Gå til innhold

Installere windows på ssd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ta backup

2. Ta ut disken

3. Sett inn SSD disken

4. Sett inn Windows cden og start maskinen, dersom den ikke starter fra cd automatisk så må du inn i bios og endre oppstartsrekkefølge. Du kommer vanligvis inn i bios ved og trykke på delete knappen ved oppstart.

5. Følg installasjonsveiledningen i windows installasjonen

6. Gratulerer du har nå installert windows.

:)

Håper dette ble klart nok:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Ta backup

2. Ta ut disken

3. Sett inn SSD disken

4. Sett inn Windows cden og start maskinen, dersom den ikke starter fra cd automatisk så må du inn i bios og endre oppstartsrekkefølge. Du kommer vanligvis inn i bios ved og trykke på delete knappen ved oppstart.

5. Følg installasjonsveiledningen i windows installasjonen

6. Gratulerer du har nå installert windows.

:)

Håper dette ble klart nok:)

Må jeg ta ut hdden først? eller kan jeg velge destinasjon på windows filene?

Lenke til kommentar

Du velger hvilken partisjon/disk Windows skal installeres til, så det er ikke farlig å ha flere disker koblet til under installasjonen.

Personlig foretrekker jeg å kun ha OS-disk (SSD-en) tilkoblet under installasjon som et føre-var prinsipp.

Skal du klone/kopiere gammel installasjon eller ta en clean install? Kan i så fall anbefale Traimans innlegg! (Se mitt svar i annen tråd ang. kloning.)

Kort sagt: Laste ned oppdatert versjon av Windows 7 (ISO) og legge over på minnepenn. Går også mye raskere å installere!

Lenke til kommentar

Du velger hvilken partisjon/disk Windows skal installeres til, så det er ikke farlig å ha flere disker koblet til under installasjonen.

Personlig foretrekker jeg å kun ha OS-disk (SSD-en) tilkoblet under installasjon som et føre-var prinsipp.

Skal du klone/kopiere gammel installasjon eller ta en clean install? Kan i så fall anbefale Traimans innlegg! (Se mitt svar i annen tråd ang. kloning.)

Kort sagt: Laste ned oppdatert versjon av Windows 7 (ISO) og legge over på minnepenn. Går også mye raskere å installere!

Jeg prøvde å reinnstallere via gjenopprettings funksjonen i windows men den installerte automatisk windows på hdden. Noen ide på hvorfor?

Lenke til kommentar

Har tidligere snakket med leverandørene, og de sier vel i utgangspunktet at det skal være mulig og flytte recovery partisjonen over på ny disk, uten og gi noe mer forklaring på hvordan.

Har selv testet det ut men har ikke fått det til.

Det du kan gjøre er og kontakte produsenten av maskinen og få bestilt en recovery cd.

Den kan i utgangspunktet koste alt mellom 200 og 1000kr, avhengig av hvilken produsent maskinen din er fra, og hvilken policy de har på utsendelse av recovery cd.

Et annet alternativ, som flere produsenter har, er at etter en reinstallasjon av maskinen, så kan du lage en recovery cd og brenne ut som du kan bruke på den nye ssd disken din.

Så ta kontakt med produsent og finn ut hvilke alternativer du har så regner jeg med at det ordner seg;)

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig fordi at det er der operativsystemet opprinnelig ligger, det er logisk, du kan neppe gjenopprette noe som ikke er på den andre disken.

sant, tenkte ikkje så mye der xD

Siste spørsmål. Jeg har allerede windows installert på hdden, hvis jeg skal installere det på ssden, må jeg da slette det fra hdden eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet noe om hvilke størrelser det er på diskene/partisjonene dine. Antagelig så var imaget du prøvde å legge inn på SSD-en for stort!

EDIT: Eller at du ikke har opprettet noen partisjon på SSD-en enda...

Sjekk denne guiden, den viser hvilke grep du kan gjøre i Windows 7 for å gjøre installasjonen mindre, dermed imaget mindre og slik få plass på en mindre SSD.

Jeg anbefaler fortsatt å ta en clean install med bare SSD-en tilkoblet. Du laster ned ISO helt lovlig og bruker din egen produktnøkkel når du aktiverer.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...