reyerd Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Har koblet anlegg i bilen til søstera mi, da vi hadde liggende et par kondensatorer så koblet jeg en til. Har faktisk aldri hatt kondensator i min egen bil og er helt grønn på emnet. Koblet den parallelt med batteri inn på forsterkern, men så leser jeg at den skal lades opp først, Trengs dette? lades den ikke når jeg kobler den til direkte? Og denne kondensatoren hadde voltmeter på toppen som ikke lyste, det var et ekstra tilkoblingspunkt som jeg ikke aner hvor skal kobles, regner med dette er til dette voltmeteret. Noen som vet? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hva skal du med kondensator? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hei. Det villa ha hjulpet masse om du poster et bilde av denne kondensatoren. Om du får med merke og modellnummer vil det kunne hjelpe da det kan være mulig å søke den opp på nettet. Uten dette så blir det bare vill spekulasjon på hva den 3. tilkoblinga er ment for. Jeg gjetter på at det bare er en ekstra motstand i serie for oppladinga sin skyld, og at full lading ikke oppnås før tenning. Men igjen, dette blir bare gjetning tatt fra løse lufta uten noe mer håndfast. Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Satt den bare inn da den bare ligger der å ikke blir brukt til noe fornuftig. Skal se om jeg får tak i et bilde av den, så skal jeg legge ut. men det at jeg ikke har ladet den? har det noe å si? Endret 3. oktober 2012 av reyerd Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Den tredje tilkoblingen er for styrestrøm, så her kobler du en ledning fra remote på forsterkeren. Har du koblet til kondensatoren så er den ladet opp nå Lenke til kommentar
rillto Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Kondensatoren må lades med en extra motstand første gang strømmen settes på ellers koker oljen i kondensatoren og den kan ryke. Har du satt strøm på uten denne er den defekt og kan forårsake brann. Uansett gjør den ikke noe for lydkvaliteten lengre. Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 syns å huske jeg leste om hvordan å lade en kondensator. den skal visst lades med en 200ohm over så-så lang tid, men om det var 20 min eller flere timer husker jeg ikke. når du evt. gjør dette MÅ du huske at motstanden vil bli veldig varm og du bør holde fingrene av den! bruk ordentlige vernehansker eller allefall noe som ikke slipper gjennom varme så lett. men hvorfor skal du egentlig ha kondensator? den er ikke spesielt nyttig med mindre anlegget er veldig krevende på bass og batteriet ikke klarer å levere strøm raskt nok. men da utsetter du problemene mer enn om du bytter batteri og skaffer en sterkere dynamo, som igjen kan fikse problemet Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå