Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rektoskopi spørsmål

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig med forrige innlegg.

I tillegg: Det aller viktigste, for min del, er at jeg ikke lar undersøkelsen begynne før jeg har fått en ABSOLUTT GARANTI om at den avbrytes hvis jeg ber om det. I et slikt tilfelle kunne jeg da ha gjort en av følgende:

- Få mer beroligende/smertestillende for å fortsette undersøkelsen

- Få satt opp ny time for senere isteden, om nødvendig

- Kuttet ut undersøkelsen helt (og evt. shoppet rundt etter et annet behandlingssted, hvis aktuelt).

De bør være en selvfølge pasienten selv kan bestemme seg for å få avbrutt en undersøkelse når som helst. (Står i Pasientrettighetsloven, vedtatt i 1999.) Men det syndes en del på dette området synes jeg, dessverre.

Angående smertestillende/beroligende, hvis jeg skulle ha: Jeg ville i hvert fall ikke ha begynt å legge meg ned på benken, før de begynte å gjøre den klar. (Gjøre klar sprøyte, henge opp pose for i.v. eller noe sånt.) Dette som et tegn på at det egentlig var meningen å gjøre det, og ikke bare tomme ord!

Selv fikk jeg tatt rektoskopi hos fastlegen uten noen form for premedikasjon, og jeg hadde ikke noe vondt. Men det ble ikke tatt biopsier (vevsprøver), og skopet som ble brukt, var tynn. Anonym poster: f7e119be3f18f36d40d2b641e9928b93

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt selv, men jeg har vært med på et par for å holde pasienten i hånden (som sykepleierstudent). Det så ikke spesielt behagelig ut, men veldig smertefullt tror jeg ikke det er. Bare ekkelt, litt skummelt og ikke spesielt gøy. Det er jo ikke alltid det er like morsomt å få noe opp i rumpa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...