AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hei Håper noen juridiske hjerner kan hjelpe meg. Jeg har blitt tilbudt jobb hos et firma som har insistert på at jeg i dag bekreftet at jeg vil ha jobben (Det har jeg vagt gjort via epost). Problemet mitt er at jeg venter svar fra en stilling som er betydelig mer lukrativ, men der jeg ikke får svar før om noen dager. Hvilke rettigheter har arbeidsgiver ovenfor meg når jeg ikke har skrevet kontrakt (Men sagt muntlig og over epost at jeg vil ha stillingen, og avtalt å faktisk skrive kontrakt om få dager)? Kan jeg si "sorry, mac. Jeg er ikke interressert", kan jeg si "siden ingenting er avtalt, anntar jeg det er prøvetid med 14 dagers oppsigelsestid" eller må jeg evt. vente 1 mnd etter månedsskiftet før jeg kan ta i mot den andre stillingen (dette vil muligens føre til at jeg mister den lukrative jobben)? Anonym poster: 22d95bb5943463f47bc7a488db203f17 Beklager tittelen. Holdt på å varme opp noe mat, og mikrobølgeovnen pep før jeg hadde skrevet ferdig; Ergo litt ufullstendig tittel. Anonym poster: 22b0f4c9048920e5dd7c2735f802d20d Beklager tittelen. Holdt på å varme opp noe mat, og mikrobølgeovnen pep før jeg hadde skrevet ferdig; Ergo litt ufullstendig tittel. Anonym poster: 22b0f4c9048920e5dd7c2735f802d20d Beklager tittelen. Holdt på å varme opp noe mat, og mikrobølgeovnen pep før jeg hadde skrevet ferdig; Ergo litt ufullstendig tittel. Anonym poster: 22b0f4c9048920e5dd7c2735f802d20d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Avtalen inngikk du når du sendte aksept på tilbudet om stilling - altså i dag (i går når jeg skriver dette). Jeg antar du ikke har tatt noen forbehold i din aksept som gjør at avtalen ikke er bindende dersom forbeholdene ikke møtes. Det finnes visse forhold som gjør at en avtale likevel ikke er bindende - eksempelvis svik, utnyttelse, (sterkt) urimelige vilkår, eller "re integra"-regelen som gjør at i særlige tilfeller kan etterfølgende endringer gi rett til å gå fra avtalen. At du kunne få et annet (i dine øyne bedre) jobbtilbud er nok ikke et slikt særlig tilfelle. Prøvetid må skriftlig avtales for å være gjeldende, jfr. arbeidsmiljøloven pgf 15-3 syvende ledd. Dersom man sier opp før det er avtalt prøvetid vil derfor oppsigelsesfristen være på én måned, jfr. hovedregelen i 15-3 første ledd. Hvis denne superlukrative arbeidsgiveren virkelig vil ha deg, absolutt DEG, så vil de vente en måned, halvannen måned på deg. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Jeg har ikke tatt noen som helst forbehold i aksept, nei. Så med andre ord så er jeg juridisk bundet til å ta i mot kontrakt, selv om jeg skulle finne meg uenig med kontrakt når den blir presentert til meg? Om de i kontrakt skriver at det er 2 måneders oppsigelsestid i stedet for arbeidstilsynets 1 måned, vil det være "urimelig"? Jeg vil annta at de ikke er interressert i å hyre en som leverer oppsigelsen minuttet etter hun undertegner kontrakten, men er greit å vite hva som er juridisk korrekt om de skulle velge å bli vanskelige. Så vidt jeg vet har de flere søkere på stillingen. Anonym poster: 22b0f4c9048920e5dd7c2735f802d20d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Du er ikke "juridisk bundet til å ta i mot kontrakt". Du har rent faktisk tatt imot tilbud om jobb, og det er du bundet av. Når du så får deg forelagt en arbeidskontrakt har du valget mellom å akseptere den, forhandle, eller nekte. Det gjør i seg selv ikke noe innhugg i det faktum at det består en avtale mellom dere som går ut på at du har tatt imot et tilbud om en stilling. To måneders oppsigelsestid er ikke urimelig i avtalerettslig/arbeidsrettslig forstand. Men du trenger ikke akseptere kontrakten - sier du opp i stedet for å akseptere to måneders oppsigelsesfrist varer oppsigelsesfristen i én måned. Om arbeidsgiver rent faktisk ønsker å ha deg der i den måneden er et annet spørsmål. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Takk, takk. Da ble jeg noe klokere. Vi får se hvordan det går. Det siste jeg vil gjøre er å lage større problemer for firmaet, men da det er en stund til stillingen trer i kraft vil jeg tro at de kan finne noen andre. I verste fall håper jeg på at sistnevnte stilling vil vente på at jeg blir ledig. Anonym poster: 22b0f4c9048920e5dd7c2735f802d20d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå