Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bibeltro regner verden er forutbestemt :(

Eksempel på konspiside http://breakfornews....der=asc&start=0

Fintan Dunne er skeptiker, dvs. han ønsker at folk skal tro på profetier. Fintan Dunne ønsket at Carl Johan Calleman (ekspert på mayakalendar) skulle legge ut hva som kommer til å skje 21. desember, men Calleman tror ikke vi vil merke noe forskjell.

(vi tror det er omvendt, at skeptikere ikke tror på mayakalenderen og at eksperter på mayakalenderen tror på den)

Hva er det du egentlig forsøker å si her? Jeg må ærlig si at jeg ikke forstår så veldig mye av alt svadaet som du presenterer, kan du klargjøre meningen din?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig forsøker å si her? Jeg må ærlig si at jeg ikke forstår så veldig mye av alt svadaet som du presenterer, kan du klargjøre meningen din?

Fintan Dunne formidler mayakalenderen på nettstedet sitt (se "audios")

Fintan Dunne formidler at majakalendern er "profetisk" :(

Fintan Dunne er skeptiker sier jeg

Carl Johan Calleman er ekspert på mayakalenderen

Carl Johan Calleman sier at vi kan ta det med ro, ingenting vi skje 21. desember

Carl Johan Calleman er gift med New Ager (litt mental korrupsjon derfra? :()

De som formidler mayakalenderen som "profetisk" er gjerne dem som formidler New Age

Micheal Rivero (= alternativ media) latterliggjør den

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Fintan Dunne formidler mayakalenderen på nettstedet sitt (se "audios")

Fintan Dunne formidler at majakalendern er "profetisk" :(

Fintan Dunne er skeptiker sier jeg

Carl Johan Calleman er ekspert på mayakalenderen

Carl Johan Calleman sier at vi kan ta det med ro, ingenting vi skje 21. desember

Carl Johan Calleman er gift med New Ager (litt mental korrupsjon derfra? :()

De som formidler mayakalenderen som "profetisk" er gjerne dem som formidler New Age

Micheal Rivero (= alternativ media) latterliggjør den

For få klarhet i dette, mener/tror du at jorda vil gå under den 21.desember i år?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.youtube.com/watch?v=EcjctGLkfjg

Mayafolket snakket aldri om apokalypse. Det de snakker om var tidsaldre. Vi går inn i en ny tidsalder og disse måles i sykluser til himmellegemer. Vi starter en ny syklus ved vintersolverv.

Hadde vært morsomt om nemesis-teorien stemmer. Det de bevisst unnlater å fortelle i dette klippet er at det er 11000 år siden sist, så vi er akkurat halvveis

http://www.youtube.com/watch?v=NW8qfb_Zo5I

Hva som skjer i det lengre løp er vel en helt annen diskusjon, men uansett ser det ikke bra ut for mennesket.

http://tv.nrk.no/pro...bunnen-er-naadd

Endret av theGunner76
Lenke til kommentar

Nostradamus hadde svært mange spådommer. Og har man nok spådommer så er det stor sjanse for at noen av de "slår ut". Det betyr ikke at Nostradamus kunne forutse noe som helst. Ser man på hvor mange spådommer som IKKE slo ut kan man jo lett se at det var tilfeldigheter som gjorde at det ser ut til at noen av hans spådommer faktisk skjedde. I tillegg er det jo veldig subjektivt hvordan man tolker spådommene hans også. Det er som stjernetegn og horoskop. Skriver man det vagt nok så kan det se ut til å passe alt mulig.

Mennesket ser mønster, det er noe av det vi er flinkest til. Av samme grunn kan vi finne "mening" i det som ikke egentlig har mening. Se på bibelen, det er temmelig enkelt å plukke vers, multiplisere og dele og trekke fra osvosv og finne én eller annen "mening". Det kan man lett gjøre ved å ta et ark med masse tall på og finne "mening" der også. Det betyr ikke at det faktisk ligger noe bak..

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Det som slår meg med disse naturkatastrofene det tales om, er at det tas null forhåndstiltak mot eventuelle katastrofer.

Tenker ikke primært på dommedag, slik som en katastrofe meteor, eller at solens utbrudd treffer jorden med slik styrke at alt tar fyr, men slike ting som global oppvarming, eller ny kuldetid/istid.

Om all is på nordpolen smelter, så vil jeg tro at det som stopper golfstrømmen også vil forsvinne, og man kan få mye ekstremvær. Men ingenting blir gjort, tilfluktsrom, evakueringsplan etc

Men alle verdens frø er trygt lagret på Svalbard. Er ikke det en slags selvmotsigelse at vi "vet" det vil bli ekstreme tilstander, men ikke bygger oss "sikkerhets reir" for å berge oss ved en katastrofe?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Morsom oppsummering om dommedager i denne artikkelen: http://www.abcnyhete...mmedag-kom-ikke

Særlig de kristne dommedagene er fornøyelige. Samtlige generasjoner med kristne helt siden Jesus levde har innbilt seg at akkurat de lever i "endetiden". Og samtlige har blitt skuffet. Flere her på forumet fantaserer også om at har endelig endetiden kommet.

Bare et lite utdrag, for det går egentlig slag i slag med mislykkede dommedagsprofetier opp gjennom årtusenene:

"År 1000:

Akkurat som i år 2000 var det mye hysteri rundt det første årtusenskiftet. En av teoriene var at Jesus ville komme tilbake det året han fylte 1000 år. Men året kom og gikk uten at dommedag viste snurten av seg. De mest pysete av seg fortsatte imidlertid skrekken fram til år 1033.

År 1033:

Tusen år etter at Jesus døde på korset, var det igjen duket for endetidsprofetier. Men heller ikke denne gang dukket Jesus opp.

De neste århundrene hadde dommedagsprofetene det travelt, med feilslåtte underganger både i 1184, 1186, 1260, 1284, 1290, 1306, 1335, 1367, 1370, 1378, 1420, 1496 og 1504.

1999:

Nostradamus litt vage profeti om en terrorkonge som skulle komme tilbake i den syvende måneden i 1999 stresset en del tilhengere. Den franske middelalderspåmannen mente at en jorden ville bli truffet av en enorm komet, men det mest spektakulære som skjedde var en total solformørkelse den 11. august."

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Oversikt over når jorden skulle ha gått ned:

http://en.wikipedia....calyptic_events

Ser ingen grunn til å være mer bekymret for 21.12 enn de nesten 200 tidligere spådommene for når jorden skulle ha gått ned.

det kommer vel en regnefeil etterhvert, etterfulgt av en ny dato noen år frem i tid.

Setter en knapp på 2016 som neste tidspunkt, rett og slett fordi det er langt nok frem i tid til at det er en god stund til, men kort nok til at det mister fokus.

Hadde det vært f.eks 2050 ville det vært for lang tid til, hadde det vært 2013 ville man funnet en ny regnefeil ganske raskt...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Tortuguero Monument 6, som har en referanse til datoen 21.12.12 har nedtegnelser som heller tyder på at en eller flere guder av deres guder nevnes. Ordet "descent" (nedstigning) er også antydet. Hva nedstigning betyr er vel oppe til debatt. Dette i motsetning til dette med "verdens undergang", som er en lettvint og uklar frase, og som hvis det menes at verden går fullstendig under, ikke har noen basis i Bibelen eller Guds Ord. Såvidt jeg vet har det heller ingen basis hos Mayafolket selv, uten at jeg setter min lit til etterleveringer fra dem.

Lenke til kommentar

Det som provoserer meg så grenseløst, og som rett og slett gjør meg rent forbannet, er hvordan disse dommedagsteoretikerene som later til å ønske et opphør i menneskets eksistens, ødelegger den psykiske helsen for barn og unge. De tenker ikke stort på hvor mottakelige barn og unge er for slikt, og hvor mye det kan ødelegge. Jeg har eksempler på dette hvor barn ikke får sove på dagesvis, hvor man sliter med en pågåelig depresjon, og hvor vedkommende har mistet lysten på livet. Når man er barn eller ungdom skal man få lov til å drømme om fremtiden, en skal få slippe å bekymre seg for dommedagsprofetier, som i mine øyne er noe forbanna piss oppfunnet for å oppnå oppmerksomhet!

Det er ingen levende individ på denne planet, i denne galakse, som kan spå dommedagen! Vi får stole på de som kan det, NASA og resten av de kyndige og kompetente vitenskapsmenn.

Takk for oppmerksomheten, trengte virkelig å få lette på trykket!

Lenke til kommentar

Jo det var kl. 12.11 i dag. Men vil se morgendagen først likevel. Det har blitt observert rare ting på himmelen i Sverige.

Men nå er jo klokkeslettet forskjellig etter hvor i verden man er. Den er enda ikke blitt 12.11 alle steder.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...