Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst internett via kablet ruter?

Anbefalte innlegg

Beklager dårlig beskrivelse i emnetittel, men i mangel på bedre ord ble det sånn.

Jeg har kjøpt meg et trådløst modem av merket jensen airlink (89300). Internettet jeg har idag er gjennom altibox, som er delt med naborommet via en splitter. Når jeg da kobler det trådløse modemet til denne splitteren, uten å koble til det trådløse nettverket som kommer opp, får jeg dns feil på den kablede tilkoblingen. Når jeg så forsøker å koble til det trådløse nettverket får jeg samme feilen.

Men, når jeg tar ethernetkabelen direkte fra modemboksen over i det trådløse modemet kommer jeg online i kanskje 5minutter, før dns feil slår inn igjen. Forsøker da å bruke det trådløse modemet som splitter, noe som gir samme resultat.

For å bli kvitt dns feilen, må jeg koble fra det trådløse modemet og ta ut strømmen på hovedmodemet i 10sek før den kablede tilkoblingen fungerer som normalt igjen.

Har forsøkt access point og router som innstilling på jensenboksen.

hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva gjør jeg galt?

Kjøpt jensen boks er galt :-)

Kjøp en skikkelig asus router.

Spøk tilside.

Jeg tror du skal prøve å koble på¨følgende måte.

1. La altiboksen være i fred.

2. Ledningen fra aliiboksen du normalt putter i pcen kan du prøve å putte i porten som heter (wap, internett eller noe sånt.) på jensen boksen din.

3. Ny nettverkskabel fra "switch/hub" delen av jensen router til pc. (evnt lage trådløs forbindelse)

Grunnen til at internetten din forsvinner kan også være at Jensen boksen din ikke finner ut av hvor den skal se etter nameserver. Har vært ute for det med disse billige boksene.

da må du inn i setupen på jensen boksen å fixe selv.

Setup inni en altiboks tør jeg ikke uttale meg om for har aldri vært inni en selv, men burde ikke være nødvendig med mindre du skal ha servere på baksiden av boksene dine.

Lenke til kommentar

Har forsøkt dette også, men får da dns feil med en gang.. Denne var ikke kjempebillig, og jeg kjøpte først en dlink boks til en 400kr, men kjøpte så denne for en tusenlapp. Har hatt denne i snart et år, uten å få den til å fungere pga dns opplegget. Den fungerer hos mine foreldre, det er det som er merkelig.

Lenke til kommentar

Har forsøkt dette også, men får da dns feil med en gang.. Denne var ikke kjempebillig, og jeg kjøpte først en dlink boks til en 400kr, men kjøpte så denne for en tusenlapp. Har hatt denne i snart et år, uten å få den til å fungere pga dns opplegget. Den fungerer hos mine foreldre, det er det som er merkelig.

Jensen 89300 er den største dritten jeg har vært ute for, bare så det er sagt.

Men, hvordan har du koblet dette her fra begynnelsen av? Står kabelen fra Altiboxen koblet til WAN eller LAN på Jensen boksen?

Lenke til kommentar

Du må logge deg på Ruteren (Jensen boksen)

Der må du deaktivere

• DNS
  • DHCP
  • NAT

Du må også koble altibox i en av switcheportene IKKE i den som står WAN på

Da vil ruteren din virke akkuratt som en switch (trådløs og kabel), grunnen til at du får DNS feil er nokk for at du har koblet en ruter på en ruter, og da videresender den ikke signalene fra altibox boksen, den nat'er og gir nokk ny ip og hele pakken, noe som er svært unødvendig med mindre du vill ha et eget nett som er avlukket fra alt annet.

Endret av SniperVPN
Lenke til kommentar

Grunnen til at internetten din forsvinner kan også være at Jensen boksen din ikke finner ut av hvor den skal se etter nameserver. Har vært ute for det med disse billige boksene.

da må du inn i setupen på jensen boksen å fixe selv.

Tingen er at den Jensen boksen skal ikke se etter noe DNS slik det er koblet nå og det skal da være deaktivert.

Dersom jensen boksen skal ha DNS ol så må altiboks ruteren konfigureres som en "pass through" slik at Jensen boksen tar over ruter funsjonaliteten til altiboks ruteren.

Lenke til kommentar

Koblet gjennom switchport, og deaktiverte dns, dhcp, nat , men får ikke internett-tilgang, bare dns feil..

Frustrerende. ser på ruteren til altiboxboksen, dns er deaktivert der også? Men det står en adresse:81.167.36.3

har dette noe å si?

Endret av Exholeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...