Gå til innhold

Hjelp med komponentliste til første selvbygg (12-15K)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har nå sittet alt, alt for lenge på en Acer Aspire 7741G og har nå tatt beslutningen for å bygge selv.

Har aldri bygget før, og føler selv at jeg har lite kunnskap om selve komponentene og spør derfor etter hjelp fra dere her inne :)

Har regnet med et budsjett på ca 12-15000 M/ skjerm og tastatur.

Datamaskinen skal storsett brukes til "Gaming", men skal også drive litt med redigering.

Har selv laget et forslag, men vet ikke om dette vil funger, derfor lurer jeg på...

1. Vil alt av komponenter passe sammen?

2. Er dette et godt/stabilt system?

3. Vil jeg trenge flere vifter?

4. Følger det med kjølepasta til cpu, eller må det kjøpes utenom?

Kabinett:

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x Bak 120mm, ATX, mATX, 2x USB 2.0/3.0

Ssd:

Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM

SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Basic Kit

Harddisk:

Seagate Barracuda® 1TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Dvd-rom:

Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, DVD-RAM: 12x, Bulk, BLACK, Rev. C

Skjermkort:

ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "DirectCU II", GDDR5, DL-DVI-I+DL-DVI-D, HDMI, DisplayPort

Strømforsyning:

Corsair AX 750W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA

Prosessor:

Intel® Core i7-3770K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fan

Hovedkort:

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, DLNA, UEFI

Minne:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

Tilbehør

Microsoft Windows 7 Home Premium

Norsk, Full, DVD

Tastatur:

QPAD MK-85 Mechanical Keyboard

Gaming Keyboard, Cherry MX Red, Backlit, USB hub, NKRO USB

Antistatisk håndlenke:

Antistatic Armchain 6 feet

BW-106BL-L4

Skjerm:

BenQ 24" LCD G2450HM

1920x1080, 50000:1, 2 ms, VGA/DVI/HDMI

Håper på Svar :)

Anders.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqzORNGH

Dette ser veldig bra ut, MEN jeg ville valgt Samsung 330 SSD (helt personlig, egentlig ingen forskjell utenom write-hastighet), og kjøpt en CPU-kjøler hvis du skal overklokke, og da bør du velge LP (Low Profile) minne. Jeg ville også oppgradert til en 2TB harddisk (mer for pengene, du slipper å kjøpe ny hvis den første blir full), og en Samsung skjerm.

Må til slutt spørre om du har noen spesiell grunn til å velge Nvidia skjermkort. HD7970 gir mer for pengene med mindre du BARE gamer, og virkelig vil ha PhysX effekter.

Lenke til kommentar

Dette ser veldig bra ut, MEN jeg ville valgt Samsung 330 SSD (helt personlig, egentlig ingen forskjell utenom write-hastighet), og kjøpt en CPU-kjøler hvis du skal overklokke, og da bør du velge LP (Low Profile) minne. Jeg ville også oppgradert til en 2TB harddisk (mer for pengene, du slipper å kjøpe ny hvis den første blir full), og en Samsung skjerm.

Må til slutt spørre om du har noen spesiell grunn til å velge Nvidia skjermkort. HD7970 gir mer for pengene med mindre du BARE gamer, og virkelig vil ha PhysX effekter.

Samsung 330? mener du Intel 330?

Enig i CPU- Kjøler (212-Evo?), og hdd

RAM (Du trenger ikke 16GB) Men LP (low profile) er kjekt

Nvidia GTX680 er bedre enn 7970 igjen... og koster 500Kr mer...

http://www.prisguide...i-oc-2gb-157918

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

jeg kommer ikke til å drive med overklokking...ihvertfall ikke med det første.

bytter harddisk til denne og bytter ut minne settet med dette, om ikke det er noen andre minne sett som er bedre? :)

Tror jeg beholder meg til BenQ skjermen, siden jeg ikke helt likte Rød fargen i samsung skjermen.

usikker i forhold til skjermkort, men tror jeg kommer til å holde meg til 670 kortet til asus :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Samsung 330? mener du Intel 330?

Enig i CPU- Kjøler (212-Evo?), og hdd

RAM (Du trenger ikke 16GB) Men LP (low profile) er kjekt

Nvidia GTX680 er bedre enn 7970 igjen... og koster 500Kr mer...

http://www.prisguide...i-oc-2gb-157918

Intel, selvfølgelig... (n00b mistake :p)

Lenke til kommentar

Med tanke på ssd ytelse her. Så vil en Samsung 830 va bedre enn intel sin 3 serie.

Tenker da på ytelse i vanlig bruk.

Men vil anbefale å gå opp til en på 256gb. Tro meg du vil ha enkelte spill på ssd disken.

Samt cache mappe for eventuelle redigerings program.

Lenke til kommentar

Med tanke på ssd ytelse her. Så vil en Samsung 830 va bedre enn intel sin 3 serie.

Tenker da på ytelse i vanlig bruk.

Men vil anbefale å gå opp til en på 256gb. Tro meg du vil ha enkelte spill på ssd disken.

Samt cache mappe for eventuelle redigerings program.

256Gb er egentlig ikke nødvendig, men som du sier er det lurt (Jeg har 240Gb SSD, og bruker nøyaktig 128GB nå). 256GB/240GB SSD er spesiellt lurt hvis du skal ha en del programmer/spill på SSDen

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell mellom i7 3770K og i5 3570K , og hva menes med "OEM" på ssd'n til samsung? :hmm:

Var forresten de nye ram-brikkene jeg fant gode, eller burde jeg velge noe annet? (8gb)

Vil holde meg til komplett, siden de har et pickup point i området jeg bor i :)

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell mellom i7 3770K og i5 3570K , og hva menes med "OEM" på ssd'n til samsung? :hmm:

Var forresten de nye ram-brikkene jeg fant gode, eller burde jeg velge noe annet? (8gb)

Vil holde meg til komplett, siden de har et pickup point i området jeg bor i :)

På CPU, merker du ikke forskjell i gaming, men i tung redigering.

Har de minnebrikkene selv, de funker bra (Selv under min ny-installerte NH-D14)

MPX og komplett er det samme: http://www.mpx.no/k/...point-hovedside

OEM betyr at det er kun SSD, og ikke noe kit

Laptop kit: http://www.dustinhome.no/product/5010610472/samsung-830-series-128gb-ssd-sata-600-mlc-laptop-kit/?csref=Pricecompare_mediahuset_21443

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

har også selv sett litt på "NH-DH14" kjøleren, men er usikker om jeg kommer til å legge til noen ny/ekstra kjøler i denne omgang....usikker :hm:

Hvordan er det forresten å montere slike kjølere? Har jeg forresten plass til en slik vifte?

kom også gjerne med innspill til skjerm (24" svart ramme) :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...