DontTouchMyPhone Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Hei! Jeg husker ei lærerinne jeg hadde i samfunnsfag i førsteklasse på videregående. Hun benyttet følgende strategi for å få oss til å lære, og jeg lurer på om den fremdeles "lever" i dag: Vi gjennomgikk stoffet kapittel for kapittel. Etter hvert kapittel fikk vi mellom 25 og 40 kontrollspørsmål (alt etter hvor omfattende kapittelet var); noen med enkle korte svar og andre med svar som krevde litt mer arbeid. Etter omtrent hvert andre kapittel fikk vi så en prøve i stoffet fra disse. Men vi visste og hun hadde gjort det klart, at alle spørsmålene på prøven ville bli hentet fra disse kontrollspørsmålene (men vi visste selvsagt ikke akkurat hvilke kontrollspørsmål). Og dermed visste vi jo alle at dersom vi bare leste igjennom og kunne svaret på disse, så ville vi få en grei karakter på prøven. Personlig synes jeg dette er en veldig grei måte å lære på, for med unntak av et par-tre stykker som sleit med litt andre ting enn skole, så lærte vi faktisk det vi skulle, siden dette var lettjente karakterer. Vi visste jo spørsmålene, og det var jo ingen som ikke leste før prøvene når det var så enkelt. Jeg husker også hun sa greit i fra da vi begynte; poenget hennes som lærer var at vi skulle lære, ikke at hun skulle prøve å "ta" oss med prøver, og det var derfor hun la det opp slik. Hva synes folket om denne strategien? Er formålet i skolen at elevene skal lære og huske det, og hvordan skal dette skje; skal de få denne typen "hjelp" eller skal de være mer selvstendige? Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Tror dette vil føre til at elevene pugger svarene ordrett. Etter et par uker har de glemt alt igjen. Forståelse er mye viktigere. På en eksamen vil de ikke stille akkurat disse spørsmålene og da har vel ikke elevene så mye å komme med. Endret 4. oktober 2012 av Potetmann Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Har vært borti lignende, men bare et par ganger. Som potetmann sier så er det mye viktigere med forståelse. Det er klart at det er en god måte for å gi elevene gode karakterer, men mtp eksamen så kan det umulig være noe bra å bruke denne metoden et helt år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå