Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Overgang til ny ruter med Tomato OS

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå en router fra Inteno leveret av Nextgentel. Denne ruteren har såvidt jeg har kunnet se i menyer ingen effektiv QOS å rutte med.

Inteno ruteren gir gjerne all båndbredde til pc som spør der og da. Dette fungerer ekstremt dårlig når man sitter eks og spiller online samtidig som en annen surfer på youtube. Vi sitter alle på trådløs.

Har derfor anskaffet meg en Linkysys WRT54G router med nyeste Tomtato software installert 1.28.

http://www.polarcloud.com/firmware

Lurer på følgende:

Kan Linksysen i det hele tatt med enkel cofing erstatte Intenoen?

Hvis ikke hva er beste oppsett?

koble den i ene tp porten, deaktivere trådløst på inteno og dele "nye" trådløsnettet ut fra Linksysen?

Må jeg slå av dhcp server på linksysen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan Linksysen i det hele tatt med enkel cofing erstatte Intenoen?

Jeg gjetter på at du har ADSL eller VDSL via den Inteno'en? Vet du om Inteno'en kjører PPPoA (ATM) eller PPPoE (ethernet)? Hvis den kjører PPPoA er svaret nei.

Årsaken er at Linksysen kun har Ethernet interface, ikke det nødvendige ATM-interfacet.

Hvis ikke hva er beste oppsett?

koble den i ene tp porten, deaktivere trådløst på inteno og dele "nye" trådløsnettet ut fra Linksysen?

Det ville jeg gjort ihvertfall. Sett opp Linksysen som et aksesspunkt, og det er i boks.

Må jeg slå av dhcp server på linksysen da?

Jepp, men tror det er standard når du velger aksesspunkt i Tomato.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Hei,

Ser på WAN info at Intenoen kjører PPPOE. Har vel ADSL 20mb

Må jeg da ringe Nextgentel kundesupport og få tak på noen som kan ting for å få fikset dette da?

hadde vært kjekt med bare 1 boks men om dette er omfattende arbeid ser jeg for meg aksesspunkt løsning.

Hvis jeg ender opp med aksesspunkt løsning. Hvordan kan jeg få Linksys til å være master qos router. dvs at den prioriterer pakker også tar bare inteno imot rubbel og bit og kaster videre?

Høyeste ønsket er fort å få alokert båndbredde til gamingriggen når den en sjelden gang er i bruk.

Har halveis skjønt at jeg da kan legge in mac adresse og få "pri" på linja da.

Noen som har en how to for å alokere båndbredde til en maskin mtp spilling.

Endret av H&Dfanatic
Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke og koble opp Linksys'en, og sette at den skal kjøre PPPoE på WAN. Du trenger å finne ut brukernavn og passord for innlogging, samt noen andre parametre for oppsett av PPPoE. Har ikke NGT lengre, så kan ikke hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...