapper Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Takk for info! Prøver den driveren du lenker til der etterhvert. Vet ikke om det er den samme som kom på cd/ finnes på nettsidene til Alfa? Ang varmgang tviler jeg på at det er problemet, den står frittstående for seg selv på ei hylle over pulten min. Da er det i såfall ikke et veldig godt produkt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Det må jo ikke være varmgang, men jeg tenkte at siden det kommer ved stor belastning, så var varme det første jeg tenkte på. Om det er mulig å sette ned effekten via software, så kan du jo prøve det. I såfall er det et tegn på om temperatur er utslagsgivende. Det kan jo være så enkelt som at kjøling (pasta) er dårlig montert. Når det gjelder drivere, så ser de på Alfa sine sider ut til å være fra ~ januar 2012, mens de fra Realtek sin side er fra oktober 2012. Endret 20. oktober 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Dapper Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Driveren du lenket til så ut til å hjelpe droppa ikke connectionen ila noen tester jeg kjørte. Det som derimot irriterer litt er at et netgear wna3100 kort jeg har liggende slår den på nedlastningshastighet. Vinner jevnt over med 10 Mbps på både itavisen sin test, speedtest.net og nettfart.no... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Det er nok fordi WNA3100 støtter to datastrømmer. Du vil trolig oppnå inntil 70-100Mbit med WNA3100, mens max 50Mbit er realistisk med Alfa som har en datastrøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå