Gå til innhold

Nytt budsjett. Mest mulig for pengene 6k!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg laget en tråd litt tidligere der jeg var ute etter en stasjonær-linux pc veldig rimelig. Nå ønsker jeg å øke budsjettet så jeg får en maskin som yter endel bedre. Jeg kommer til å dualboote. Foreløpig har jeg kommet frem te listen som er vedlagt.

Hva synes dere og hva bør jeg velge av hovedkort?

-Jeg tror jeg trenger 2x 3.0 interne porter

- Jeg trenger dual-link dvi

Jeg planlegger en Korea-skjerm med høy oppløsning. Kan jeg bruke integrert grafikk eller bør jeg kjøpe skjermkort? Gamer ikke for tiden, men kunne vært gøy å prøve litt igjen.

Trenger all den hjelpen jeg kan få. Har prøvd å lese litt, men det er mye å sette seg inn i når man aldri har bygget pc før! (Får hjelp til det).

post-89626-0-12251900-1349269718_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til spilling bør du ha et skjermkort, skal du bruke linux er nok nvidia som er best egnet.

Gigabyte GeForce GTX 650 2GB OC er vel et lite og bra skjermkort, ATI har bedre alternativer men driverne er neppe like gode på linux, eventuelt kan du se på 560 TI eller GTX 670 på brukmarkedet de burde koste ca tusenlapp brukt.

2x 3.0 snakker du om USB3 her? Det burde alle nyere hovedkort støtte, men ikke nødvendigvis alle hovedkort som funger med usb3 med linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok, takk skal se på skjermkortet.

Når det gjelder usb så trodde jeg interne usb 3.0 var noe man koblet til usb-portene på toppen av kabinettet. På define r4 ser jeg at det er 2 usb 3.0 porter der så da tenker jeg at jeg trenger 2 interne usb 3.0?

På dustinhome står det 1x usb 3.0 under interne tilkoblinger på nesten alle hovedkortene, er dette feil kanskje?

Hvor mye må jeg regne å bruke for et greit hovedkort. Når jeg la til skjermkortet ovenfor er det ca. 1000kr igjen å handle for.

Lenke til kommentar

Du trenger:

$%28KGrHqF,!g0E7ShTkF5UBO8t-S2nsQ~~60_35.JPGse-usb3-2a-20p-plug.jpg

20 pins USB3 kontakt på hovedkortet, men er usikker på om det virker plug an play i linux, har ikke prøvd det. Selv opplever jeg PCI-E baserte usb kort f.eks 3.5" Internal PCI-E to USB 3.0 Host + All-in-1 Card Reader Combo som raskere alternativ i windows 7 fordi hastigheten blir opp mot 100 MB/S men med samme harddisken en rundt 30 MB/S med en 20 pins usb kontakt, tviler på det er driverne som er problemet, kan være teknologien ikke er helt topp stand. Men 3.5" Internal PCI-E to USB 3.0 Host + All-in-1 Card vil nok funger dårlig med USB3 i windows 8 og linux foreløpig vertfall slik erfaring har jeg.

Asus pleier å ha gode hovedkort, men hvem som funger best i linux har jeg ikke oversikt over. Det meste vil nok fungere, er nok raid og USB3 som kan bli størst utfordring. Samt SLI/Crossfire.

Gainward GTX 570 GS kanskje litt stiv pris men vi vet ikke hvor mye og hvor godt brukt det er, men det er nok det lureste du burde vel ha mulighet å spille en del, problemet er nok selv har jeg Gainward ganske lik og dette er ikke snakk om det mest stillegående skjermkort, støyen er irriterende for å si det mildt så ville vurdert EKL Alpenföhn Peter kjøleribbe istedenfor om du er villig å prøve å bytte kjøler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok, takk for godt og utfyllende svar, men tror jeg foretrekker å kjøpe alt nytt. Jeg kommer stort sett til å spille eldre spill som ikkje krever så mye.

Mulig jeg kan vente med skjermkort og bare bruke det integrerte til jeg vet hva jeg vil? Men spørsmålet er om jeg kan bruke dual-link dvi med 2560x1440 uten å ha dedikert skjermkort? Eller er avhengig av skjermkort for dvi-d.

Jeg tenker selvfølgelig ikke å spille i denne oppløsningen, men det er viktig at det fungerer godt ellers.

Edit: La til oppdatert oppsett. Fikk litt inspirasjon fra en annen anbefalingstråd.

post-89626-0-35037800-1349277580_thumb.jpg

Endret av Slacks
Lenke til kommentar

Ok, nå bumpa jeg budsjettet til 7k. Er vel egentlig en Black Refinery (tråden til BadCat). Går bort ifra å bruke denne med linux med det første så blir i hovedsak å kjøre med windows.

Er dette noe av det beste jeg kan forvente for 7000 kroner? Eller burde jeg gjøre noen justeringer?

Takk for all hjelp sålangt!

post-89626-0-03754800-1349287913_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...