Gå til innhold

Føler toget har kjørt fra meg,Ønsker råd og erfaring.

Eschaton

Anbefalte innlegg

Litt om meg:

Sitter her nå og er litt små frustrert over meg selv.

Etter ungdomsskolen var jeg drit lei av alt som hadde med skolegang å gjøre men for å beholde retten min til å studere så måtte jeg søke på noe.

Ved å søke på yrkesfag så trodde jeg kanskje at det ville lette litt på trykket skolelei men der tok jeg feil. Å søke seg inn på noe som man overhode ikke har interesse for er vel ikke det skarpeste jeg har gjort.

Jeg søkte meg inn på GK Hotell- og næringsmiddelfag ( 97 )

Med min motivasjon så gikk jo dette strålende,med andre ord så gikk det rett vest.

Det hele endte med at jeg fikk stå karakterer så si alle fag bortsett fra Råstofflære der jeg strøk.

Året 98 prøvde jeg meg på GK Elektrofag,her gikk det jo veldig bra med mine 22 dager og 55 timer fraværs dager.

På papiret endte jeg opp med at jeg fikk 1 i mattematikk 1MA-Y og 0-Null Kroppsøvning. De andre fagene fikk jeg stå karakterer.

Har en attest liggende her fra min gamle ballklubb ( 1997 ) der det står at jeg har trent aktivt i alle aldersbestemte klasser. Deltatt på flere sonekretslagssamlinger regi av Sør-trøndelag fotballkrets.

Likevel klarer jeg å stryke i kroppsøvning året etter. Dette henger jo ikke sammen.

Jeg føler at livet mitt fra året 97 til 05 har vært et stort hull.Noe man helst vil glemme fortest mulig .

Å ha stå karakterer i fag for meg er ikke noe man bør banke i bordet med når man skal søke på jobb.

Jobb:

Året 2005 fikk jeg jobb gjennom kjentskap ( fjern familie )

Jeg har nå jobbet i dette firmaet i 7 år.Jeg synes selv jeg tjener oki med tanke på min uber høye utdanning.

Ligger på mellom 400k -500k i året,alt avhenger hvordan akkord oppgjørene går ut.

Jeg jobber på skipsverft.Vi er et innleid firma som tar seg av ventilasjon og isolering.Om jeg ikke tar feil så ligger vel yrket mitt under isolatør- blikkenslager yrket.

Jeg vet at jeg kan ta fagbrev i dette yrket men det er ikke det jeg egentlig ønsker.Dette fordi opplærnigen jeg har fått er rett og slett elendig.Det har vært veldig lite veiledning og oppfølgning i dette firma.Føler jeg ble ansatt for ren abreidkraft og thats it.

Idag:

Nå er året 2012 snart ferdig og jeg har blitt 32 år.Jeg har jobb,hus,familie,bil og nr 2 på vei + 2.5mill i gjeld.

Har fortsatt ikke utdanning eller fagbrev :( <-- Dette er noe jeg skal forandre på ASAP.

Drømmejobben for meg vil være ROV-Pilot ( FU-Faget )

VG1 Elektrofag > VG2 Automasjon + mye arbeidserfaring.

Det fins andre veier å gå også men dette er den veien jeg har sett for meg.

Jeg har virkelig lyst til å gjennomføre dette og tro meg det fins nok av motivasjon nå.

Det som stopper meg er det økonomiske.

Sånn som samfunnet er bygget opp idag så bør mor og far være i fullt arbeid for å få ting til å gå rundt. Og hvis jeg skulle sette meg på skolebenken så har vi aldri i verden råd til å sitte på huset og bilen.

Hva jeg vet/gjort nå:

*Har snakket med NAV med det var bare å glemme siden jeg ikke var arbeidssøker.

* Har registrert meg på vigo.no for voksenopplærning i mitt fylke.( venter på svar om jeg fortsatt har krav på VG utdanning )

*Vet at jeg kan jobbe som hjepearbeider i 5år for så deretter ta fagbrev.

*Kan ta nettstudier men mister praktiske delen av faget.

*Kan ta fullt studielån hos lånekassen,får litt støtte pr. barn.( Føler jeg har nok lån allerede )

*Kan selge hus og bil siden vi bor så si midt i byen og har gang avstand til jobb og barnehage ( men hvor pop det er hos fruen er et annet spørsmål )

Er det noen der ute som har erfaring eller råd angående min situasjon så hadde jeg satt stor pris på en liten tilbakemelding.Og til slutt vil jeg takke deg for at du tok deg tid til å lese gjennom posten min.Var aldri planen at den skulle bli så lange men sånn ble det bare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri forsent å ta utdanning :) Det jeg vil gjøre var for deg å ta elektroen og automatikken som privatist, men dette krever mye lesing men da må du bare ta to eksamener for å gå i lære ( en for elektrofag og en for automasjon). Håper dette var til noe hjelp :)

Høres ut som et veldig godt forslag men det som er utrolig trist med dette er jo at man går glipp av praktiske delen av fagene.

Det er nå 14 år siden jeg har åpent ei skolebok og plutselig så må jeg kaste meg på knall hard lesing uten å prøve det ut i praksis.Sier ikke at det kan bli katastrofe men har på følelsen at det kan bli hardt + fulltidsjobb.

Men bare for å si det,så skal ikke veien til drømmejobb være enkel heller.Det skal kreve en del av deg. Takker masse for tipset.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ute fra din beskrivelse ser det ut som du bør gå for privatist. Du vil ikke miste alt det du har opparbeidet gjennom ditt liv :/ Kommer til å bli knall hard med fulltidsjobb, men du tok ikke sjansen når du hadde den, så nå må jobbe litt for det!

edit: beklager for å låne tråden din litt, men

hvis man har studiespesialisering fra før av, og velger å beholde de karakterene, og samtidig ta elektrofag privatist. Kan man beholde karakterene fra begge linjene? Får man to vitnemål?

Endret av CreativeFantasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...