Gå til innhold

Hva er ditt favoritt objektiv?


Anbefalte innlegg

Jeg fant en tråd som var startet av "Ulfgre" som handlet om nøyaktig det samme, men dette var en gammel tråd og mye kan ha forandret seg det siste året for mange vil jeg tro. meg inkludert.

 

Så spørsmålet er i utgangspunktet enkelt:

Hvilket objektiv av de du eier liker du best?

 

Legg gjerne også inn et bilde du tok med dette objektivet.

 

_________________________________

 

Jeg måtte nermest starte en liten utvelgelsesprosess for å finne ut hvilket av mine jeg likte best, for jeg bruker jo alle sammen omtrent like mye.

 

Men ut fra type bilder jeg liker best og ta for øyeblikket som er såkalt gatefoto, så holder jeg en knapp på: Canon EF 85mm f/1.2L II

 

Jeg synes dette er det perfekte gatefoto objektivet og det tegner skarpt selv på største blender. Muligheten for forholdsvis lav dybdeskarphet og tett utsnitt av ting som befinner seg på andre siden av gaten er noe jeg liker godt.

 

Her er et bilde jeg har tatt med dette:

 

post-30214-0-57373700-1349426941_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel hatt favorittobjektiv, men når jeg setter meg ned og tenker meg om så har jeg egentlig ingen favoritt.

Mitt mest brukte er uten tvil Canon EF-s 17-55 2.8, mest for det er mitt mest anvendelige og derfor sitter mest på huset.

 

Ellers så går favorittobjektiv mye i bølgedaler. Min Sigma 30 1.4 gav meg en liten "forelskelse" når det gjaldt å ta bilder i større innendørs rom uten kunstig belysning (les: blits). Men da jeg sist sommer kjøpte Sigma 8-16, så ble jeg svært "betatt" og jeg liker å leke med det ofte. Til macro har jeg sverget til min Canon 60 mm, der jeg til tider har ligget i blomsterbed og tatt bilder av mye rart.

Akkurat nå, under oktoberfest, er Sigma 150 mm min favoritt og et objektiv som jeg gleder meg mer og mer over. Dette er også et objektiv som har støvet ned de siste par årene, først og fremst p.g.a. at det har blitt overlappet av mer "anvendelige" objektiv, som den nevnte 60 mm til macro og min 70-200 f/4 til der jeg trenger litt mer lengde.

 

150'en har potensiale til å bli min favoritt, spesielt når jeg en gang på nyåret investerer i et FF-hus.

 

Men mitt favorittobjektiv er nok pr. idag tross alt mitt nevnte 17-55, men jeg er usikker på om det er et FAVORITT-objektiv.

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke noe favoritt objektiv for tiden.

Ikke jeg heller.

 

Jeg solgte det meste jeg hadde som en del av en oppgraderingsplan jeg hadde, men brukte pengene på andre ting og sitter derfor nå med en meget redusert objektivpark og lengter etter favorittene mine.

 

Favoritten blant objektivene jeg har nå blir derfor Nikkor AF-S 50mm f/1.4G - ikke noe gale med det, men for en som er vidvinkelfrelst blir det litt feil.

Lenke til kommentar

Det er nok fortsatt Samyang 35mm 1.4. Lite som slår denne på kombinasjonen av pris, optisk ytelse og byggekvalitet. Minst like skarp som Nikon sin... Eneste ulempen er mangel på autofokus (og kanskje størrelse, selvom jeg synes det er veldig greit at den tar 77mm filter), men det synes jeg går greit for min del. Har jo fokusbekreftelse i søkeren på D3'en, og det er uansett ikke en brennvidde jeg ville brukt til sportsfoto. :p

Lenke til kommentar

Canon EF 100mm f/2.8L IS Macro

- Sylskarpt

- Særdeles rask autofokus (ikke bare til makro-objektiv å være, men generelt)

- Knalleffektiv bildestabilisator. Skyter lett håndholdt på 1/10s.

- 100mm + f/2.8 + IS + god autofokus = knall medium tele i dårlig lys

- Blodekte makro

 

:)

Endret av Andreasfe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden jeg kun har fire objektiver må det bli det nyeste og dyreste - Canon 70-200mm 2.8 IS USM (versjon I).

 

Ekstremt skarpt, og bildestabilisatoren gjør at jeg kan ta skarpe bilder i dårlig lys. Det er i tillegg fint å filme med.

 

Men det er ikke dermed sagt at det er mitt drømmeobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...