fisering57 Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Hei, noen som kjenner til nettsted hvor jeg kan se andre løse calculus matteoppgaver. for eks et sted hvor noen gjør arbeidsoppgavene fra boken. føler det kunne vært veldig tidsbesparende. hater å bruke tid på å gruble meg frem til løsningen. takk for hjelp! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Denne "grublingen" er viktig trening. Men det merker du vel først på eksamen. 2 Lenke til kommentar
fisering57 Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 ikke hvis du har god hukommelse. Jeg har tro på at ved å gjøre flest mulig forskjellige oppgaver har jeg større sjanse til å gjenkjenne problemer. Alt handler om å ha sett nok. å sitte å gruble i 30 min på et enkelt integral er ikke spesielt effektivt. hvordan skal jeg løse integralet x e [0,pi] ((xsinx)/(1+(cosx)^2). fikk et tips fra en kar om å sette u=pi-x , men hvorfor. (har sikkert noe med x e [0,pi]. får ikke rett svar som boken uansett hva jeg gjør.... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 ikke hvis du har god hukommelse. Jeg har tro på at ved å gjøre flest mulig forskjellige oppgaver har jeg større sjanse til å gjenkjenne problemer. Alt handler om å ha sett nok. å sitte å gruble i 30 min på et enkelt integral er ikke spesielt effektivt. hvordan skal jeg løse integralet x e [0,pi] ((xsinx)/(1+(cosx)^2). fikk et tips fra en kar om å sette u=pi-x , men hvorfor. (har sikkert noe med x e [0,pi]. får ikke rett svar som boken uansett hva jeg gjør.... har ikke sett nøye på hverken integralet eller linken, men se om du får noe ut av det http://answers.yahoo...15224323AAimj9J Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 http://www.khanacademy.org/math/calculus ? Hjelpte meg gjennom Matte 1 / calculus ihvertfall. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Hva med å bruke Wolfram Alpha? Denne kan vise utregning for regnestykker, i hvert fall regnestykker som man støter på i calculus. På tiden andre bruker på å gruble over et enkelt integral, kan du sikkert se over hundrevis av oppgaver her. Det er effektivt det Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Har studert på muligheten av å starte opp ett par såkalte "kollokviegrupper" på nett, dvs at personer som ønsker å lære seg det samme stoffet, for eksempel Calculus 1 kan delta i en felles diskusjonsgruppe på nett. Opplegget kan for eksempel kjøre ved hjelp av en lignende server software som diskusjon.no men med den forskjell at diskusjonstrådene bare er åpne for de som er "medlemmer" i den aktuelle samarbeidsgruppen. Dette blir vel sånn sett sånn noenlunde likt med det som skjer på en del universiteter og høyskoler, bare at det kjører "virtuelt" over nett. Dette skulle rent teknisk praktisk ikke være særlig vanskelig å få til. Skal noe slikt fungere på en brukbar måte så kreves det imidlertid "medlemmer" som er interessert og som jobber med stoffet innenfor de ulike temaområder. Står man typisk fast på en oppgave så kan man poste den i "samarbeidsgruppa" og så er det straks noen andre innenfor gruppen som er interessert i å diskutere eller gjennomføre oppgavens løsning. Jeg er selv interessert i å få repetert opp hele "pensum" fra single variable calculus, multivariable calculus, vektorer , matriser, mm. Jeg har mesteparten av "stoffet" liggende "gratis og lovlig" på elektronisk form, og jeg mener vel å ha litt oversikt, men det behøves som kjent en del rutine på oppgaveløsning. Hvis det for eksempel er noen som ønsker å gå i gang med "Calculus 1" så er det bare å gi et pip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå