Gå til innhold

Spørsmål om Islam? Spør meg :)

Anbefalte innlegg

Jeg tillater meg å poste profeten Muhammeds siste tale:

Muhammad begins by praising and thanking God. He then addresses those in attendance.

Share the Message

—"O People, lend me an attentive ear, for I know not whether after this year, I shall ever be amongst you again. Therefore listen to what I am saying to you very carefully and take these words to those who could not be present here today".

At the beginning of the address, the Prophet asked the people to pay close attention to what he was about to say. He demands that his message be delivered to all mankind, to be transported from place to place, and from generation to generation. That mandate was laid to the shoulder of those in attendance (Sakr, 1998, p. 35). The task was fulfilled by the Mekkan tribe's propensity for commerce and travel. One of the main businesses of the Mekkan people at this time was trade. The Muslims merchants traveled from land to land for commerce, but also delivered the message of Islam as they were dealing with people in far corners from Mekkah.

—O' People, just as you regard this month, this day, and this city as Sacred, so regard the life and property of every Muslim as a sacred trust. Return the goods entrusted to you to their rightful owners. Hurt no one so that no one may hurt you. Remember that you will indeed meet your lord, and that he will indeed reckon your deeds. Allah has forbidden you to take usury (interest), therefore all interest obligation shall henceforth be waived. Your capital, however, is yours to keep. You will neither inflict nor suffer any inequity. Allah has judged that there shall be no interest and that all the interest due to Abbas ibn 'Abd'al Muttalib (Prophet's uncle) shall henceforth be waived...”

The Prophet gave examples with matters that the people at the gathering knew very well. Every one knew how sacred “this month” (Zul Hijja), “this day” (Day of Arafa, and “this city” (City of Makkah). Therefore, the life and property of people are sacred too.

Sanctity of life had been declared by Allah in the Qur'an. People were to be protected and their lives preserved. People were to be dignified, respected, and honored. Their properties are to be protected and saved. The sanctity of life is to remain well preserved until the Day of Judgment (Sakr, 1998, p. 22).

The concept of economic exploitation is prohibited in Islam. Since usury is a form of economic monopoly and exploitation in a capitalistic system, the rich would become richer, while the poor become poorer. The Prophet, in his final and last sermon, abolished all type of economic exploitations. Usury was prohibited and people are not to deal with, even if they have had agreement or a contract with someone prior to the introduction of Islam into the region. (Sakr, 1998, p. 23) Nobody is above the law under this mandate, and the uncle of the Prophet “Abbas Ebn Abdul Motalb” who was around the same age of the Prophet and who had been reared alongside the Prophet was waiving any usury due to him. The Prophet was saying that this mandate does not distinguish between his relatives and non-relatives.

—Every right arising out of homicide in pre-Islamic days is henceforth waived and the first such right that I waive is that arising from the murder of Rabiah ibni al-Harithiah.

With this statement, the Prophet declared an end to the pagan ethos of tribal revenge in favor of Divine rules concerning law in Islam. Again, he cited a relative killed, which showed that there was no exception for relative and non-relative in the tribal society of the time.

—O men! the unbelievers indulge in tampering with the calendar in order to make permissible that which Allah forbade, and to prohibit what Allah has made permissible. With Allah, the months are twelve in number. Four of them are holy, there are successive and one occurs singly between the months of Jumada and Shaban.

With this statement, the Prophet is setting forth a common yet broken norm of the time that states that there are twelve months per year in both the lunar and solar calendars. Muslims are to observe their sacredness; no one has the right to change them or to temper with the calendar. (Sakr, 1998, p.p. 30,31) The Prophet also states that there are four holy months: Zul Qidah, Zul hijjah, Muharram and Rajab.

—Beware of Satan, for the safety of your religion. He has lost all hope that he will ever be able to lead you astray in big things, so beware of following him in small things

The Prophet instructs humankind to worship and obey Allah, and to follow the rules and regulations as mandated in the Qur'an. The Prophet tells the people that Satan has lost hope in making people worship him, but has not lose hope in diverting man from practicing the teachings of Islam. Satan will create animosity among people, the Prophet states, and Satan will attempt to divert man's attention from the straight path set by Allah. The Prophet warns humanity from falling into the path of Satan (Sakr, 1998, p. 26).

Rights to Women

—O People, it is true that you have certain rights with regard to your women, but they also have rights over you. Remember that you have taken them as your wives only under Allah's trust and with His permission. If they abide by your right then to them belongs the right to be fed and clothed in kindness. Do treat your women well and be kind to them for they are your partners and committed helpers. And it is your right that they do not make friends with any one of whom you do not approve, as well as never to be unchaste

The Prophet mandates his best declaration for women’s rights in his farewell address. He asks that husbands treat their wives with kindness and gentleness. Men are to know that their women are their partners, the Prophet says, and that Islam recognizes the duties and responsibilities of both partner. The Prophet emphasizes that man is head of the household while the woman is the heart of household. Both are leaders of the home and complement one another. The Prophet spells out specifically the individual rights and duties of each spouse in the home (Sakr, 1998, p. 26).

—O People, listen to me in earnest, worship Allah, say your five daily prayers (Salah), fast during the month of Ramadan, and give your wealth in Zakat. Perform Hajj if you can afford to.

The Prophet asks that people to listen to him in a serious mental state and reiterates the five basic foundations (pillars) for being a Muslim:

1. Witnessing that there is no God except Allah (the Arabic word for The God) and witnessing that Muhammad is God’s Messenger

2. Performing the five prayers a day

3. Fasting the month of Ramadan

4. Giving Zakat(giving percentage of one’s wealth to the poor)

5. Performing Haj to Makkah, once in a lifetime if one is able.

Equality of Mankind

—"All mankind is from Adam and Eve, an Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a white has no superiority over black nor a black has any superiority over white except by piety and good action. Learn that every Muslim is a brother to every Muslim and that the Muslims constitute one brotherhood. Nothing shall be legitimate to a Muslim which belongs to a fellow Muslim unless it was given freely and willingly. Do not, therefore, do injustice to yourselves"

This is the most often quoted portion of the Farewell Sermon. The Prophet spoke of the equality of mankind in the sight of God and in front of the law. Man is born from Adam and Eve, the Prophet said, and both of these parents, and all of humans, are made of dust, and in this right, no one person is better than the other.

The concept of equality is based on justice: All are equal and no one can claim that he is more pious or even more righteous than the other except through piety and righteousness (Sakr, 1998, p. 19).

Brotherhood in Islam

—"Do not therefore do injustice to yourselves. Remember one day you will meet Allah and answer your deeds. So beware, do not astray from the path of righteousness after I am gone."

The Prophet prohibited transgressions at all levels. With the above statement, he said that when a person commits injustice and transgresses his limits, the penalty will fall upon him, and him alone. The Prophet said that God does not like those who commit injustice, and he urged his community to stick to the right path at all times (Sakr, 1998, p. 23).

Seal of Prophethood

—"O People! No Prophet or apostle will come after me and no new faith will be born. Reason well, therefore O People! and understand words that I convey to you. I leave behind me two things, the Qur'an and the Sunnah and if you follow these you will never go astray."

The Prophet declared that neither a new religion nor another Prophet would come after him. The Prophet urged Muslims to be united by taking only the Qur’an and the Sunnah (the Prophet’s sayings, deeds and actions) as the standards for life’s activities.

Mandate to Share

—"All those who listen to me shall pass on my words to others and those to others again; and may the last ones understand my words better than those who listen to me directly. O Allah, be my witness, that I have conveyed your message to your people.

The Prophet made those in attendance responsible for sharing his words to others. The Prophet acknowledges that whoever might receive his words in a later time, might be more knowledgeable and understanding of its meaning, even more than who had listened to him directly.

Er du muslim? Har du foresten funnet ut av hvem dette store trollet Anonymus er da? hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

The Prophet made those in attendance responsible for sharing his words to others. The Prophet acknowledges that whoever might receive his words in a later time, might be more knowledgeable and understanding of its meaning, even more than who had listened to him directly.

Er du muslim? Har du foresten funnet ut av hvem dette store trollet Anonymus er da? hehe

Jeg er verken muslim, eller interessert i "A". Men du kan jo lese den setningen jeg uthevde, og komme med din fasit, hvis du tør .... :wee:

Fikk profeten rett, eller fikk han ikke, i det håpet for ettertiden?

Lenke til kommentar

Hvordan er fjellene "støttepilarer"?

78.7 Og fjellene til støttepilarer?

Beklager for at jeg ikke har svart på innlegget ditt, fint at du spør igjen. Jeg ser at du har mange vers fra Koranen som du vil at jeg skal forklare deg, og jeg bevise at det er ikke faktafeil. Men det kreves mye tid, og jeg må finne kilder osv. Skal se hvor mye jeg får gjort etter hvert. Men jeg har nå skrevet om et tema:

Koranen om fjell:

Boken Earth [Jorden] er en generell oppslagsbok som benyttes på mange universiteter rundt om i verden. Den ene av bokens to forfattere er professor emeritus Frank Press. Han var vitenskapelig rådgiver for den tidligere amerikanske president Jimmy Carter, og i 12 år var han president for National Academy of Sciences [Nasjonalakademiet for vitenskap] i Washington DC. Han skriver i boken at fjellene har underliggende røtter.

Disse røttene er dypt fundamentert i jorden, og dette gir fjellene en fasong som ligner på plugger.

Slik er fjellene beskrevet i Koranen, Gud sier: "Har Vi ikke gjort jorden som et leie, og fjellene som plugger?" (Koran: 78:6-7)

Moderne vitenskap om jorden har bevist at fjellene har dype røtter under jordoverflaten, og at disse røttene kan være flere ganger dypere enn fjellenes høyde over jordoverflaten. Det mest passende ordet for å beskrive fjellene på grunnlag av denne informasjonen, er ordet ’plugg’, siden mesteparten av en korrekt innsatt plugg er skjult under bakken. Vitenskaps historien forteller oss at teorien om at fjellene har dype røtter, ble introdusert først i siste halvdel av det nittende århundre. Fjellene har også en viktig rolle i stabiliseringen av jordskorpen. De hindrer at jorden rister. Gud har sagt i Koranen: "Og Han har satt faste fjell i jorden så den ikke skal riste med dere…" (Koranen: 16:15)

Likeså hevder den moderne platetektonikk-teorien at fjellene fungerer som stabilisatorer for jorden. Denne kunnskapen om fjellenes rolle som stabilisatorer for jorden, har først begynt å bli forstått innenfor rammen av platetektonikk siden slutten av 1960-årene.

Er det mulig at noen på profeten Mohammed tid kunne ha kjent til fjellenes sanne form? Er det mulig at noen kunne forestille seg at det enorme fjellet som man ser framfor seg, faktisk går dypt ned i jorden og har en rot, slik som vitenskapsmenn har kommet fram til? Et stort antall bøker innen geologi beskriver kun den delen av fjellet som er over jordoverflaten. Dette fordi disse bøkene ikke er skrevet av spesialister innen geologi. Moderne geologi har bekreftet sannheten i versene fra Koranen.

Du kan finne bilde/figur: Figur 7: "Fjellene har dype røtter under jordens overflate." (Earth [Jorden], Press og Siever, s. 413)

Figur 8: Skjematisk tverrsnitt. "Fjellene har dype plugglignende røtter fundamentert i jorden." (Anatomy of the Earth [Jordens anatomi], Cailleux, s. 220)

Figur 9: "Denne illustrasjonen viser hvordan fjellene på grunn av de dype røttene, har plugglignende form." (Earth Science [Vitenskapen om jorden], Tarbuck og Lutgens, s. 158)

Hoved kilder:

Earth [Jorden] Press og Siever, s. 435. Se også Earth Science [Vitenskap om jorden] Tarbuck og Lutgens, s. 157.

The Geological Concept of Mountains in the Qur'an [Det geologiske konseptet om fjell i Koranen], El-Naggar, s. 44-45.

Endret av Freestyle1985
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett i alle andre religioner så dyrker de guder og profeter som var veldig snille, mens Islam dyrker Mohammed en drapsmann, hvorfor tror dere på en drapsmann???

Religion= Jødedom, Buddhismen Islam, Kristendom og andre mindre religioner. Er alle disse menneskene som finnes innenfor Religion gale?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor faen er friheten???

Helvetets muslimer, jeg hater alt dere tror og står på!

- Profeten deres er en pedofil, drapsmann som mishandlet kvinner og stjal.

- Dere har nulltoleranse for religionsfrihet, det kan man bare se i alle land med Sharialov, dere er sinnssyke!

Du har sagt helvetes muslimer og ut med Islam osv.

Når du har sagt det så lurer jeg på det samme: "Hvor faen er friheten???" Spesielt religionsfriheten?

Du har også sagt: "Norge for nordmenn!" Har du noe imot innvandrere generelt? HJELP!!!

Hvorfor støtter du som en muslim din profet som er på bevist pedofil, drapsmann som mishandlet kvinner og ranet landsbyer??

For å svare kort på hva Islam sier om kvinner, så vil jeg aller først fortelle deg hvordan verden var før Islam kom. Deretter vil jeg si litt om hvordan Profeten Mohammed (fvmh) reformerte den Arabiske halvøya:

Det er ingen tvil om at historien forteller oss om at kvinner har blitt undertrykt i verden. F.eks på begynnelsen av 600-tallet e.kr. så hadde kvinnene i hele verden nesten ingen rettigheter. Dette gjelder Europa også, spesielt vikingene. I den Arabiske halvøya før Islam kom, var det helt normalt å begrave levende småjenter. Kvinner som overlevde hadde ingen arverett. Men da Profeten Mohammed (fvmh) kom med Islam, endret bildet seg. Han kom med reformer som ga flere rettigheter til kvinnene. Det ble forbudt å begrave småjenter, og kvinnene fikk retten til å arve. Det ble til og med pålagt at kvinnene skulle få arv. Derimot har kvinner flere rettigheter og fordeler enn menn, som f.eks. i ekteskap, økonomi, status osv.

Da Profeten Mohammed (fvmh) kom med Islam i den Arabiske halvøya, innførte han reformer som flertallet støttet. F. eks kvinnene fikk rettigheter. Det ble forbudt å grave jentebarn levende. Kvinnen fikk arverett. Jøder og kristne fikk praktisere sin religion, dersom de betalte skatt (de skulle betale mindre skatt enn muslimene) så var det en plikt for muslimene å forsvare jøder og kristne mot fiender utenfra som f.eks polyteistene.

Mannen var pålagt å respektere andre mennesker, særlig kvinnene.

Men da Profeten forlot denne verden, var det andre ledere (Kalife) som overtok. Jeg må si problemet var at mange av de «lederne» fulgte ikke Islams lære, som for eksempel Umayyad dynastiet. De handlet og lagde sine egne lover ut ifra sine politiske og økonomiske interesser, ikke religionen.

Helt til den dag i dag finner vi slike «ledere». Noen av de «lederne» misbrukte Islam for å oppnå sine mål. Europa opplevde det samme, forskjellen var at det var Kristendommen som ble misbrukt.

Jeg og Islam er imot alle som undertrykker kvinner :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
spesielt vikingene.
Hvor får du egentlig dette fra?

Det jeg alltid forsto var det for all del ikke pent, men at vikingene var noe spesielt bedre eller verre mot kvinnene har jeg aldri fått med meg. Tvert i mot har de jo begynt å finne graver der det de tidligere trodde var prydede menn var i realiteten kvinner.

Utover å ønske mer informasjon om dette spesifikke punktet er jeg i grunnen enig.

Lenke til kommentar
spesielt vikingene.
Hvor får du egentlig dette fra?

Det jeg alltid forsto var det for all del ikke pent, men at vikingene var noe spesielt bedre eller verre mot kvinnene har jeg aldri fått med meg. Tvert i mot har de jo begynt å finne graver der det de tidligere trodde var prydede menn var i realiteten kvinner.

Utover å ønske mer informasjon om dette spesifikke punktet er jeg i grunnen enig.

Ok. Det var jo store forskjeller mellom kvinner og menn i vikingtida. Men, glem det jeg skrev "spesielt vikingene." Gikk litt for fort der, mens jeg skrev... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Dere har nulltoleranse for religionsfrihet, det kan man bare se i alle land med Sharialov, dere er sinnssyke!

Vet du hva Sharia er?

Sharia blir ikke innført i Norge, men deler av det blir praktisert. Eks å forette bønnen, spise halal mat, ha på seg de klærne de vil. Alle muslimer skal respektere lovene landet har innført. Husk at de som ikke respekterer lovene er i fåtall.

"dere er sinnssyke!"

Jeg regner med at med "dere" mener du muslimer. Nå har du kalt 1,6 milliarder mennesker for sinnssyke. Og jeg har bare en ting å si til deg: En person som dømmer andre, viser ikke hvem personen du har dømt er, men det viser bare hvem du er som person :)

Endret av Freestyle1985
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Koranen om fjell:

Boken Earth [Jorden] er en generell oppslagsbok som benyttes på mange universiteter rundt om i verden. Den ene av bokens to forfattere er professor emeritus Frank Press. Han var vitenskapelig rådgiver for den tidligere amerikanske president Jimmy Carter, og i 12 år var han president for National Academy of Sciences [Nasjonalakademiet for vitenskap] i Washington DC. Han skriver i boken at fjellene har underliggende røtter.

Har noen i historien påstått av fjellene slutter ved jorden overflate? Man får ikke poeng for å si hva alle tar for fakta.

Disse røttene er dypt fundamentert i jorden, og dette gir fjellene en fasong som ligner på plugger.

Slik er fjellene beskrevet i Koranen, Gud sier: "Har Vi ikke gjort jorden som et leie, og fjellene som plugger?" (Koran: 78:6-7)

Jeg gjorde et google bilde søk etter 'plugg' og jeg fant ikke mye som lignet på fjell der, dårlig oversettelse?

Og hvis det var som en plugg som det man bruker til å tette ett hull ville man funnet at det under jorden ville vært mindre enn det over i omkrets, eller så ville det vært vanskelig å få tett. Så da passer jo ikke beskrivelsen...

Moderne vitenskap om jorden har bevist at fjellene har dype røtter under jordoverflaten, og at disse røttene kan være flere ganger dypere enn fjellenes høyde over jordoverflaten. Det mest passende ordet for å beskrive fjellene på grunnlag av denne informasjonen, er ordet ’plugg’, siden mesteparten av en korrekt innsatt plugg er skjult under bakken. Vitenskaps historien forteller oss at teorien om at fjellene har dype røtter, ble introdusert først i siste halvdel av det nittende århundre.

Jeg tror vi ikke er enige i hva en plugg er, kan du gi meg et eksempel og bilde?

Fjellene har også en viktig rolle i stabiliseringen av jordskorpen. De hindrer at jorden rister.
hvem sier dette?

Gud har sagt i Koranen: "Og Han har satt faste fjell i jorden så den ikke skal riste med dere…" (Koranen: 16:15)

Likeså hevder den moderne platetektonikk-teorien at fjellene fungerer som stabilisatorer for jorden.

Nei det gjør den ikke...

Denne kunnskapen om fjellenes rolle som stabilisatorer for jorden, har først begynt å bli forstått innenfor rammen av platetektonikk siden slutten av 1960-årene.
Gi gjerne kilden din til dette, jeg kan ikke forstå at noen kredible innen område ville si dette.

Er det mulig at noen på profeten Mohammed tid kunne ha kjent til fjellenes sanne form?
Gi meg et eksempel på noen som trodde at fjellene sluttet ved jordoverflaten.

Er det mulig at noen kunne forestille seg at det enorme fjellet som man ser framfor seg, faktisk går dypt ned i jorden og har en rot, slik som vitenskapsmenn har kommet fram til?
Når jeg var 5 år visste jeg at jeg ikke kunne grave like dypt ned i jorden i nærheten av fjell, jeg trengte ikke bli fortalt dette, logikken til et barn var nok. Jeg hadde også få år etter fornuft nok til å vite at det kunne være fjell og stein under snø, og brukte denne informasjonen når vi skulle kjøre i løs snøen på ski.

Et stort antall bøker innen geologi beskriver kun den delen av fjellet som er over jordoverflaten.
kilde?
Dette fordi disse bøkene ikke er skrevet av spesialister innen geologi.
bøker innen geologi var ikke skrevet av spesialister?

Moderne geologi har bekreftet sannheten i versene fra Koranen.

Du trenger å bevise at de ikke bare bekreftet allmenn kunnskap før du gir koranen poeng.

Du kan finne bilde/figur: Figur 7: "Fjellene har dype røtter under jordens overflate." (Earth [Jorden], Press og Siever, s. 413)

Figur 8: Skjematisk tverrsnitt. "Fjellene har dype plugglignende røtter fundamentert i jorden." (Anatomy of the Earth [Jordens anatomi], Cailleux, s. 220)

Figur 9: "Denne illustrasjonen viser hvordan fjellene på grunn av de dype røttene, har plugglignende form." (Earth Science [Vitenskapen om jorden], Tarbuck og Lutgens, s. 158)

Hoved kilder:

Earth [Jorden] Press og Siever, s. 435. Se også Earth Science [Vitenskap om jorden] Tarbuck og Lutgens, s. 157.

The Geological Concept of Mountains in the Qur'an [Det geologiske konseptet om fjell i Koranen], El-Naggar, s. 44-45.

Og der fant jeg ut at jeg ikke hadde trengt å skrive noe svar :( hvorfor linka du ikke bare islam-guide.com?

Lenke til kommentar

Profeten Muhammed hadde mange mirakler, og en av miraklene var at han lærte skrive og lese uten å gå på skole.

Først, takk for svar.

Så til det nye spørsmålet mitt: Hvorfor lærte gud ham (muhammed) å lese og skrive når han viste at fyren ikke kom til å kludre ned en settning av det den guden sa? Koranen ble satt sammen MINST 20 år etter muhammeds død, så hvordan kan du på alvor mene at det hadde noe å si om han faktisk kunne lese og skrive, når hoved poenget var at han IKKE skrev ned noen verdens ting i koranen?

Resten av det du svarte er faktisk bare påstander det også og verdiløst som "bevis" for andre enn de som faktisk er ignorante nok til å tro at påstander er sannhet fordi det står i en bok de anser som hellig..... Sukk. Synd du ikke selv ser hvor totalt håpløst det er å referere til påstander som du KUN tror er hellige og sanne fordi påstandene sier de er hellige og sanne... Sirkel argumentasjon kalles det, av verste sort.

Påstander som dette burde fått noen klokker til å ringe hos deg:

"Koranen er Guds ord, og det fullstendige budskapet til menneskene"
Jeg gjentar, hvorfor SKREV ikke muhammed selv ned et eneste ord av det denne guden mente var så viktig å lære oss?

"Profetens eksemplariske oppførsel fikk folk flest til å kalle ham as-sadiq al-amin (på arabisk), som betyr den trofaste og den ærlige."
Her er det flere ting som ikke stemmer... Mener du ÆRLIG OG OPPRIKTIG at det er trofast og ærlig å ligge med ni år gamle jenter? Og enda verre, at eksemplet etterfølges over det meste av den muslimske verden, der gamle (og åpenbart pedofile!!) griser på femti tar seg barn som bruder og ligger med dem fordi de etterlever den "perfekte" muhammed? Skremmende... Og ikke minst, dumt...

"Alt som står i Koranen er den hele og fulle sannheten"
Hvor er kilden til denne sannheten utenfor koranen? Selv du, etter å fått litt kjennskap til kildekritikk, skjønner at EN kilde, (som til overmål er den samme som påstår at den kommer med den såkalte hele og fulle sannhet, intet mindre!!) _IKKE_ er nok til å konkludere med at dette faktisk ER noen sannhet? Du skjønner det eller tror du at en kilde er mer enn nok bare man tilføyer hellig foran?

"Den er uten fakta feil, tvert imot fakta som ikke var bevist for 1400 år tilbake var allerede skrevet i Koranen, og det er av Koranens mirakler f.eks. fremtidige begivenheter, hvordan fosteret blir laget, og andre vitenskapelige bevis m.m."
He he. Her snakker du over deg i store ord igjen... Helt utrolig hvor mange ganger muslimer skal påstå dette, og mer til, når denne profeten ikke hadde peiling på hvordan fjell dannes, eller barn lages eeller noe av det andre han liksom fablet om (og som han i all sin visdom ikke skrev ned) Dette har blitt tilbakevist igjen og igjen, gang på gang, men du, og andre muslimer, tviholder fremdeles på denne påstanden om at muhammed hadde kunnskap om en hel masse.... Hva kunne han om atomer? Kunne han fortelle om internet, måne landing, reiser til mars etc...? Nei, ikke et ord... Samme som jødenes himmelske by der gatene er i gull og edel stener... Dette var sikkert kjempe imponerende for ignorante sjeler den gangen det ble skrevet, men i dag imponerer det ingen da de fleste ville satt større pris på innlagt vann og strøm enn gater av gull og edelstener...

"Dette er ikke nødvendigvis dårlig, men tvert imot en fordel som viser at Islam og Guds kunnskap er ubegrenset, slik at det er åpent for forskjellige argumenter og tolkninger."
Hadde dette faktisk vært skrevet ned på ordre fra gud ville det som sto der ha vært krystall klart og uten mulighet til å tolkes. Bare det at temmelig mange TOLKER at de kan ligge med mindreårige jenter fordi profeten deres gjorde det er jo helt hensides spinnvilt, det burde jo ikke tolkes i det hele tatt!!! Selv Allaah VET at ni år gamle jenter ikke er ferdig utviklet til å ha sex med voksne menn, så her forsøker du kun å glatte over det kjedelige faktum at koranen er så tåkete og uspesifikk at den faktisk tolkes... For ikke å snakke om at du sier i mot deg selv, for konsekvensen av at tolkning er OK er at ALLE tolkninger er like mye verdt, alt fra din tolkning til den ytterste voldelige eksremist tolkningen av koranen...

Jeg underes fremdeles over hvorfor du mener at gud personlig kontaktet denne ignorante gjeteren når han må havisst at muhammed ikke kom til å skrive ned noen verdens ting av det han fortalte..,.. og som jo var den direkte grunnen til at gud kontaktet muhammed, i følge muslimer....

• Liker 1
Lenke til kommentar

@RVS hva med bibelkoden? Er noen matematikkere som mener å funnet noen "muligheter" for hva som skal skje,hehe

Fælt få dokumenter har vel blitt lest mer enn nettopp toranen, så det er vel ikke overraskende at noen har klart å innbille seg at det finnes en kode i alt det, er det vel? Skal vedde høyre armen min på at du helt sikkert vil finne opptil flere "hemmelige" koder i ringenes herre også, det er bare å sette seg ned å lese og "tyde"...

Er jo opptil flere tråder her inne der kristne mener de har funnet skjulte tall som stadig går igjen og at dette tallet må bety noe... :roll:

At dette er funnet i bibelen er ikke rart overhodet, da det er verdens mest leste bok den dag i dag... Men at det er noe i det? Neppe... Og om det var, hva var meningen? Å liksom "bevise" at gud har hatt en finger med i spillet når dette ble skrevet?

Lenke til kommentar

@RVS hva med bibelkoden? Er noen matematikkere som mener å funnet noen "muligheter" for hva som skal skje,hehe

Fælt få dokumenter har vel blitt lest mer enn nettopp toranen, så det er vel ikke overraskende at noen har klart å innbille seg at det finnes en kode i alt det, er det vel? Skal vedde høyre armen min på at du helt sikkert vil finne opptil flere "hemmelige" koder i ringenes herre også, det er bare å sette seg ned å lese og "tyde"...

Er jo opptil flere tråder her inne der kristne mener de har funnet skjulte tall som stadig går igjen og at dette tallet må bety noe... :roll:

At dette er funnet i bibelen er ikke rart overhodet, da det er verdens mest leste bok den dag i dag... Men at det er noe i det? Neppe... Og om det var, hva var meningen? Å liksom "bevise" at gud har hatt en finger med i spillet når dette ble skrevet?

Hehe, jeg bare tenker på at annerkjente matematikere har funnet såkalte koder "kodet" inn i biblen( dette er ikke koranen) noe som kan tyde på at som satt sammen boka har, hum, vanskelig å si. Disse matematikerne mente nemmelig at sjansen for at dette kom av seg selv var så å si umulig.

Newton var vel også inne på dette, var han ikke? Jeg sier ikke dette gir bibelen rett, jeg sier bare dette faktisk er interesant, da det mattetmatisk ikke skal dukke opp. I Ringenes herre vil du nok ikke finne disse kodene, da du må lese bibelen på orginalen, uten mellomrom,punktum og komma og på hebraisk. Den er i sin orginalform veldig lik på et dataprogram vet du ;-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Hva synes du om at Islam kommer ganske dårlig ut sammenlignet med andre totalitære styresett, og at det egentlig hører hjemme 1000 år tilbake i tid, i motsetning til resten av verden som har brukt denne tiden til å utvikle samfunn, menneskerettigheter, likeverd og kultur?

260zrxl.png

Endret av dukof
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, jeg bare tenker på at annerkjente matematikere har funnet såkalte koder "kodet" inn i biblen( dette er ikke koranen) noe som kan tyde på at som satt sammen boka har, hum, vanskelig å si. Disse matematikerne mente nemmelig at sjansen for at dette kom av seg selv var så å si umulig.

Newton var vel også inne på dette, var han ikke? Jeg sier ikke dette gir bibelen rett, jeg sier bare dette faktisk er interesant, da det mattetmatisk ikke skal dukke opp. I Ringenes herre vil du nok ikke finne disse kodene, da du må lese bibelen på orginalen, uten mellomrom,punktum og komma og på hebraisk. Den er i sin orginalform veldig lik på et dataprogram vet du ;-)

Uansett stiller dette seg helt idiotisk, da ingen lenger vet hva "hemmelighetene" gikk ut på... Det blir jo, som alt annet i den boka, rene gjettninger...

Så nei, ser ikke serlig alvorlig på slike "hemmeligheter" i bibler nei...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett stiller dette seg helt idiotisk, da ingen lenger vet hva "hemmelighetene" gikk ut på... Det blir jo, som alt annet i den boka, rene gjettninger...

Så nei, ser ikke serlig alvorlig på slike "hemmeligheter" i bibler nei...

Et annet problem er at man kan finne en kode som sier at A skal skje, mens man finner en kode som sier B skal skje, på samme tidspunkt.

Det jeg syntes er intereisant er det matematiske rundt dette, men det syns du altså ikke er interisant? Jeg tror ikke du skjønner nok rett og slett, men så er jo ikke akuratt matematikk veldig prioritert i våres sammfunn,hehe

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønner nok rett og slett, men så er jo ikke akuratt matematikk veldig prioritert i våres sammfunn,hehe

Mattematikk er intresant det, det er selv matrialet jeg er tvilsom til...

Jeg tror heller det er omvendt, at jeg skjønner nok til å forstå at tilbakevisningene av denne myten er nok til å bevise at det ikke er noen hemmelige koder i bibelen. Selve hoved delen er riktignok skrevet av en mann, men han "sydde" bare kilde matriale fra tre stykker inn i et, med en del omgjørsler, tillegg og fratrekk, for å få sømmene til å passe, og jeg har liten tro på at dette inneholder noen koder som har overlevd den syingen.... I så fall er det tre stykker som har holdt på med samme kode uten å vite at de andre gjorde det... og sannsynligheten for det er...?

Anyway, så er dette en avsporing. Lag en ny tråd om det hvis du har lyst. Jeg er ferdig med evnet, men svarer deg gjerne i en ny tråd.... :)

Lenke til kommentar

Mohammed gav arabiske flergudsdyrkere 4 måneder på å underkaste seg islam eller å bli drept. Videre så ble en kristen konge i fra Nord-arabia slept inn overfor Mohammed. Han fikk tre valg: Betale ekstraskatten jazya, omvende seg til islam eller å bli drept. Den kongen ble bare rasket med mens muslimene var på felttog imot det Byzantinske riket.

Det er i denne konteksten vers 9.29 må forstås.

Her er et spørsmål: Hvordan forsvarer du nedslaktningen av 800 jøder i Medina som ikke hadde brutt noen traktater med Mohammed. De hadd fulgt avtalen og holdt seg nøytrale mens Mohammed var i krig med Mekkka. Var det ikke rent begjær etter deres kvinner og deres jordlige gods som fikk førte til denne massakren?

Hvordan forsvarer du røvingen av karavaner fra Mekka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...