Ferdizz Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Hei, en venn av meg har kjøpt seg 4 stk av disse RAM-brikkene. Disse skal i prinsippet ha en hastighet på 1866MHz, men når han sjekker hastigheten i CPU-Z så står det kun 667MHz, og når han stiller "Memory Frequency" i BIOS til 1866MHz så får han en hastighet på 936 i CPU-Z. Noen som vet hva som er feil? Hvorfor får han ikke 1866MHz i CPU-Z? Lenke til kommentar
Athey Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Tror det skal stemme, da 936*2 er +/- 1866MHz mtp Dual Channel, hvis jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Problemet er att man må sette frekvens manuelt i bios i de aller fleste tilfeller. Etter kva eg sjølv har erfart blir alle i7 oppsetter sett til 667mhz som tilsvarer 1333mhz som er "kva folk flest har" Gå inn i bios og se om du finner noe som leser ramens innebygde profiler, eller sett hastighet manuelt til 933mhz. PS: er ikke dual channel som gjør att man "ganger med 2" får å komme fram til den effektive frekvensen. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Hei. DDR står for double data rate, som betyr at man "deler opp" på 2 vist du skjønner hva jeg mener. Så som tha bear sier, du må gange farten som cpuz gir med 2. Dette gjelder på ddr,ddr2,ddr3 osv. Men sett den manuelt, ta en memtest, så går det nok bra Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 Ok, skjønner. Takker for svar! Lenke til kommentar
Switters Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Det er ikke det at "folk flest har" 1333mhz som er grunnen til at dette settes somo standard. Det er fordi dette er den høyeste offisielt støttede hastigheten fra Intels side. Alt over dette er i praksis overkloking av minnekontrolleren i CPU. Ivy Bridge støtter vel 1600mhz dog, og AMD har også noen med 1866mhz. Men for alle med SB er 1333mhz max offisielt. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Det er riktig Switters. Men det som også er teknisk korrekt, er at minnet kjører på bare halvparten av den påstemplede verdi. Hvorfor ? jo, med dobbelt-teknologi på HK blir jo den påstemplede verdi riktig. Men hva hvis man benytter en teknologi som multipliserer den reelle minnefrekvensen med noe annet enn 2 ? For eksempel 4 ? - Det jeg mener er at det hadde vært mer ærlig å stemple med den reelle verdien, ikke den verdien som kan oppnås. Vi klarer å gange med 2 selv. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Dette har ingenting med hovedkortet å gjøre , eneste hovedkortet gjør er å avlese minnets SPD prom eller XMP profil - setter så source clock og timinger basert på avlesningen. Data rate doblingen skjer i minnemodulene , derav navnet DDR. Noen hovedkors BIOS har derimot tall oversettelser slik at man ser tallet for modulenes faktiske oppnådde frekvens/operasjoner slik som 1600mhz og ikke reell tilført klokke . Dette for å gjøre ting enklere for sluttbruker å forstå. Man kaller det source clock = 667Mhz (også kalt SDR clock) for 1333Mhz moduler. Dette er det klokkesignalet modulene blir tilført. En annen ting for 1333Mhz programmering av modulers SPD har med at JEDEC ikke har høyere enda i sin standardisering. DDR2 gir 4 datatransfers pr. klokke syklus , DDR3 gir 8 datatransfers pr syklus. Intern håndteringen (eks memory prefetch) er optimalisert. Dette gir f.eks DDR3 høyere båndbredde enn DDR2 i MT/s med samme klokkesignal. Les mere : http://fkagchel.hubp...t-system-memory (beste jeg fant på kort tid) Endret 4. oktober 2012 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 @Syar2003 En av de bedre forklaringene;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå