Gå til innhold

Intel Core 2 Quad Q9550 Temperaturer og kjølepasta

Dremador

Anbefalte innlegg

Vel jeg fikk nytt hoverdkort og cpu som nevnt i en av mine tidligere innlegg. Måtte sende de tilbake fordi hovedkortet var defekt. Koblet tilbake min gamle cpu og hovedkort, spørsmålet er.. Når jeg koblet til cpuen igjen så jeg at kjølepastaen var helt stivnet og tørr... Er det noe jeg kan gjøre for at temperaturene skal gå ned til jeg får mitt nye utstyr igjen. Tenker høyt :) Fjerne kjølepastaen? Bør jeg gjøre det ? Tempen ligger på 80+ idle, rengjøre vifta? Er det farlig å kjøre cpu uten kjøepasta? Kan jeg gjøre noe i det hele tatt?

Også hvis jeg kjøper en ny vifte, åssen fjerner jeg gammel pasta for å ta på ny :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du bør fjerne kjølepastaen i det du koblet fra prosessoren, om du ikke gjør det risikerer du som du sier at pastaen tørker, da må du i verstefall betale for:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611388#extra

80 grader er mye for de fleste prosessorene. Så prosessoren kan nok klokkes ned eller degraderes over tid om det blir slik over lengere tid.

Kjølepasta er en form for mellomledd for at varmen skal flytte seg bedre og for å beskytte prosessoren og kjøleren mot riper, dermed vil mye kjølepasta gi motsatt effekt men lite vil fungere dårlig på kjølingen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan også fjerne TIM med teknisk sprit.

Pass på ikke bruke noe som inneholder olje (white spirit og rødsprit er ikke bra).

Isopropanol eller lignende fungerer fint, og tørk av med kaffifilter eller lignende.

Såvidt jeg husker mener jeg at max temp på en q9550 er 84C, men bør ligge godt under 50 på idle og load helst under 70.

Lenke til kommentar

Du kan også fjerne TIM med teknisk sprit.

Pass på ikke bruke noe som inneholder olje (white spirit og rødsprit er ikke bra).

Isopropanol eller lignende fungerer fint, og tørk av med kaffifilter eller lignende.

Såvidt jeg husker mener jeg at max temp på en q9550 er 84C, men bør ligge godt under 50 på idle og load helst under 70.

tjbr har rett her, Isopropanol har mange navn, men Jernia selger den som "Blå rens" og får du tak på hjemmebrent som er ren så kan du bruke dette også.

kaffefilter er vell det beste, personlig bruker jeg bomullslapper ment for rengjøring av AR15 rifler som er i perfekt størrelse, mens andre slik som Knopflerbruce sverger til dasspapir av hard kvalitet :D

Lenke til kommentar

tjbr har rett her, Isopropanol har mange navn, men Jernia selger den som "Blå rens" og får du tak på hjemmebrent som er ren så kan du bruke dette også.

kaffefilter er vell det beste, personlig bruker jeg bomullslapper ment for rengjøring av AR15 rifler som er i perfekt størrelse, mens andre slik som Knopflerbruce sverger til dasspapir av hard kvalitet :D

Lambi dasspapir fungerer fett det også. :D Bruker det sammen CRC Lectra Clean QD for å fjerne gammel pasta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...