Gå til innhold

[Løst] Summere minuttverdier til 5-minuttsverdier

osmoen

Anbefalte innlegg

Hei,

Excel 2007, norsk.

Jeg har en tidsserie bestående av vannføringsmålinger. Normalt sett vil måleren logge en verdi hvert 5. minutt og legge denne i nabokolonnen til tidspunktet.

22.07.2010 09:35 | 0,03308

Problemet dukker opp når måleren av en eller annen grunn velger å gå over til minuttverdier i stedet.

25.07.2010 18:31 | 0,09303
25.07.2010 18:32 | 0,08251
25.07.2010 18:33 | 0,08996

Hva er beste fremgangsmåte for å summere minuttverdiene til 5-minuttersverdier? Jeg ønsker å summere tidspunkter som ender med 1, 2, 3, 4 og 5 til sistnevnte tidspunkt (eksempelvis 25.07.2010 18:35) og 6, 7, 8, 9 og 0 til siste tidspunkt i denne rekken.

Serien kan bestå inntil 60.000 rader og veksler mellom minutt- og 5-minuttersverdier fra tid til annen.

Svar verdsettes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått problemstillingen, men jeg prøver...

Hvis du har dato og klokkeslett i kolonne A og måling i kolonne B, er det da slik at du i kolonne C vil se summen av verdien for de siste fem minuttene?

Er du enig følgende?

* Dersom et tidspunkt slutter på 5 eller 0, og det forrige tidspunktet også slutter på 5 eller 0, da er dette en måling for fem minutter. Verdien overføres direkte til kolonne C.

* Dersom et tidspunkt slutter på 5 eller 0, men det forrige tidspunktet slutter IKKE på 5 eller 0, da er dette en måling for ett minutt. I så fall skal vi i kolonne C summere opp denne verdien og de fire forrige.

* Dersom en måling ikke slutter på 5 eller 0, da er dette en måling for ett minutt. Det skal ikke stå noe i kolonne C.

Prøv denne formelen i C5

=HVIS(OG(REST(MINUTT(B5);5)=0;REST(MINUTT(B4);5)=0);C5;HVIS(OG(REST(MINUTT(B5);5)=0;REST(MINUTT(B4);5)<>0);SUMMER(C1:C5);""))

Du kan ikke bruke den høyere opp, for da får du referansefeil. Summer heller opp manuelt for de første 3-4 radene. Resultatet av formelen vil altså bli likt kolonne B når tidspunktet går opp i 5 min, og det samme gjelder forrige tidspunkt. Går tidspunktet opp i 5 min, men forrige ikke gjør det, da summeres verdien fra dette tidspunktet og de fire forrige. Går ikke tidspunktet opp i 5 min, da blir cellen i kolonne C blank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...