Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lærevillig noob signing in...

Jeg kjøpte ny pc for tre år siden, spilte MW2 på full pupp og hadde det fint, men da SC2 kom ut kunne jeg bare kjøre det på medium med lag i store battles.

Nå vurderer jeg å oppgradere for å spille BF3 på full grafikk uten lag, og når jeg leser på mine komponenter vs. de nye i samme prisklasse, ser jeg feks. at skjermkortet mitt har 2GB DDR5 - det samme som moderne kort.

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

vs

HIS Radeon HD 7870 2GB GDDR5

Hvor er det forskjellen ligger? Er det en stor forbedring?

Min CPU er en Intel Core 2 Quad Processor på 2,83 GHz. i5 er quad core med rundt samme GHz.

Intel® Core 2 Quad Processor Q9550

vs.

Intel® Core i5-3450 Processor

Hvordan ser jeg hva som gjør èn i5 bedre enn den andre? Er det kun små forskjeller i GHz?

Her er Hovedkort og Minnebrikkene jeg bruker:

ASUS Rampage Extreme, X48, Socket-775

Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9

På forhånd takk :)

Endret av m4j3s7y
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linkene dine er bugga. CPU-en din holder en stund til. Du kan vurdere en tredjeparts cpu-kjøler så du kan klokke prosessoren din opp litt. Da varer den enda lenger i forhold til ytelse. Av skjermkort anbefaler jeg GTX670 eller 7970, evt 7870 om du er på lavere budsjett. Alle vil gi deg bedre ytelse enn 4870x2. Har selv 4890 og vurderer 7870, med mulighet for å oppgradere til 2x7870 senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er det forskjellen ligger? Er det en stor forbedring?

Min CPU er en Intel Core 2 Quad Processor på 2,83 GHz. i5 er quad core med rundt samme GHz.

Core i5 er mye kraftigere enn Core 2 quad, bare se bort i fra klokkefrekvensen.

http://www.techspot....nce/page13.html

Her kan du se hvordan StarCraft II skalerer på forskjellige prosessorer. (Vel å merke er dette eldre i5 og i7-prosessorer, men økningen vil jo bare gå oppover med dagens utgaver). Så det er forbedringer å hente.

Endret av Smirnoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk folkens!

Nå skal linkene fungere :)

Smirnoff

Core i5 er mye kraftigere enn Core 2 quad, bare se bort i fra klokkefrekvensen.

Men sett bort i fra klokkefrekvensen, hva forteller meg i produktbeskrivelsen/informasjonen at den ene prosessoren er bedre enn den andre? Eller skjermkort fra skjermkort for den saks skyld? Når de alle er tilsynelatende like for en noobs (mine) øyne.

EDIT:

Ser nå at gjemt i produktinformasjonen på skjermkortene har:

4870x2 en "Faktisk klokkehastighet" på 900 MHz og

7870 har en "Faktisk klokkehastighet" på 4,8 GHz

Er det dette jeg ser etter for å avgjøre ytelsesforskjellen?

Endret av m4j3s7y
Lenke til kommentar

Men sett bort i fra klokkefrekvensen, hva forteller meg i produktbeskrivelsen/informasjonen at den ene prosessoren er bedre enn den andre? Eller skjermkort fra skjermkort for den saks skyld? Når de alle er tilsynelatende like for en noobs (mine) øyne.

Tja, Core i5 og i7 har mange teknologiske forbedringer, men man kan f.eks nevne TurboBoost som stiller klokkefrekvensen høyest mulig avhengig av hvilke belastningsforhold som er gjeldene. F.eks om CPU bare jobber på en kjerne, kan frekvensen ofte stilles opp mye høyere enn grunnfrekvensen. For å ta Core i7-3770k går normalt på 3.4 GHz, men boostes ofte opp til 3.9 GHz ved optimale forhold. Større og flere cacher (minnebuffere som øker instruksjonsmengden som utføres per sekund) er også noe som er forbedret. M.a.o, det er mange faktorer som spiller inn.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...