Howard Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 TEST: Tre rimelige 19" LCD-skjermer LCD-skjermer er i vinden som aldri før og vi starter høsten med en test av tre 19-tommer skjermer. Vi har sett nærmere på Samsung Syncmaster 191T, Hansol H950 og Fujitsu Siemens X19-1. Er noen av disse rimelige 19-tommers LCD-skjermene noe å satse på? Les testen her. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 *Puster DYPT ut* Hyggelig å vite at skjermen min hadde vunnet testen hvis det ikke var for prisen, når man får den gratis Ellers var det en meget bra skrevet test. Og gjett om du STORKOSTE deg med 4 skjermer da! En situasjon som gjør det fristende å kjøpe Parhelia bare for å leke seg Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Har disse skjermene noen småbrødre av samme kvalitet? Jeg tenker da på 17", som har like god bildekvalitet og betraktningsvinkel som de som ble testet... Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Spesifikasjonene på H950 er ikke helt ulike de som vi så på X19-1. Vi la riktignok merke til at betraktningsvinklene var oppgitt til 85° både vertikalt og horisontalt, men dette må være målt ut ifra en flatenormal på skjermen siden det ikke var noe problem med betraktningsvinkelen på denne skjermen i det hele tatt. Så defor er nok det riktige tallet 90° + 85° = 175° som ligner mer på det de fleste nyere skjermer har. Bare pirk, men det burde vel vært 85° + 85° = 170°. Slik det står i artikkelen har skjermen marginalt bedre egenskaper fra den ene siden enn den andre... Det logiske er vel også at vinkelen regnes ut til begge sider fra normalen, slik det brukes i fysikk når man regner med f.eks innfallsvinkel og refleksjonsvinkel o.l. Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Bare pirk, men det burde vel vært 85° + 85° = 170°. Slik det står i artikkelen har skjermen marginalt bedre egenskaper fra den ene siden enn den andre... Det logiske er vel også at vinkelen regnes ut til begge sider fra normalen, slik det brukes i fysikk når man regner med f.eks innfallsvinkel og refleksjonsvinkel o.l. Du har så rett så rett Jeg var litt rask i tankegangen der. Will fix. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Ellers var det en meget bra skrevet test. Og gjett om du STORKOSTE deg med 4 skjermer da! En situasjon som gjør det fristende å kjøpe Parhelia bare for å leke seg Takk for det. Det var ikke så ille å ha 4 skjermer stående, nei. Bortsett fra at min bedre halvdel hater at jeg har så mye "stæsj" stående, men det gikk over etterhvert. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
gixer Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Kommer dere til å ta en "billig 17 LCD shootout" en eller annen gang i nærmeste fremtid? Lenke til kommentar
FuzzyUnc Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Takk for en god, informativ test. Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Har disse skjermene noen småbrødre av samme kvalitet? Jeg tenker da på 17", som har like god bildekvalitet og betraktningsvinkel som de som ble testet... Samsung har 172T som er tilsvarende 191T i kvalitet. Hansol har H750 som jeg antar er tilsvarende H950 i kvalitet. Har ikke sett så nøye på denne skjermen. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Kommer dere til å ta en "billig 17 LCD shootout" en eller annen gang i nærmeste fremtid? Det kommer ihvertfall en test av to 17 tommere om ikke så altfor lang tid. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
substeinar Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Valgte du Samsung sin skjerm på grunn av designet? Blir ikke det feil? Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Valgte du Samsung sin skjerm på grunn av designet? Blir ikke det feil? Nei, jeg skriver at den totalt har best billedkvalitet av de tre. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Flott test Thor Egil. Gleder meg til du skal teste 17" Regner med at Hyundai q17s er en av disse da.... Men over til et spørsmål fra meg til deg: Jeg har undersøkt dette med gud og hvermannsen, fra dataguruer til datanerds og ingen kan med 100 % gi meg riktig svar. Spøsmålet: Jeg kjøper 2 LCD-skjermer, en er 17" andre er 19". De er fra sammeprodusent, de har samme specs og er i samme "serie". Det jeg lurer på er om man vil oppleve mer "ghosting" på storebroren rett og slett for de den har større billedflate og er derfor lettere å oppdage? Håper du skjønner hva jeg mener. Geeksa sier at de mener du ikke skal gjøre det, men de kan ikke gi meg 100 % sikkert svar.Noen tanker om dette ? Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Flott test Thor Egil. Gleder meg til du skal teste 17" Regner med at Hyundai q17s er en av disse da.... Men over til et spørsmål fra meg til deg: Jeg har undersøkt dette med gud og hvermannsen, fra dataguruer til datanerds og ingen kan med 100 % gi meg riktig svar. Spøsmålet: Jeg kjøper 2 LCD-skjermer, en er 17" andre er 19". De er fra sammeprodusent, de har samme specs og er i samme "serie". Det jeg lurer på er om man vil oppleve mer "ghosting" på storebroren rett og slett for de den har større billedflate og er derfor lettere å oppdage? Håper du skjønner hva jeg mener. Geeksa sier at de mener du ikke skal gjøre det, men de kan ikke gi meg 100 % sikkert svar.Noen tanker om dette ? Teoretisk så skulle du merke det litt mer hvis dine øyne er superfølsomme. Hvis f.eks en ting beveger seg over skjermen og ghostingen er f.eks over 4 pixler i bredden, så vil jo de pixlene være større på en større skjerm og derfor lettere å se. (såfremst oppløsningen er 1280 på begge.) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 det er det jeg og mener. de fleste 17" og 19" har jo samme oppløsning. Venter spent på svar fra modissen her. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Venter spent på svar fra modissen her. Han hakke peiling på noe Eller kanskje han har det likevel Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Venter spent på svar fra modissen her. Han hakke peiling på noe Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Både 17" og 19" har likt antall pixler så i teorien skulle etterslepet (eller "ghostingen") være den samme. Størrelsen på pixlene er dog større på 19" skjermen, men at det skulle føre til mer etterslep kan jeg ikke skjønne. Oppdateringsfrekvensen på pixlene er jo den samme ergo skal man heller ikke se noe mer etterslep. Billedkvaliteten er jo et annet spørsmål da, ettersom en 19" har større pixler.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 skjønner hva du mener, men det jeg er ute etter er ser man forskjell på grunn av at den ene skjermen er større enn den andre? Det er lettere å se afterglow på større områder. For hvis du har en skjerm med ms på 150(eksempel) så vil du på mindre skjermer ikke oppfatte denne "hengingen" av bilde like bra som du vil på større skjermer. Billedkvaliteten er seff bedre når du får mindre skjerm med sammeoppløsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå