Gå til innhold

Tips til fremtidig oppgradering.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kjøpt meg ny pc, og siden jeg ikke har så god peiling på diverse komponenter, så lurer jeg på hva som burde være første prioritering for oppgradering av denne pcn.

- Jeg har en teori om at strømforsyningen kanskje er litt for svak?

- Vil jeg oppleve problemer som følge av dette med oppsettet mitt?

- Burde jeg investere i et alternativ kjølesystem for prosessoren?

Intel® LGA1155 Core i7-3770K

Corsair XMS3 1600MHz 16GB Vengeance CL9

Samsung SSD 830 Series 128GB BK SATA3.0

Seagate Barracuda® Green 2TB SATA 3.0

GeForce GTX680 2GB GDDR5 PC-PROD

ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Takk for eventuelle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kjøpt ja.....Hehe da blir det en annen sak... Må lære meg å lese :nei:

Men den nzxt strømforsyningen er å anbefale og 212 evo eller Noctua NH-U12P SE2 til cpu kjøler, kommer litt an på overklokking

Endret av otl
Lenke til kommentar

Veldig fint oppsett du har her :-) Z77 hovedkortene støtter vel intel level up og XMP. Så om du har tenkt og enkelt overclocke vil jeg anbefale litt høyere strømforsyning, slik at du da også kan hive inn et ekstra grafikk kort i SLI. Intel's Level-Up er sinnsykt genial. Den clocker prosessoren og setter alle innstillinger for din maskin optimalt helt automatisk. Men i sammenheng med det vil jeg kanskje anbefale en bedre kjøler en stock. XMP profiler er veldig kult det også, kan tenke meg at hovedkortet setter ned rammen din til 1333MHz, og ved å aktivere XMP vil den skru opp minnet til den høyeste clocken mulig for minnet. Så 750-800 Watt strømforsyning og nyere kjøler som f.eks. Corsair H80 og du har maskin i mange år fremover :-)

EDIT: Glemte å si at Level-Up og XMP kan ikke være aktivert samtidig. Så har du Level-Up på må du manuelt sette RAM på høyere clock hvis du vil det. Samme med XMP bare omvendt, at du må sette CPU clock manuelt.

Endret av Johsse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg har kjøpt, fikk et tilbud på rundt 9000 for oppsettet, ferdig bygd (demopc). Burde kanskje gjort slike undersøkelser på forhånd, men har en lei tendens til å hive meg på impulskjøp :p

Det høres jo fint ut Johsse, kan ikke si at jeg skjønner ALT du skriver her, men det blir spennende å prøve ut :)

Endret av kavring1
Lenke til kommentar

Veldig fint oppsett du har her :-)

Z77 hovedkortene støtter vel intel level up og XMP. Så om du har tenkt og enkelt overclocke vil jeg anbefale litt høyere strømforsyning, slik at du da også kan hive inn et ekstra grafikk kort i SLI.

Intel's Level-Up er sinnsykt genial. Den clocker prosessoren og setter alle innstillinger for din maskin optimalt helt automatisk. Men i sammenheng med det vil jeg kanskje anbefale en bedre kjøler en stock.

XMP profiler er veldig kult det også, kan tenke meg at hovedkortet setter ned rammen din til 1333MHz, og ved å aktivere XMP vil den skru opp minnet til den høyeste clocken mulig for minnet.

Så 750-800 Watt strømforsyning og nyere kjøler som f.eks. Corsair H80 og du har maskin i mange år fremover :-)

Hovedkortet hans støtter ikke SLI?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Så kommer an på hvor hyppig du kommer til å oppgradere. Selv tror jeg at jeg hadde holdt meg innen enkeltkort pga prisen. Kan jo ikke bytte ut alt her ;)

Bedre å bare kjøpe nytt skjermkort når det kommer nyere og bedre.

Men har du store planer om å kjøre fler-gpu oppsett i nærmeste fremtid, og er en person som hyppig oppdaterer så anbefales det selvfølgelig å legge en del kroner mer i psu.

Endret av otl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@kavring1:

Faktisk så har du en bra PSU. Silver Power SP-SS500 er egentlig bygd av Seasonic - er basert på SS-XXXET Active PFC serien til Seasonic, og da 500 Watt versjonen. http://seasonic.com/pdf/datasheet/NEW/Bulk/PC/ATX/SS-XXXET%20Active%20PFC.pdf.

Alle Seasonic sine PSU-er er kjent for god byggkvalitet og gode verdier knyttet til ripple og støy.

Den gir 408 Watt på 12 volten (har bare en rail). Normalt for Seasonic er dette konservative verdier. Anandtech med en mer strømslukende CPU (Intel Core i7-3960X @ 4.3GHz - som fort medfører 50 - 60 Watt mer) måler 366 Watt fra stikkontakten på load for GTX 680. Om vi justere for i7 3770 og PSU-en effektivitet (den som Anandtech bruker), så drar oppsettet ditt under 300 Watt fra PSU-en, dvs 75 % av det den er spesifisert for.

Klart du kan ikke overklokke mye eller bruke SLI på denne PSU-en - men slik som oppsettet står nå skal den holde bra.

Jeg ville i alle fall ikke byttet den ut med en NZXT HALE 90 550 Watt. Du får 50 Watt ekstra, men ikke nødvendigvis en bedre PSU. Skal du bytte PSU bør du gå for Seasonic X-660, Seasonic X-760, Corsair AX650, Corsair AX750 eller XFX Black Edition 750W. Alle disse er Seasonic. XFX Black Edition bygger på samme plattform som gamle Corsair HX - dvs Seasonic M12D plattformen. De andre på Seasonic X-plattformen. XFX koster bare et par hundre kroner mer en NZXT HALE 90 550 Watt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...