overLoad Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Både 17" og 19" har likt antall pixler så i teorien skulle etterslepet (eller "ghostingen") være den samme. Størrelsen på pixlene er dog større på 19" skjermen, men at det skulle føre til mer etterslep kan jeg ikke skjønne. Oppdateringsfrekvensen på pixlene er jo den samme ergo skal man heller ikke se noe mer etterslep. Billedkvaliteten er jo et annet spørsmål da, ettersom en 19" har større pixler.. Men som jeg sier så vil jo etterslepet bli større pga av størrelsen. (i teorien) Ikke i form av flere pixler med etterslep, men med større overflate. Men dette er da et pirkeproblem. Blir som å si at man ikke vil ha J.L fordi rumpa hennes kunne vært bedre. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Men dette er da et pirkeproblem. Blir som å si at man ikke vil ha J.L fordi rumpa hennes kunne vært bedre. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Har disse skjermene noen småbrødre av samme kvalitet? Jeg tenker da på 17", som har like god bildekvalitet og betraktningsvinkel som de som ble testet... Samsung har 172T som er tilsvarende 191T i kvalitet. Hansol har H750 som jeg antar er tilsvarende H950 i kvalitet. Har ikke sett så nøye på denne skjermen. mvh Thor-Egil Takker. Skal kikke nærmere på disse to... Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Spøsmålet: Jeg kjøper 2 LCD-skjermer, en er 17" andre er 19". De er fra sammeprodusent, de har samme specs og er i samme "serie". Det jeg lurer på er om man vil oppleve mer "ghosting" på storebroren rett og slett for de den har større billedflate og er derfor lettere å oppdage? Dersom en tenker seg en rett linje over skjermen som flyttes bortover, vil etterslepet være på en like stor prosentandel av skjermen uansett størrelse på skjermen, så lenge oppløsningen er lik. Dette er fordi dersom linjen beveget seg fra piksel A til B, så vil det være piksel A som fortsatt har litt igjen av fargen til linjen. Denne pikselen vil være lik på en 19" og en 17" når oppløsningen er lik. Sånn sett vil det ikke være mer etterslep på en 19" med samme oppløsning. Men dersom du måler i "areal av etterslep" for å kalle det noe, så vil jo dette være større på 19 tommeren. Men dette er det samme etterslepet som på 17 tommeren. Jeg velger å svare at du ikke vil se forskjell. Det er 0,03 mm forskjell på et slik piksel på to slike skjermer, og jeg tror ikke at et menneske kan se forskjell på dette. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Fin test! Det var akkurat de tre skjermene jeg ville ha sammenlignet i en test! Takker.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Spøsmålet: Jeg kjøper 2 LCD-skjermer, en er 17" andre er 19". De er fra sammeprodusent, de har samme specs og er i samme "serie". Det jeg lurer på er om man vil oppleve mer "ghosting" på storebroren rett og slett for de den har større billedflate og er derfor lettere å oppdage? Dersom en tenker seg en rett linje over skjermen som flyttes bortover, vil etterslepet være på en like stor prosentandel av skjermen uansett størrelse på skjermen, så lenge oppløsningen er lik. Dette er fordi dersom linjen beveget seg fra piksel A til B, så vil det være piksel A som fortsatt har litt igjen av fargen til linjen. Denne pikselen vil være lik på en 19" og en 17" når oppløsningen er lik. Sånn sett vil det ikke være mer etterslep på en 19" med samme oppløsning. Men dersom du måler i "areal av etterslep" for å kalle det noe, så vil jo dette være større på 19 tommeren. Men dette er det samme etterslepet som på 17 tommeren. Jeg velger å svare at du ikke vil se forskjell. Det er 0,03 mm forskjell på et slik piksel på to slike skjermer, og jeg tror ikke at et menneske kan se forskjell på dette. mvh Thor-Egil Skjønner hva du mener moddis, og jeg er egentlig enig med deg. Men som du vet har du lagt merke til at de fleste her i forumet ikke er mennesker, og ergo vil de se forskjell på dette. Tolker ditt svar hen at det er en forskjell men den normale mann i gata ser ikke dette... Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Dette begynner å bli like bra som når de audiophile sier du må ha en spesiell type hørsel for å "høre" forskjellen mellom to typer kabler, en hørsel som bare de audiophile selv har. Bare "eliten" (altså visse priviligerte forumbrukere) greier å synse mer etterslep på to skjermer med forskjellig størrelse, men ellers like spesikiasjoner, mens den normale mann i gata altså ikke greier det. Hva er det som står i leksikonet om at menneskene er født med stort sett de samme sansene igjen? Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Kanskje Thor-Egil kan svar på om det er en annen lcd teknologi som ligger bak, når enkelte 15" UXGA skjerm (1600x1200), mens man må opp i standalone lcd skjermer på 20" for å få samme oppløsning. Eller er det kun pris som gjelder? Skulle så gjerne hatt 1600x1200 på 19" for en fornuftig penge Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Kanskje Thor-Egil kan svar på om det er en annen lcd teknologi som ligger bak, når enkelte 15" UXGA skjerm (1600x1200), mens man må opp i standalone lcd skjermer på 20" for å få samme oppløsning. Eller er det kun pris som gjelder? Skulle så gjerne hatt 1600x1200 på 19" for en fornuftig penge Tror ikke det er anenn teknologi. Men det er kanskje for liten etterspørsel etter slik oppløsning. (større andel laptop bruker er profesjonelle) Det produsentene kan tjene penger på, det lager de. Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Har en Hansol H950, funker perfekt. ingen problemer eller gosting. ikke problemer med kontrasten heller Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Har en Hansol H950, funker perfekt.ingen problemer eller gosting. ikke problemer med kontrasten heller Nei, det er ingen problemer, men den var merkbart svakere på dette enn de to andre skjermene. Dersom du ikke sammenligner med noe, så vil du sannsynligvis være veldig fornøyd. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Kanskje Thor-Egil kan svar på om det er en annen lcd teknologi som ligger bak, når enkelte 15" UXGA skjerm (1600x1200), mens man må opp i standalone lcd skjermer på 20" for å få samme oppløsning. Eller er det kun pris som gjelder? Skulle så gjerne hatt 1600x1200 på 19" for en fornuftig penge Som det blir nevnt her, så regner ikke produsentene med at folk er villige til å betale så mye mer for disse skjermen dersom de skulle økt oppløsningen. Skjermen ville nemlig blitt vesentlig dyrere (bare se på det som er av 19 tommere med den oppløsningen). Jeg personlig ville også hatt 1600*1200 på en 19 tommer, men ifølge Samsung (som er en av de få som lager paneler), så er dette ikke lønnsomt for produsentene før LCD blir enda billigere å produsere. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Har en Hansol H950, funker perfekt.ingen problemer eller gosting. ikke problemer med kontrasten heller Nei, det er ingen problemer, men den var merkbart svakere på dette enn de to andre skjermene. Dersom du ikke sammenligner med noe, så vil du sannsynligvis være veldig fornøyd. mvh Thor-Egil Du skrev at kontrast og slikt ble bedre ved bruk av dvi. Brukte du dvi når du tok de bildene fra Unreal? Hvis H950 hadde bedre kontrast enn det du viste der, så er det jo litt urettferdig overfor Hansol, siden de fleste nå har skjermkort med dvi-utgang. Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Nei, jeg brukte analoge signaler når bildene ble tatt, siden det var den eneste måten jeg kunne ha like signaler på flere skjermer samtidig. Jeg har ingen DVI videosplitter. Bildet ble klarere med DVI på Hansolen også, men var fortsatt et lite hakk under når det gjaldt kontrast. Håper det svarte på spørsmålet. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Nei, jeg brukte analoge signaler når bildene ble tatt, siden det var den eneste måten jeg kunne ha like signaler på flere skjermer samtidig. Jeg har ingen DVI videosplitter. Bildet ble klarere med DVI på Hansolen også, men var fortsatt et lite hakk under når det gjaldt kontrast. Håper det svarte på spørsmålet. mvh Thor-Egil Ja, det svarte på spørsmålet mitt. Men jeg synes at det gjør hele testen litt mindre aktuell for folk flest. Når folk kjøper en lcdskjerm med dvi inngang, så vil de da vel bruke den fremfor den analoge. Hvis du ikke har dvi videosplitter, så kan du jo ta et screenshot fra spillet, og så i tur og orden ta bilde av skjermene som viser dette screenshotet med dvi-signal. Det er dvi-kvaliteten som er viktigst! Bare et lite tips... Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Den relative økningen i kvalitet var ganske lik på alle tre skjermene ved DVI, men Hansol skjermen var hakket dårligere på kontrast enn de andre på begge typer signal. Det direkte noe å gjøre med DVI kontra analog problematikken. Bildene blir bare tatt for å gi en anelse om hva jeg snakker om betyr. Bildene er jo heller ikke tatt i 100% like omgivelse. Lys, vinkler osv blir jo forskjellig. Det er ikke slik at man tar bildene og så vurderer hvem som er best utifra dem. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Det har du rett i. Men det jeg nå lurer på: Ble kontrasten så mye bedre (på H950) at de mørke områdene som det var bilde av ikke ble så mørke lenger? Var disse områdene fremdeles så dårlige at det var vanskelig å se detaljene? H950 er nemlig den eneste 19" LCD skjermen jeg har sett til under 5000kr, så det hadde jo vært gøy om den var "bra nok"... Takk for raske og gode svar Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg vil påstå at det var litt under middels selv ved DVI. Om det er godt nok er litt individuelt. Om du synes det er bra nok for deg så er det viktigst Jeg tror ikke jeg ville vært 100% fornøyd med denne skjermen, om det er det du vil ha svar på. Men skjermen er for all del langt over brukbar. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg er av de "få" som vil bruke analog når jeg i løpet av uken skal bestille meg en 19". Grunnen er enkelt og greit at jeg i første omgang skal koble den til en bærbar som ikke har DVI. Hadde vært flott om dere kunne ta en ny runde med tester av 19" og f.eks inkludert 193T for å se om denne har blitt bedre på analog enn 191T var. Prisene har også sunket drastisk siden disse testene ble gjort, man finner jo nå H950 til rett under 5000 og 193T ligge jo like under 6000. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kommer til å bestille H950 i løpet av denne uken... Noen som vil fraråde meg å kjøpe denne? Skal brukes til div "kontor" oppgaver og flysimulator, ikke noe CS og den typen "raske" spill. Blir koblet opp med analog de første månedene. Tar gjerne imot inspill fra brukere av denne skjermen. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå