Psycho Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Hvordan er samhandlinga mellom ytringsfriheten og straffeloven? Finnes det noen interaksjoner mellom de to i Norge? Mye mulig dette burde vært i leksehjelp. Ikke vet jeg. : D Rett meg veldig gjerne om jeg tar enorm feil i noe. Endret 5. oktober 2012 av Umlaut Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 For det fyrste, når grunnlovens § 100 seier "Ytringsfrihed bør finde Sted." så betyr dette at ytringsfriheit skal finne sted. Ein kan ikkje lese grunnlova og tolke den basert på betydninga av ord i moderne norsk. Grunnregelen er derfor at alle skal ha rett til å yttre sine meininger, men dette betyr ikkje at du nødvendigvis har rett til å få henvende deg mot eit stort publikum som ikkje vil høyre dine yttringer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Enhver bestemmelse i ordinær lovgivning må leses i lys av grl. § 100, og de skrankene den setter. Dersom det er motstrid, "vinner" grunnloven. All annen lovgivning må også leses i lys av menneskerettsloven, som sier at blant annet EMK med en del tilleggsprotokoller samt en del FN-konvensjoner gjelder som norsk lov med forrang. Straffelovens bestemmelser (og andre begrensninger i ytringsfriheten, så som forbudet mot politisk TV-reklame) gjelder dermed bare så lenge de ikke er i strid med grunnloven eller menneskerettene. Lenke til kommentar
Psycho Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 Når Krekar blir dømt for å ha truet Stoltenberg på livet for eksempel. Hvorfor kan han ikke skjule seg bak ytringsfriheten? Hvilke lover og regler trår til da? Dårlig eksempel da dette kan sees på som vold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå