Gå til innhold

Ett trådløst nett med to routere

Ebbe2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å ha et trådløst nettverk hjemme, men flere access points/routere, da huset jeg bor i kan ikke dekkes av en enkelt router.

Internettet kommer inn i kjelleren hvor det er koblet til en router som deler internett videre via CAT5 kabler rundt i huset. Routeren som står i kjelleren er totalt isolert og er beskyttet av en brannsikker dør og ingen Wifi-signaler kommer hverken inn eller ut, derav CAT5-kablene.

I øvre del av huset er det en identisk router koblet til hovedrouteren i kjelleren. Den sprer signaler greit i øvre del, men ikke ned i midtre del av huset, her dukker den opp under trådløse nettverk, men er totalt ubrukelig.

Jeg ønsker å koble en ny router/access point til "midtre del av huset" for å øke signalkvaliteten. Jeg vil ha et felles nett. Dvs. hvis jeg f.eks streamer eller laster ned noe fra internet til min bærbare PC, vil jeg kunne gå fra øvre del av huset til nedre del av huset uten at jeg mister signalet og at jeg til en hver tid er koblet uten å måtte bytte nett manuelt.

Routeren i kjelleren er også koblet til et par andre CAT5 kabler som går opp til "LAN-kontakter" i veggen. Disse brukes også til stasjonære pc'er og printere.

Lar dette seg gjøre?

post-20442-0-45108400-1349288471_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med om du velger 2 like routere, f.eks 2 stk Asus RT-N56U.

Det du gjør da er å oppdatere firmware på begge, eksporterer instillinger på en fil, kopierer den over på den andre routeren eneste er at du velger en annen kanal på den ene routeren ellers kan trådløse enhentene komme i konflikt.

Det er i så fall eneste løsningen, ellers må du nok koble deg av den ene routeren også på den andre om du flytter på maskinen. Men i det eksempelet her å du bruke en switch som deler mellom disse, ellers kan du ha 2 like accesspunkt som gjør det samme er lurest at disse er så like som mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...