Gå til innhold

Ytringsfriheten vs. straffeloven


Psycho

Anbefalte innlegg

Hvordan er samhandlinga mellom ytringsfriheten og straffeloven? Finnes det noen interaksjoner mellom de to i Norge?

 

Mye mulig dette burde vært i leksehjelp. Ikke vet jeg. : D Rett meg veldig gjerne om jeg tar enorm feil i noe.

Endret av Umlaut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det fyrste, når grunnlovens § 100 seier "Ytringsfrihed bør finde Sted." så betyr dette at ytringsfriheit skal finne sted. Ein kan ikkje lese grunnlova og tolke den basert på betydninga av ord i moderne norsk.

 

 

Grunnregelen er derfor at alle skal ha rett til å yttre sine meininger, men dette betyr ikkje at du nødvendigvis har rett til å få henvende deg mot eit stort publikum som ikkje vil høyre dine yttringer.

Lenke til kommentar

Enhver bestemmelse i ordinær lovgivning må leses i lys av grl. § 100, og de skrankene den setter. Dersom det er motstrid, "vinner" grunnloven.

All annen lovgivning må også leses i lys av menneskerettsloven, som sier at blant annet EMK med en del tilleggsprotokoller samt en del FN-konvensjoner gjelder som norsk lov med forrang.

 

Straffelovens bestemmelser (og andre begrensninger i ytringsfriheten, så som forbudet mot politisk TV-reklame) gjelder dermed bare så lenge de ikke er i strid med grunnloven eller menneskerettene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...