Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke instalert W7 på nytt hovedkort.../disken

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk mitt nye hovedkort i dag, eller alt er nytt. Jeg bruker en gammel hardisk på 320 gb, og den er SATA. Jeg har fått fyrt opp pcen, og alt fungerer som det skal, nesten. Når jeg booter cd'n, og skal instalere w7, så kommer jeg inn på meny, og velge språk. Jeg kommer da til der jeg skal velge hvilken hardisk, og partisjon jeg vil instalere w7 på..

Da velger jeg dette, og skal trykke neste. Dette funkerer ikke og får opp en gul trekant under her. Der står det : Windows kan ikke installeres på disk, 0, Partisjon 1.... trykker på den, og får opp følgende melding :

Windows kan ikke installeres på denne disken. Den valgte disken har en MBR-partisjonstabell. På EFI-systemer kan Windows bare installeres på GPT-disker.

Windows kan ikke installeres på denne disken. Maskinvaren på datamaskinen støtter kanskje ikke oppstart på denne disken. Kontroller at disken kontroller er akitvert på BIOS-menyen til datamaskinen.

Altså, dette forstår ikke jeg bæret av... Jeg har googlet litt, men fant ikke mye. Jeg er så elendig i engelsk at dette nytter det ikke for meg å finne fram. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hva som kan være galt?? Setter utrolig stor pris på all hjelp, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om forslaget over ikke fungerer kan du også trykke SHIFT+F10 når du er i setup for å få opp ett kommandovindu.

Kjør følgende kommandoer:

diskpart
list disk
select disk x (x = nummeret på harddisken du skal installere til)
clean
exit

Dette vil fjerne alt av partisjoner fra disken, samt mbr.

OBS: Om du har partisjoner på disken du vil ta vare på, IKKE GJØR DETTE. Det sletter alt.

Endret av shabador
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke måldisken som er problemet . Det er at installasjonsmediets DVD enhet er i UEFI mode.

Link:

http://www.sevenforu...-partition.html

Edit: spetwols

Se side 58 og 59 i manualen

BIOS Settings kapittel Boot + Save & Exit om valg av Boot priority og veld DC/DVD rom istedet for ACPI EFI navnet til DVD rom enheten din. Avslutt med Save exit - denne siden har også boot override .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke måldisken som er problemet . Det er at installasjonsmediets DVD enhet er i UEFI mode.

Link:

http://www.sevenforu...-partition.html

Edit: spetwols

Se side 58 og 59 i manualen

BIOS Settings kapittel Boot + Save & Exit om valg av Boot priority og veld DC/DVD rom istedet for ACPI EFI navnet til DVD rom enheten din. Avslutt med Save exit - denne siden har også boot override .

Jess, tusen hjertelig takk! :D Da funket det, flott!! Takk til dere andre også for hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Om forslaget over ikke fungerer kan du også trykke SHIFT+F10 når du er i setup for å få opp ett kommandovindu.

Kjør følgende kommandoer:

diskpart
list disk
select disk x (x = nummeret på harddisken du skal installere til)
clean
exit
Dette vil fjerne alt av partisjoner fra disken, samt mbr.

OBS: Om du har partisjoner på disken du vil ta vare på, IKKE GJØR DETTE. Det sletter alt.

er veldig gammelt men må bare si dette funket for meg ;) hvis noen andre lurer på det samme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...