Lurifaksen Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Har så vidt begynt å pusle med CSS, og har et par spørsmål. Burde kanskje lese litt basic informasjon om CSS slik at jeg vet hva ting kalles, men dere forstår sikkert hva jeg mener: 1. Er det mulig på en eller annen måte å legge til i filen at f.eks .overskrift = .storskrift Med det mener jeg at alle websider som skal bruke .overskrift viser .storkrift i stedet, på den måten slipper jeg å ha dobbelt opp liksom. 2. Kan jeg på en eller annen måte definere at en tekst skal bruke en "klasse"(?) - men gjøre unntak på noen av tingene som er definert i den? Eksempel: Teksten skal være akkurat lik .overskrift - med ett unntak, den skal ikke være bold, slik .overskrift er definert til å være. (slik at jeg slipper å lage to .overskrifter, med kun en forskjell i). Lenke til kommentar
dms Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 1) Jeg vet ikke om jeg har forstått hva problemet egentlig er. Hva med å definere at <p>,<table> eller hva det nå er klassen skal påvirke skal bruke .storskrift, og kutte ut hele .overskrift? Mulig jeg er på jordet, men kom med et eksempel så blir det lettere å forstå/forklare. 2) Det finnes sikkert mulighet for noe überfancy opplegg der, men det er egentlig ikke så veldig tungvint med to separate klasser. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Har så vidt begynt å pusle med CSS, og har et par spørsmål. Burde kanskje lese litt basic informasjon om CSS slik at jeg vet hva ting kalles, men dere forstår sikkert hva jeg mener: 1. Er det mulig på en eller annen måte å legge til i filen at f.eks .overskrift = .storskrift Med det mener jeg at alle websider som skal bruke .overskrift viser .storkrift i stedet, på den måten slipper jeg å ha dobbelt opp liksom. <-- ikke sikker på hva du mener her... 2. Kan jeg på en eller annen måte definere at en tekst skal bruke en "klasse"(?) - men gjøre unntak på noen av tingene som er definert i den? Eksempel: Teksten skal være akkurat lik .overskrift - med ett unntak, den skal ikke være bold, slik .overskrift er definert til å være. (slik at jeg slipper å lage to .overskrifter, med kun en forskjell i). html <div class="1" id="2"></div> css #2 { her definerer du det som skal være spesielt for akkurat den diven } .1 { denne kan du bruke flere steder } altså: .class kan brukes flere ganger #id kan bare brukes en gang. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Ok, kan forklare #1 litt nærmere. Jeg bruker et CMS som jeg kan laste ned themes fra internett til. Alle funksjonene til CMS'et (alle plugins etc.) er definert til å bruke bestemte klasser. Problemet er det at theme'en jeg holder på å lage er veldig simpel og bruker kun noen få klasser. Det er derfor unødvendig å ha med alle klassene jeg ikke bruker i CSS filen. Jeg kan enkelt løse det problemet ved å endre kildekoden til CMS'et slik at alle de klassene den er definert til å bruke, heller bruker den ene min. Men da vil jo ingen andre themes fungere... Derfor vil jeg finne en enkel løsning slik at jeg ikke trenger å endre kildekoden, men samtidig ikke er nødt å ha alle klassene jeg ikke bruker i theme'en min. Eksempel: Kildekoden bruker: .heading .caption .heading2 .heading3 Jeg bruker en klasse til alle disse: .overskrift Derfor blir det unødvendig å lage 4 like klasser i css filen, bare pga kilden refererer til 4 forskjellige navn! Så jeg tenkte da at kanskje det var mulig å gjøre noe lignende dette i css filen: .heading = .overskrift .caption = .overskrift .heading2 = .overskrift .heading3 = .overskrift Dette var mer eller mindre håpløst å forklare... Er jo ikke livsnødvendig heller, men jeg prøver å få så ren kode som mulig... ------------ Hvis jeg har klasse 1 slik: .1 { color: #397BAD; font-size: 11px; font-weight: bold; } og vil bruke den, bortsett fra "bold", blir id dette da: #2 { font-weight: normal; } ? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 mener å huske at det siste der skal bli riktig ja, .heading = .overskrift .caption = .overskrift .heading2 = .overskrift .heading3 = .overskrift med litt enkel php kan du lete igjennom filene dine etter .class navnene og endre på dem automatisk <?php $filename = 'script.php'; <-- bytt ut med navnet på fila som skal endres $fp = fopen($filename, "a"); $arr = array(".heading", ".caption", ".heading2", ".heading3"); $find = "$arr"; $replace = .overskrift; $w = str_replace($find, $replace, $w); $write = fputs($fp, $w); fclose($fp); ?> tror det skal funke, men bare skrev rett her nå så har ikke testet... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Hmm... Tror jeg satser på dobbel-lagring i CSS filen. Jeg lurte jo egentlig bare på om det var en slik funksjon i CSS... Blir litt mye stress med php script - vinningen går vel nesten opp i svinningen. Men uansett, Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå