Gå til innhold

Ivy League colleges

theaab

Anbefalte innlegg

Hva skal til for å komme inn på disse prestisjefylte collegene i USA? Man kjemper jo mot de beste av de beste, men hva skal egentlig til? Og dersom dette er en drøm - hva bør en tenke på, hva bør en gjøre for at det i det hele tatt skal være en liten sjangse for å komme inn? Går 1 klasse vgs.

Endret av theaab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her:

http://www.diskusjon...owtopic=1462784

Og jeg håper det er greit at jeg stjeler innlegget til Nebuchadnezzar i den tråden, for den sier det meste.

"Hvor mange norske elever har studert ved Havard gjennom tidene? Tar jeg ikke feil, kan disse telles på en hånd eller to. Det samme med MIT og andre store universiteter. Fra NTNU var det vel 1 person jeg har hørt om noensinne, som fikk studere et semester på MIT.

Hvorfor? Fordi dette er eliteskolene over alle, du konkurrerer med personer som har hatt foreldre som har presset dem fra de ble født, du konkurrerer med eliten.

Alle som i det hele tatt vurderer å søke har 6 i snitt, så det kan du bare se bort i fra. Det er standard (Merk 6 i snitt / A er hakket enklere i USA ) Samtidig må du ha en velstående familie, du må ha mange verv, du må ha gjort veldedighet osv.

Du må i korte trekk utmerke deg på absolutt alle måter for å komme inn.

Spør deg selv om du virkelig vil klare dette, og om du virkelig vil det."

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hva skal til for å komme inn på disse prestisjefylte collegene i USA? Man kjemper jo mot de beste av de beste, men hva skal egentlig til? Og dersom dette er en drøm - hva bør en tenke på, hva bør en gjøre for at det i det hele tatt skal være en liten sjangse for å komme inn? Går 1 klasse vgs.

Nei, du kjemper mot de heldigste av de heldigste. Du slipper ikke unna med bare å være flittig og passe smart. Skolen må kunne smykke seg med hele ditt liv frem til nå. Enten det, eller foreldrene dine må være borti alle staur og vegger svinrike. Eller kongelige.

Ivy League er mest prestisje. Helt sikkert kjempebra institusjoner, men du vil nok kunne finne like gode forhold andre steder.

Lenke til kommentar

Nei, du kjemper mot de heldigste av de heldigste. Du slipper ikke unna med bare å være flittig og passe smart. Skolen må kunne smykke seg med hele ditt liv frem til nå. Enten det, eller foreldrene dine må være borti alle staur og vegger svinrike. Eller kongelige.

Ivy League er mest prestisje. Helt sikkert kjempebra institusjoner, men du vil nok kunne finne like gode forhold andre steder.

Hører mange si det. Likevel velger jeg å være såpass godtroende og regne med at det faktisk er nok å være flittig og smart. Selvfølgelig også å ha gjort veldedighet, forskning og disse tingene som har blitt nevnt for å skille seg ut i mengden - men at det går på å være "heldig" og født inn i den riktige familien .. Nei, da velger jeg å sette min tillit til at samfunnet faktisk enda er såpass oppegående at det ikke bare er det som gjelder.

Lenke til kommentar

Når har samfunnet vært så oppegående?

Selvsagt er egeninnsats for de fleste av oss en viktig ingrediens i et godt og meningsfullt liv, men den moderne verden danner ikke et hierarki med de beste på topp og de verste på bånn. Mange har et sterkt behov for å forklare det slik, og Ivy League er en del av den forklaringen, men den er en falsk trøst. Det har aldri vært sånn, og det skulle forundre meg om det ble slik.

For all del, hvis du (egentlig) er god nok for Harvard og setter deg det som mål, kan det bringe deg langt. Problemet er at du da sannsynligvis en dag vil møte en vegg du ikke kan forsere.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det har da vært det frem til nå vil jeg påstå. Selvfølgelig har det alltid hatt noe å si hvem foreldre dine er, og hvor mye penger du sitter på. Men det handler likevel ikke bare om å være heldig. Det skal mer til enn rike foreldre og riktig stamtavle for å komme inn. Å være smart, flittig og dedikert er da minst like verdsatt. Og nettopp det velger jeg å sette min tillit til at fremdeles gjelder.

Endret av theaab
Lenke til kommentar

Hva slags fag har du lyst til å studere forresten? :)

Jeg skal ikke gå inn i diskusjonen over hvor mange nordmenn det er som har studert ved de store universitetene, men jeg tror det er noen fler enn en hånd eller to, hehe. Kusina mi og mannen hennes tok begge masteren ved MIT og jeg kjenner flere som har gått på feks Cornell og Colombia.

Lenke til kommentar

Hullet for å komme inn er i hvert fall ekstremt lite. Ingen tvil om det, men jeg ønsker deg lykke til.

At du er smart og at du er flittig gjelder ja, men som Isbilen sier, er det også flere ting som slår inn. Det er ingen "idioter" som søker på Harvard. Hvor mange plasser er det? La oss si 200, også er det 2000 elever som søker, hvor samtlige har over 5,5 i snitt, og flere 6. Hva slår da inn? Hvem du er, hvem dine foreldre er, penger, og da verv, veldedighet, osv.

Hadde jo vært kjempetøft om du hadde kommet inn. Ikke mange nordmenn som kan si de har studert ved Harvard eller lignende skoler :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Greia er at det finnes flere folk som er like flinke, smarte og dedikerte som deg, enn det er plass til på disse universitetene. Blant annet derfor er det mer som spiller inn (ved siden av nepotismen). Men så lenge du jobber mot målet med det i bakhodet, er det mye annet godt som kan komme i din retning underveis, så lykke til.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Joda, er veldig klar over det. Nettopp derfor var det jeg spurte litt om dette med hvordan jeg kommer i gang med veldedighet, forskning osv. Siden familien min hverken er styrtrik eller kongelig, og det virker som at dette har en del å si, så må jeg vel prøve å skille meg ut på andre måter. Takk skal du ha, Isbilen, både for lykkeønskinger og diskusjonen. Alltid interessant med debatter med gode argument.

Spør igjen: Hvordan går jeg fram for å gjøre noe innenfor veldedighet, eller få deltatt i forskningsprogram e.l?

Og, vil det å være utvekslingsstudent i USA et år telle noe, den ene eller andre veien?

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å finne ut hva slags veldedighet universitetene setter pris på. Det er sikkert ikke så dumt at de kjenner til organisasjonen det dreier seg om, så de slipper å gå det etter i sømmene. Denne informasjonen kan du nok finne ved å lese om tidligere elever, eller rett og slett ta kontakt med institusjonene. Det er ikke umulig at de har en standardmail de sender ut med liste over ting de setter pris på.

Lenke til kommentar

Mye tull i denne tråden.

-Det er veldig stor forskjell på hvor vanskelig det er å komme inn på de 8(?) Ivy-universitetene. For flere av de mindre kjente Ivy-skolene er det ingen stor sak å komme seg inn (satt litt på spissen...,) mens for andre, e.g. Harvard, er det et veldig trangt nåløye. MIT er btw ikke Ivy.

-Det er forskjellig hvor vanskelig det er å komme inn på undergrad (dvs rett fra vgs utdanningsmessig) og graduate. Førstnevnte er typisk klart vanskeligst for nordmenn.

Ellers overdriver mange her hvor vanskelig det er å komme inn, selv på Harvard. Du trenger ikke være supermann (selv om det nok hjelper.) Nøkkelen for nordmenn ligger i det å virkelig skille seg ut. Du må selvsagt ha gode karakterer (6 i snitt er dog langt fra noe must, latterlig å påstå noe slikt,) score tilfredsstillende på de testene som kreves og skrive en god søknad, men utover dette gjelder det å virkelig skille seg ut. Det gjør du ikke ved å drive med litt veldedighet, ha noen verv i elevrådet etc.; denne typen cv-horing blir fort gjennomskuet, i tillegg til at en betydelig andel av søkermassen vil kunne skilte med det samme.

Hvordan skiller man seg så ut? Mange nordmenn som kommer inn på undergrad på f.eks. Harvard/Yale/Princeton/Stanford (ikke Ivy) gjør det på bakgrunn av at de har gjort noe spesielt i året/årene etter vgs. Eksempler på dette kan være å tjenestegjøre i FSK eller MJK, å tilbringe et år i et u-land der du jobber målrettet med en veldedig organisasjon, å jobbe fulltid med tunge politiske verv i (ungdoms)politikken, eller å bedrive toppidrett. Alle fire er eksempler hentet fra virkeligheten. Det er mulig å komme inn rett fra vgs, men det gir deg mindre tid til å gjøre deg bemerket på andre områder.

Det sagt, så er det også mulig å komme inn uten å skilte med noe ekstraordinært utenom det akademiske. Meget gode (karakterer, testresultater, referanser og brev/essay) + noe krydder i form av utvekslingsopphold og verv/idrett/musikk etc. på ok nivå er en kombo som kan få deg inn, selv på Harvard, men da skal du nok være litt heldig også:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet tips. Søk på et college det er lettere å komme inn på. Gå freshman year der, og søk om transfer (hvis du fortsatt ønsker) til et annet college. Men da kreves det at du får en høy GPA første året.

som dmaa skriver. Det handler om å skille seg ut. Du trenger nødvendigvis ikke høyt snitt. Det kan jeg bekrefte. Jeg studerer ved Penn State og jeg gikk ut av vgs med 2,9 i snitt. Og Penn State er en veldig bra skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...