Gå til innhold

Regnearkmodeller tilknyttet økonomifag på mac


Derimot

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg går VG3 og denne tråden dreier seg om økonomi og ledelse som jeg har på skolen. Her bruker vi forskjellige regnearkmodeller, men disse regnearkmodellene sliter jeg med å bruke på mac. Modellene virker jo utmerket på Windows, men jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på Microsoft Excel på mac og på Windows? Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få disse til å fungere? Open Office er uaktuelt i og med at det fungerer såpass dårlig.

 

Her er en link til en side med modeller vi bruker:

http://www.okforlaget.no/?artikkelid=310

Bruk gjerne "markedstilpasning" som eksempel.

 

På forhånd takk!

 

Edit: Problem med vedlegg..

Endret av Derimot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke være noe problem.

MacWorld

 

Microsoft’s Excel 2011 team has also worked to make Mac macros compatible with those written for Excel for Windows. According to Microsoft' date=' Excel 2011 for Mac features a full port of the Windows Office VBA environment; in most cases, the OS X and Windows versions of VBA now mirror each other. This includes updating the core VBA engine in Office 2011 to VBA version 6.5, and adding some commands (FormatCurrency, FormatNumber, Replace) that had been disabled in Excel 2004 for the Mac. When there were object-model differences between the Windows and OS X versions, Microsoft says it conformed the Mac version to Office 2010[/quote']

 

Tipper det allikevel er et problem knyttet til bestemte makroer, som gjør at det blir som det blir. Dessverre så har ikke Microsoft noen "cross platform" support.

 

Dersom du ikke allerede har gjort det så anbefaler jeg at du oppdaterer Office-pakken: Start Excel, klikk på "Hjelp" og så på "Se etter oppdateringer".

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei

 

Har bare en windowsmaskin å sjekke på, og "sliter med å bruke" kan bety mangt. Men en gjetning: Makroene bruker en del userforms, og disse inneholder ActiveX-kontroller. Mac'ene har tradisjonelt ikke spist disse, da hjelper det ikke at selve programmeringsspråket er kompatibelt. Men mulig dette har bedret seg i 2011-versjonen.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ikke får til å åpne regnearkene så kan det jo være verdt å prøve å installere Libreoffice som er videreutvikling av Open Office.

Ikke sikkert det virker, men kan være verdt et forsøk.

 

Edit:

 

Jeg prøvde netopp linken i første post og lastet ned en av excel filene, den åpnet fint i Libreoffice 4,0.

Så ut til å funke greit.

 

Gratis er det også :)

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...