Bjerknez Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Det har seg slik at jeg og en kompis er ute stort sett hver lørdag/søndag og tar bilder. Når vi kommer hjem så plukker vi ut de bildene vi liker best som vi laster opp i en dropbox mappe som begge kan se på hver sin pc. Hvis han laster opp feks. 20 stk. bilder i sin mappe så plukker jeg ut fem av de JEG liker best, og evaluerer disse fra 1-5 samt gir en begrunnelse. Det samme gjør han med mine bilder. I dag sender vi bare mail hvor vi skriver filnavnet på bildet og kommenterer på den måten. Det jeg/vi forøvrig er ute etter er en litt mer egnet metode for dette som er nettbassert. Finnes det noen steder på nett hvor man kan gjøre slike ting som har følgende kritterier: 1. Ikke neødvendig og heller ikke ønskelig å dele disse bildene med noen andre enn oss selv. 2. Mulighet for å gi stjerner eller evaluere på en enkel måte samt legge inn en kommentar/begrunnelse som kan være ganske lang. 3. IKKE reklame takk! 4. EXIF må vises. Vi kan gjerne betale litt for en slik tjeneste, men så langt har jeg ikke funnet noen optimale sider for dette. Joda, man kan sikkert bruke flickr og gjøre bildene private etc. men jeg synes flickr er alt for avansert i forhold til hva vi skal bruke det til. 500px.com er i utgangspunktet en fin oversiktlig og ryddig side hvor EXIF data og alt blir lagt ved når man laster opp bilder. Problemet her er at man mangler evalueringsbiten ved å sette "stjerne" ved bildene etc. Så er det noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Jeg synes Picasa/flickr blir litt "fjortis" jeg da. Kunen tenkt meg en mer tillpasset tjeneste, men er jo ikke sikkert det finnes naturlighvis... ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Du har jo allerede en website. Hvorfor ikke da installere gallery2 eller coppermine og lage et privat galleri? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Vet du hva, der har du faktisk en veldig god ide! Skal ta deg på ordet og se om jeg finner noen løsninger der Takker og bukker! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Fordelen er at du da kan endre hvem som skal se bilder til enhver tid; foreslår du lager en gruppe for foto-gjengen (du og kompisen din) og setter opp rettigheter at bildene er kun synlig for medlemmer av gruppen. Dukker det opp noen fler i foto-gjengen, så legger du bare til i samme gruppe. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Jeg synes Picasa/flickr blir litt "fjortis" jeg da. Da har du ikke satt deg inn i mulighetene Picasa har som bilde deling plattform. Flickr og Picasa er to vidt forskjellige plattformer som ikke kan sammenliknes. Bare for å ha sagt det for andre som leser tråden og som kanskje har samme behov, men ikke den muligheten du tydeligvis allerede hadde nært deg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Joda arthon... Jeg liker bare å gå mine egne veier noen ganger, og det er sikkert bare meg som er litt sær, men jeg liker å prøve andre ting enn det massene bruker noen ganger. Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Joda arthon... Jeg liker bare å gå mine egne veier noen ganger, og det er sikkert bare meg som er litt sær, men jeg liker å prøve andre ting enn det massene bruker noen ganger. Massene brukar det kanskje fordi det er ei god løysing? På same måte som at massene brukar Canon og Nikon fordi det er bra saker... Endret 7. oktober 2012 av KnutW 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Massene brukar det kanskje fordi det er ei god løysing? På same måte som at massene brukar Canon og Nikon fordi det er bra saker... Jeg tror massene bruker det fordi det er lettvint og fordi alle andre bruker det. Det har vel med markedsføringen til flickr å gjøre. Google+ er minst like bra om ikke bedre enn Facebook, men dem var for sent ute. Canon og Nikon bruker MYE penger på et stort utvalg og stort utvalg frister mange. Pentax/Sony og andre merker tar sikkert like gode bilder som Canon og Nikon, men med Canon og Nikon føler kanskje de fleste seg mer "trygge" siden de er såpass store.(?) Hvorfor kjører "massene" Golf? (Som vel er norges mest solgte personbil...?) Er det fordi det er den beste bilen, eller er det fordi VW konsernet har gjort riktig fra dag en med tanke på markedsføring og posisjon i markedet? Vanskelig å si, men uansett så liker jeg å prøve noe litt annet enn det massene gjør. Liker å prøve nye ting og finne egne løsninger. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Siden dere allerede bruker Dropbox - vil kanskje det enkleste være å bare rette feks. Adobe Bridge eller andre programmer med samme mulighet til å gi stjerner og vise/redigere EXIF mot mappa? Kommentarer kan legges inn i metadata, og man slipper å knote med nettsider og slikt. Gjør noe lignende med et bokprosjekt jeg jobber med for tiden, der bidragsyterne sitter på fire-fem forskjellige steder i Norge. Lenke til kommentar
bildefiks.no Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Jeg synes Picasa/flickr blir litt "fjortis" jeg da. Kunen tenkt meg en mer tillpasset tjeneste, men er jo ikke sikkert det finnes naturlighvis... ? Du kan sende bildene dine til bildefiks.no, så kan du få noen eksperter til å vurdere dine bilder hvis det er det som gjelder, eller rettere sagt, få dem optimalisert med en kommentar. Bildefiks.no består at ett nettverk profesjonelle reklamefotogrtafer, og bildebehandlere, og dette er fotografer publisert innen de fleste genre hva gjelder landskap, produktfoto, osv osv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå