Gå til innhold

[Løst] Finner ikke minnepinne under Min Datamaskin

Anbefalte innlegg

Hei! Fant igjen en 8GB Lexar JumpDrive som jeg gjerne skulle fått til å virke.

Har lett en del på Google etter løsninger, men så langt har jeg ikke hatt noe hell.

Her er et skjermbilde av diverse vinduer som viser at den kjenner til og vet at usb-en er koblet til, men likevel synes den ikke under Min Datamaskin.

Jeg vet at mesteparten av plassen på minnepinna er utildelt, men jeg har ingen peiling på hvordan jeg skal få tildelt det.. Når jeg høyretrykker på hvilken som helst av partisjonene så er alt unntatt Egenskaper og Hjelp grået ut.

Jeg leste litt gjennom denne tråden og prøvde å høyretrykke for å endre stasjonnavn, men da fikk jeg denne feilmeldingen.

Jeg prøvde også å avinstallere den i enhetsbehandlingen. Den synes heller ikke under et program "Lexar USB Format" (BootIt.exe) som det ble anbefalt å prøve på den tråden jeg nemnte tidligere.

Jeg har søkt etter driveroppdateringer flere ganger.

Mer kan jeg ikke komme på akkurat nå.

Setter pris på all hjelp og om det er noe jeg glemte å nevne som dere trenger å vite så er det bare å si ifra. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om stasjon bokstaven er satt, om den er satt til det samme som en eksisterende enhet så vil den ikke synes.

Du sjekker dette i control panel -> administrative tools -> disk management

Snabelen

Se:

Jeg leste litt gjennom denne tråden og prøvde å høyretrykke for å endre stasjonnavn, men da fikk jeg denne feilmeldingen.

Den har intet navn og jeg kan ikke forandre på det.

Du oppga plasseringen på engelsk så det er mulig jeg sjekker gjennom feil vindu, men er "ctrl panel>adm. tools>disk management" det samme som å kjøre "diskmgmt.msc" fra startmenyen?

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Sorry, leste ikke førstepost god nok.

Problemet kan ha sammenheng med at den er delt i to partisjoner. Ref denne tråden.

Kunne vært interessant å sjekke om det ser anderledes ut i Linux. Med en Live-CD er det relativt enkelt å prøve.

Eller du kan prøve å finne filer med et recovery program, som Recuva, Recover My Files, GetDataBack eller lignende.

Lenke til kommentar

Litt usikker på den EFI system partisjonen, men du har 7.14GB utildelt så om du høyreklikker på den og setter opp et 'simpel volume' (usikker på hva det heter på norsk) der og formaterer så får du et spørsmål om hvilken stasjonsbokstav du vil bruke

Snabelen

Lenke til kommentar

Litt usikker på den EFI system partisjonen, men du har 7.14GB utildelt så om du høyreklikker på den og setter opp et 'simpel volume' (usikker på hva det heter på norsk) der og formaterer så får du et spørsmål om hvilken stasjonsbokstav du vil bruke

Snabelen

Som nevnt i førstepost så er de eneste alternativene jeg får opp ved høyreklikk "Egenskaper" og "Hjelp", lenket til ett bilde så i tilfelle jeg trykker feil kan du si ifra. :-)

Sorry, leste ikke førstepost god nok.

Problemet kan ha sammenheng med at den er delt i to partisjoner. Ref denne tråden.

Kunne vært interessant å sjekke om det ser anderledes ut i Linux. Med en Live-CD er det relativt enkelt å prøve.

Eller du kan prøve å finne filer med et recovery program, som Recuva, Recover My Files, GetDataBack eller lignende.

Skal prøve noen eller alle programmene du nevnte på over helga en gang, akkurat nå passer det dårlig å begynne å fiple med installasjonswizards.

Haster ikke å få den igang igjen. :-)

Lenke til kommentar

Var litt fraværende i stad, men har nå tenkt meg om.

Siden det ikke er snakk om å lese gamle filer, så er løsningen å slette partisjontabellen og lage en ny.

Prøv om diskpart clean vil fungere.

Prøvde diskpart clean som du foreslo og jeg fikk en feilmelding i cmd ("DiskPart har støtt på en feil: Ingen tilgang. Se systemhendelsesloggen for mer informasjon") etterfulgt av en pop-up om at jeg måtte formatere den før jeg kunne gjøre noe med den.

Når jeg skulle formatere den står det at den har "ukjent kapasitet" og det står ingenting under volumnavn. (I tilfelle det er meningen at det skal stå noe der, Lexar e.l.)

Da jeg trykte start fikk jeg feilmelding om at Windows ikke kan fullføre formateringen.

Jeg kjørte diskpar som administrator.. :/

p.s. I diskpar fant den kun én partisjon på 200mb da jeg valgte den og skrev "lis par".

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Det første som slår meg, er at den rett og slett er defekt. Evt. har den gått over til å bli read-only.

Hvor gammel er den? Når ble den sist brukt?

Har du forsøkt forskjellige USB-porter? Har du prøvd på en annen maskin?

Jeg har en 8GB minnepenn som ble brukt som installasjonsmedium for OS X 10.8 Mountain Lion. Denne ble ikke gjenkjent av Windows 7 og jeg fikk ikke slettet partisjonene med Diskbehandling. Derimot fungerte DISKPART CLEAN og minnepennen ble "nullstilt" slik at jeg kunne opprette en ny partisjon og formatere den.

Lenke til kommentar

Tjohei! Det gjorde susen johome!

Vet ikke hva jeg gjorde, jeg prøvde det du foreslo og etter at det ikke ga tegn til å virke så begynte jeg bare å trykke på ting i kontekstsmenyen og sjekket diskmgmt.msc og da kunne jeg lage nytt enkeltvolum gjennom den igjen!

Tusen takk til alle sammen for all hjelpen! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...