Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC lager høy støy og et program viser høy volt og temperatur på skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at jeg har laget en tråd for noen par dager siden, men fikk ikke svar på hvordan jeg kunne fikse dette. Det har seg sånn at jeg fikk meg et nytt skjermkort fra dustinhome siden det forrige skjerkortet var ødelagt. Jeg sitter nå med en bråkete maskin som har høy volt og høy gpu clock.

Jeg har da prøvd skjermkortet i en annen maskin og det funker topp. Jeg har skjekket alle kabler til skjermkortet og andre kabler i maskinen. Det er ikke problemet

Jeg tror det kan være stromforsyningen. Strømforsyningen er på 750w. Her er et bilde av skjermkortets gpu clock og volt. https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=504041

Jeg håper jeg kan få fikset støyet. Maskinen funker helt greit ellers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei og nei. Vifter tåler å stoppes.

De fleste viftene bør tåle det ja, men har opplevd at noen med Ball Bearings kan få trøbbel om de tvinges til å stoppes under drift , men det kan dog være også at jeg kun har vært uheldig med akkurat de viftene.

Så ikke stopp vifta øyeblikkelig ved å stikke fingeren / pennen rett blant bladene men demp hastigheten over noen sekunder om mulig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Burde ikke det, nei. Cpu viften har ingenting med gpu strømmen å gjøre. Til nød kan man si at den skaper noe mer luftsirkulasjon og kan gi et noe kjøligere kabinett og dermed kjøligere gpu

Lenke til kommentar

Trolig kan det være at viftekontrollen på Cpu øker hastigheten kraftig når Cpu når en viss temperatur , da er det naturlig at temperaturen synker og viften senker hastigheten.

Eneste løsningen på dette problemet er å kjøpe en bedre luftkjøler som er mer stillegående.

Når det gjelder skjermkortet kan man gjøre det samme (men er noe mer vrient).

Lenke til kommentar

For å være ærlig er jeg usikker på hva som er problemet :

*Er det et problem med mye støy og varmeutvikling? Da er kjøleløsningen i pcen (kabinett , cpu kjøler , skjermkort kjøler , strømforsyning osv) problemet.

*Er problemet en ustabil pc så må man sjekke hva som forårsaker problemet : memtest.org (usb thumbdrive) , prime95 for stabilitets sjekk av cpu , (hvis disse to er ok kan man gjerne oppdatere bios) og funker ikke dette bør man tenke litt på psu'en.

Når det er sagt er det sannsynlig at Psu'en din er et problem, spesielt om du har testet skjermkortet i en annen pc og alt fungerer som det skal der , har du også allerede testet minnet og cpu så har jeg nok villet prøvd med en annen psu.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...