Gå til innhold

Skadet HDD, kjører ddrescue, 2 døgn siden sist leste successful read...

Anbefalte innlegg

Hei.

prøver å hjelpe en kompis som ikke har vært flink med backup, og derfor har mistet en del regnskap...

Maskina hadde symptomer på noe galt ei stund, den ville ikke boote hver gang. Plutselig nektet den helt å boote opp. Han tok da ut disken og koblet den til USB på en laptop. Disken ble funnet, partisjonene ble listet opp i "diskmanager", men de ble ikke tildelt noen bokstav. Han gjorde selv et forsøk med partitition manager (tror jeg det var) på å fikse dette, men allt låste seg ved 2-3% ferdig.

Da jeg overtok disken vil den ikke lengre komme opp i Windows, Linux lister opp masse sektorfeil under boot, samt ei feilmelding om at den kan ikke mounte disken.

Det er en 750GB disk som hadde 3 partisjoner, deriblant en med Win7. Han er usikker på hvilken partisjon filene ligger på.

Har nå kjørt ddrescue 2 døgn på disken, der jeg forsøker å speile allt over på en annen disk. I følge det som står på skjermen har den funnet nada. 0 byte og 2 døgn siden "last successful read". Er det noen vits å fortsette? (har ikke log enablet da jeg fikk feilmelding på at det ikke var plass til log etter kort stund).

sudo ddrescue -f -v -r 3 /dev/sda /dev/sdb

Har lett en del på nettet, og finner kun 1 som har hatt det samme som jeg (finner ingen ting, selv etter lang tid). http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1341388.html Han mountet disken som read only og fikk ut data.

Bør jeg forsøke det samme som han over, eller bør jeg kjøre på videre slik jeg gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hjulpet folk med tilsvarende. Ting ble da løst med å finne dataene som trenger å kopieres og kun kopiere disse. Helst uten å skrive til disken, men alternativt må du kanskje kjøre den opp i et Windows system (som disk 2) og kjøre sjekkdisk på den (chkdsk x: /F) i terminalen før du klarer dette.

Å kopiere en hel HDD som er slik du beskriver husker jeg ikke sist jeg klarte (må ha vært før diskene ble større enn 1Gbyte), det blir gående i evigheter.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Kan ikke kjøre chkdsk da disken ikke blir funnet av Windows. Ellers så er det så langt jeg kan se ikke anbefalt å kjøre slike diskanalyser på ødelagte disker, da disse kan forværre situasjonen.

Er klar over at dette vil ta lang tid, har lest om folk som kjørte dette i over 1 mnd. Har sett generelle anbefalinger på 1-2 uker før man gir opp.

Det som er mitt problem er at ddrescue ikke klarer å lese ut data. Fra jeg startet for litt over 2 døgn siden så har den reddet 0 byte...

Lenke til kommentar

Da er jeg kommet 2 steg frem og 3 tilbake...

Avbrøt testen og prøvde heller å ta partisjon for partisjon. Disken har stått i en Acer-maskin, stasjonær. Partisjon 1 fikk jeg kopiert over uten problemer. dette var desverre bare en recovery partisjon fra Acer... Partisjon 2 er knøtt liten og inneholder ingen data. Partisjon 3 er på 366GB og er vel Windows-partisjonen.

Når jeg startet å kopiere over P3 til en 1TB-disk (satt opp med 1 ext3-partisjon), startet den å lese noen MB, før den kom til sektorfeil. Etter 4 minutter fikk jeg feilmelding om at det ikke var plass til logfil, så avbrøt og startet opp uten "log". Den fortsatte da å kjøre i vel 2 døgn med bare feilmelding om sektorfeil, før den avsluttet.

Tok så ut 1TB-disken og koblet den vha USB til min laptop, og startet Ubuntu. Fikk da opp disken som en 33MB disk, klikket på den og fikk beskjed om at den ikke kunne mounte den pga feil. Rebootet til Win7, og diskbehandleren fant disken som 33MB og ville formatere den (som den ikke fikk lov til).

Startet opp "testdisk", og den fant kun 33MB, og kunne ikke finne noen partisjoner.

Dette er en Hitachi disk, så lastet ned Hitachi sitt diskverktøy og bootet opp med det. Dette verktøyet raporterer disken som 33MB. Finner ingen mulighet til å reparere disken med dette, så tilbake til Linux...

Fant på nettet noen som hadde opplevd lignende problem med SD-kort (var 2GB, plutselig ble det 32MB). Der var tipset å blanke disken med nuller vha. dd, for så å opprette DOS-partisjon på hele disken. Er i gang med dette nå, og det ser ut som det lykkes (har kjørt et par timer, 33MB ville vært gjort på et par sek...). Tiden vil vise om dette lykkes, uansett.

Så spørsmålet er hvorfor dette skjer?

Det jeg tror er at dette skjedde da jeg prøvde å "redde" partisjon 2 (den lille som ikke inneholdt noe). Noen som har synspunkter?

Jeg vil nå, hvis 1TB-disken våkner til live, forsøke på nytt med P3, og kun den, så får vi se :)

Lenke til kommentar

Da var disken opp å gå igjen med rett kapasitet (1TB) :)

Vil fortsette å oppdatere tråden hvis jeg kommer videre. Mulig jeg kan lage en guide eller noe for andre som ønsker å prøve...

Kom gjerne med innspill/erfaringer, for meg er dette upløyet mark :hmm:

Lenke til kommentar

Fikk til log-kommandoen (brukerfeil), så nå kan jeg stoppe ddrescue og starte når jeg vil.

Hmm. Den skadde disken ser ut til å droppe ut etter noen sekunder/minutter. Kjører kommandoen "sudo lshw -C Disk -short", og da finner den disken som /dev/sdb "750 GB ST3750528AS". Mounter P3 som read only, og starter ddrescue. prosessen med å hente ut data begynner, men etter ei kort stund går den over til å splitte filer (og gjør dette i timesvis uten å finne mere data). Stopper ddrescue og kjører lshw-kommandoen en gang til. Disken er der, men er listet som "750 GB SCSI Disk". Jeg kan ikke lengre finne den der jeg mountet den.

Restarter disken som en test (strøm til disk ut noen sek og inn, bruker ekstern strømforsyning på denne). Kjører lshw-kommandoen igjen, og disken blir listet som /dev/sdc "750 GB ST3750528AS". Mounter P3 som read only og gjenstarter ddrescue, som da fortsetter å hente ut data ei lita stund før den begynner å splitte filer. Ny lshw viser at disken nå er listet som SCSI igjen.

Gjorde som over en gang til, og disken ble funnet på rett måte som /dev/sdd, men etter kort tid med ddrescue så var den forandret til SCSI igjen.

Vet at tilsvarende/lignende har vært et problem med USB-disker, men finner ingenting om disker tilkoblet internt. Kan det skyldes bruk av ekstern strømforsyning?

Noen (med god Linux-erfaring) som vet noe?

EDIT: Kan det være at fordi disken har forsvunnet/ramlet ut så listes den opp som SCSI fordi SCSI-disker kan hot-swappes?

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Bruker du en "rå" disk som target? Eller lager du filsystem på target-disken og kjører ddrescue til fil? Jeg har kun brukt det siste alternativet, men med hell (dog var dette på FreeBSD, ikke linux).

Blir disken som du forsøker på å redde varm? I så fall kan du forsøke å la den kjøle seg ned en time eller to, og se om du kommer lengre da.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har forsøkt begge, både rå og mot et filsystem. Disken jeg leser fra er NTFS, og jeg har hatt mest susess med å kjøre dette mot en disk som også er oppsatt med NTFS.

Angående kjøling så har jeg liggende ei 120mm vifte oppå den skadde disken. Den blir litt lunket, men ikke varm. Har også sett tips om å snu disken opp/ned for å få ut data, kommer til å prøve dette også. Riggen har stått avslått siden i går, så spent på om jeg får ut mere data når jeg starter den opp litt sene i dag.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...