Gå til innhold

Hvordan terminere Cat 6A kabel

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei ble litt usikker.

ethcable568a.gif

Er dette cat 5e? Eller er A ende punkt A mens B er på andre siden?

Altså slik er UTP Cat 5 skal være?

ethcable568b.gif

Dette er Cat 6 (Cat 7a)?

ethcablerj45cr.gif

Dette er vel krysset kabel?

Det andre jeg lurer på er det fysisk mulig å terminere RJ 11 med RJ 45 plugger å få det til å fungere eller er det fysisk umulig selv på 100 mbit hastighet?

Hva er beste tips å skjerme en UTP kabel? holder det med Aluminium foilie rundt kabelen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fant jeg ut hvordan man finner ut av standarden er bare å se på nettverkpunktet på kabelen, fant jeg ut at B standard var brukt, dumt at jeg ikke tenkte på det.

Men angående støy er det bare dårlig skjerming som forutsaker støy?

Er det slik at cat5 kabel virker med kun 4 punkter, ergo selv nr 1 ikke sitter burde kabelen virke?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om det er T-568A eller B har ikke noe å si på at det cat6, cat5, cat5e, osv.

T-568 sier kun hvilken rekkefølge trådparene er terminert. B er den som er mest brukt her i landet, hvis jeg husker riktig.

Hva mener du med å terminere RJ11 med RJ45? PLuggene og kontaktene som brukes har ikke noe å si så lenge de matcher, og parene har riktig plassering.

Kabelskjerming er jordet, så å brette aluminiumsfolie rundt en kabel høres rart ut. Kjøp heller en FTP eller STP kabel hvis du absolutt trenger skjerming. Du skal ikke trenge det under normale forhold.

Mangel på skjerming eller dårlig skjerming forårsaker ikke støy. De skjermer (duh) mot støy.

Forøvrig så er alle TP kabler "skjermet" pgade har balansert overføring, uten at jeg går noe mer inn på det nå, husker ikke helt detaljene.

100Mbps bruker to trådpar, 1Gbps bruker fire. Derfor er det mulig å kjøre f.eks to 100Mbps signlaer på en kabel, med spillter og samler.

Lenke til kommentar

Jeg mener det jeg sier å bruke telefonkabel som rj45 kabling? Er det fysisk mulig?

rj11.jpg

Virker ut som prosjektet ikke går så bra får maks 10 mbit nedlasting og 5 mbit opplasting.

Er det på grunn av kablene ikke sitter godt nok eller er det støy som er årsaken?

Må innrømme jeg ikke forstå at "100Mbps bruker to trådpar, 1Gbps bruker fire" når cat 6 tillater opp mot 10 gigabit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er kun snakk om 15 meter lang kabel.

Så du mener altså å klare mere en 100 mbit er utrolig nok for en som ikke har høyere utdannelse en fagbrev med IKT-Servicefag?

Det jeg lurer på siden kabelen er med tykkelse som hårstå alså de 8 pins lederene:

Cat5-Rj45.gif

Er en slik http://www.clasohlso...ang/Pr200751000 Artikkelnummer 20-751 ubrukelig å fjerne plast på kabelene eller finnes det enklere måte? Må innrømme det ikke er særlig enkelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En kompis av meg hadde strukket 30m TP-kabel og fikk såvidt signaler, han fikk fikset det så han faktisk fikk "Twisted Pair" og har kjørt på 100mbit siden da.

Da har han begått en kraftig feil.

Jeg mener det jeg sier å bruke telefonkabel som rj45 kabling? Er det fysisk mulig?

Ja

Virker ut som prosjektet ikke går så bra får maks 10 mbit nedlasting og 5 mbit opplasting.

Er det på grunn av kablene ikke sitter godt nok eller er det støy som er årsaken?

Antar dette er hastighet fra ISP, så her må du utdype deg.

Må innrømme jeg ikke forstå at "100Mbps bruker to trådpar, 1Gbps bruker fire" når cat 6 tillater opp mot 10 gigabit.

10Gps bruker fire tråpdar, men har mindre rekkevidde enn 1Gpbs og trenger spesielt utstyr.

En slik tang som du har lenket til er ikke ubrukelig å avmantle slike ledninger med, men det er å blir noe drit uansett hvordan du gjør det.

men hvorfor skal du avmantle dem? Vanligvis bruker man en egen tang til å presse pluggene på kabelen. Metallpinnene i pluggen har spisser som blir presset gjennom plasten til ledningene. En slik tang finner du på Clas Ohlson, men jeg fant den ikke i nettbutikken. Det finnes imteldertid stivere kabler, men disse trenger egne plugger og verktør, mener jeg.

Edit uten edit: Har du flat kabel? det er ikke TP kabel og vil være mye mer plaget av støy. Jeg vet ikke hvordan en slik kabel vil yte.

Lenke til kommentar

En kompis av meg hadde strukket 30m TP-kabel og fikk såvidt signaler, han fikk fikset det så han faktisk fikk "Twisted Pair" og har kjørt på 100mbit siden da.

Da har han begått en kraftig feil.

Edit uten edit: Har du flat kabel? det er ikke TP kabel og vil være mye mer plaget av støy. Jeg vet ikke hvordan en slik kabel vil yte.

Det var poenget mitt, hvis du har en TP-kabel men ikke har koblet den riktig mister du "Twisted Pair" effekten (som er å kansellere bort støy). Lengre drag som f.eks 30m blir da umulig. Kompisen min fikk mao testet hvor mye det har å si at du faktisk har å si å koble en TP kabel riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har 70/10 mbit og det virket ut som det blir støy. Siden om jeg går på nrj.no også nettradio blir siden så virker det ut som flash player henger seg på nettradio. Altså prosessbaren før radioen kommer opp.

Det som også er rart at om jeg kobler en switch også en router blir hastigheten ennå dårlige om routeren får inn signalet, er det fordi Asus router trenger 2 pins strøm ellers reduseres hastigheten ytteligere?

Så størst sansynlig sitter ikke pluggene godt nok.

Prøvde å bruke RJ45 Network Cable Crimp with Cable Cutter 2-set Toolkit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fikk det til nå, det var som jeg sa muligens noen små kabel som ikke sitter godt nok.

Eller små tråder i kabelen som var brukket av som gjorde hastigheten ble dårlig.

Nå får jeg 100 mbit hastighet, ser det på switchen siden den lyser gul lys mens lyser grønt ved gigabit.

Er ikke enkelt å ta ut plasten som issolerer kabelene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...