Gå til innhold

Beste 15" laptop til 12-13000

Feromon

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal skaffe meg en ny laptop i jobben.

Da blir 13" for lite.

Den skal i hovedsak benyttes til foredrag osv, men kommer også til å bli brukt til bilderedigering (photoshop, indesgn osv)

I tilleg blir det nok noe spilling under reiser osv.

Er selvfølgelig ute etter det beste jeg kan få tak i i denne prisklassen.

Design er også viktig. Så langt liker jeg best Samsung sitt ultrabook-design, men det desginet har vel ikke 15"?

Hadde vært supert med litt hjelp på området, da jeg ikke har helt oversikt over hva som befinner seg på markedet akkurat nå.

Ps. HDMI-ut er ett must.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal i hovedsak benyttes til foredrag osv, men kommer også til å bli brukt til bilderedigering (photoshop, indesgn osv)

I tilleg blir det nok noe spilling under reiser osv.

Ps. HDMI-ut er ett must.

Her vil jeg anbefale Samsung 9-series NP900X4C-A01SE som han over linket til.

Men jeg må også spørre deg på hvilke spill du planlegger å spille når du er ute å reiser?

For helt enkle spill så er Samsung 9-series NP900X4C-A01SE laptop'en kraftig nok. Men skal du spille spill som Metro 2033 eller slike spill som krever mye hardware, så ville jeg nok vurdert en annen laptop med MYE kraftigere GPU.

Jeg kjører det første FarCry spillet på maks oppløsning (1600x900) og alle grafikkinstillinger på det høyeste der og fortsatt har over 30 fps. Ligger for det meste på 40+ fps de fleste plassene. Under mye skyting og action, så kan fps'en synke ned mot 25-30 fps på maks grafikk. Kjører du FarCry på High settings i stedet for Very High, så vil spillet flyte på 50-60 fps hele veien.

Ja, jeg eier denne Samsung laptop'en selv, så jeg kan godt anbefale denne sterkt.

Ellers så kan du jo lese en fin review av laptop'en her: http://www.notebookr...ries+9+np900x4c

Fordelene med Samsung laptop'en over Sony'en er:

- 15 tommers skjerm i et 14 tommers chassis.

- Er 1.49 cm tykk og veier ikke mere enn 1.65 kg.

- Har en Samsung SSD på 128 GB som er super kjapp.

- Bruker 1600 Mhz DDR3 RAM mot 1333 MHz DDR3 RAM i Sony'en.

- Har Intel Wireless Display teknologien (Intel WiDi).

- Ser penere ut med tynne kanter rundt skjermen.

- Penere design (min mening).

- Bedre batteritid. 10 timer mot 6.5 timer (På Sony'en). Samsung laptop'en har et batteri på 8400 mAh (62Wh) mens Sony'en kun har 4400 mAh (49Wh).

Fordelene med Sony laptop'en over Samsung'en er:

- Bedre skjerm. Sony'en har en IPS skjerm med 1080p oppløsning mot Samsung'en som har en TN-basert skjerm på 1600x900 i oppløsning.

- Har en litt kraftigere Intel Core i7 prosessor over Intel Core i7 versjonen som er i Samsung laptop'en.

- Har et dedikert GeForce GT 640M LE skjermkort som vil kjøre alle spill mye bedre enn en integrert-GPU som er i Intel Core i7 (Sandy Bridge) prosessorene.

- Har mere lagringsplass. 750 GB (harddisk) mot 128 GB (SSD). Jeg velger heller å ha en ekstern 2.5 tommers harddisk med meg overalt som jeg kan lagre alle spill og filmer osv på enn å måtte leve med en spinne-harddisk i laptop'en som gjør resten av maskinen til sirup.

- Har en DVD-ROM / Brenner integrert i laptop'en (på grunn av at laptop'en er tykk nok til å ha dette). Men de fleste tenker vel at en DVD-ROM på en laptop i dag er unødvendig. Men tok den med på fordeler uansett i tilfelle noen finner en DVD-ROM som nyttig.

- Har en ekte HDMI-port i maskinen, mens på Samsung laptop'en har man en Mini-HDMI-port (dette er på grunn av hvor tynn maskinen er) hvor man trenger en Mini-HDMI til HDMI overgang før man kan bruke laptop'en på en TV med HDMI porter f.eks.

- Litt billigere enn Samsung laptop'en.

Så det kommer helt ann på hvilke fordeler og negative ting man velger å ha.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Kjøp denne. 8500,-.

i7 quad core, FullHD, 1tb HD, 8gb ram, blu-rayspiller..

Det er ingen ultrabook, men jeg vil heller betale for kraftig hardware enn for designet på en ultrabook. Besides, den ser ikke så verst ut ;)

HP dv6-7191eo

hp-paviliondv6-7191eo(174833)-Large.jpg

Har sett etter laptops i den prisklassen du nevner selv, men for meg ser det lurere ut å gå for denne HP'en da det virker som de siste tusen kronene det er snakk om ikke går med til noe som øker ytelsen, men heller design som sagt.

Og prisindikasjon ifølge HP ligger på 9999,-. Så det ser jo ut som et godt kjøp hvertfall

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Jeg støtter sony s15. Mye lettere enn de siste alternativene og den beste skjermen av alle alternativene, samt mulighet for oppgraderinger, som utvidet batteri, dokking etc etc.

Holder samsungen til ditt bruk, så for all del, men sonyen er en helt rå maskin i en egen klasse. 700 serien til samsung er heller ikke dum, men denne har dårligere skjerm en sonyen.

Lenke til kommentar

Vet du om det er mulig å bytte harddisk på denne selv?

Den er så ny at den ikkje har blitt utforska heilt endå. Fann ikkje noko i eit knippe omtaler og Hans-On på Youtube.

We do know that the two SSDs are made by Sandisk and we’re probably talking about 2.5 inch SSDs, and not bar drives, like on the UX31, since Asus announced that this laptop will also be available with hybrid storage. Performances are quite good, as you can see from the benchmark below and the two support TRIM.

I can’t say for sure if these storage drives are easily removable or if Asus uses standard drives or proprietary ones until I can actually open that back-panel, which might not happen that soon. But SIW Pro says that they are not removable, which would be weird for 2.5 inch drives. We’ll see.

Asus Zenbook U500 – an in-depth preview

Spanande maskin det der. Eg har Asus N56VZ, som ikkje er like straumlinjeforma, men har ellers ganske lik maskinvare. Den har fått veldig god omtale generelt. Personleg er eg ikkje imponert over trackpad, men det betyr ingenting for meg som kun brukar mus. Du bør teste den før evt. kjøp. Ganske forskjellige erfaringar med den etter det eg har sett.

Ellers er N56VZ ei kjempemaskin med grei ytelse i spel. U500 blir nok varmare og vil kanskje støye meir, sidan den er meir kompakt.

Vil anbefale deg å vente med kjøp til det er dukka opp ein del omtaler og brukarerfaringar. Det gjeld for så vidt alle maskiner.

Lenke til kommentar

We do know that the two SSDs are made by Sandisk and we’re probably talking about 2.5 inch SSDs, and not bar drives, like on the UX31, since Asus announced that this laptop will also be available with hybrid storage. Performances are quite good, as you can see from the benchmark below and the two support TRIM.

I can’t say for sure if these storage drives are easily removable or if Asus uses standard drives or proprietary ones until I can actually open that back-panel, which might not happen that soon. But SIW Pro says that they are not removable, which would be weird for 2.5 inch drives. We’ll see.

Asus Zenbook U500 – an in-depth preview

Spanande maskin det der. Eg har Asus N56VZ, som ikkje er like straumlinjeforma, men har ellers ganske lik maskinvare. Den har fått veldig god omtale generelt. Personleg er eg ikkje imponert over trackpad, men det betyr ingenting for meg som kun brukar mus. Du bør teste den før evt. kjøp. Ganske forskjellige erfaringar med den etter det eg har sett.

Ellers er N56VZ ei kjempemaskin med grei ytelse i spel. U500 blir nok varmare og vil kanskje støye meir, sidan den er meir kompakt.

Vil anbefale deg å vente med kjøp til det er dukka opp ein del omtaler og brukarerfaringar. Det gjeld for så vidt alle maskiner.

Jeg hadde egentlig sett litt på N56VZ, men U500 ser jo grådig lekker ut.

Vet du hvordan trackpaden til Asus er i forhold til Apple sin?

N56VZ vil funke til litt gaming (CS, Arma2 (DayZ)?

Har en Samsung 850 SSD som jeg har liggende, tenkte den skulle evt inn i N56VZ sammen med 16GB ram.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Har ux32vd selv. Hvis trackpad'n er den samme så er den god. Hadde n55sf før. Var skuffa over den track pad'n.

@tobias6666

hvis du trenger rå ytelse, så ja. Skal du derimot ha litt portabilitet og batterilevetid, så er den et dårlig valg.

@hotel papa

Jeg kan ikke tenke meg at Asus byger u500 uten mulighet for å oppgradere. Spesifikasjonene sier den har 1 so-dimm brikke og 1 loddet fast til hk. Jeg vil nesten garantere at du kan oppgradere den. Spesielt med tanke på at jeg kunne oppgradere min ux32vd.

Endret av vitty
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at TS nevner portabilitet og batterilevetid noe sted.

Det kan han godt gjere. Krav eller behov innan portabilitet og batterilevetid er heilt avgjerande for kva PC ein kjøper.

Skal du ha ein som er lett og smidig med lang batterilevetid så vil prisen gå opp. Er det absolutt ikkje behov for dette kan du utelukke den slags.

Eg ville aldri kjøpt ein Kunshan dersom det var behov for x timar batterilevetid. På same vis ville eg ikkje kjøpt ein slank Asus om den skulle stå på kontoret heile tida. Fint design er sjølvsagt alltid kjekt, men om det ikkje er eit direkte behov ville eg heller prioritert støynivå, varmeutvikling og kraft per krone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...