Gå til innhold

Statsministerbolig til 350 millioner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<p>

Det Skatteflyktning ikke evner å skjønne at Jens Stoltenberg ikke får dette til privat eie på evig tid.

Det har jeg ingen problemer med "å skjønne" i det hele tatt. Faktisk kan Bondevik anklages for Statsministerboligen.

Problemet er at herskerne bruker dine penger på seg selv.

F.eks. Om du har lyst til å besøke Antarktis MÅ du ut med endel kroner for å dra dit. Du må også ut med endel kroner når Jens drar dit. At han ikke derved personlig blir eier av Antarktis er vel irrelevant for om han har hatt en fin ferie eller ikke?

http://www.aftenpost...icle3663742.ece

Om du setter bukken til å passe havresekken er det irrelevant om du butter ut bukken iblandt (noen vil si det er værre siden en ny bukk spiser mer enn den som allerede har spist mye).

Ei heller hjelper det å sette ei geit til jobben

Slutt med den dramatiske ordbruken din. Vi har ingen "herskere" i Norge. Hvis du absolutt må bruke den merkelappen så er demokratiet vår "hersker", og det er et forbasket mye bedre alternativ enn mye annet.

Det at Stoltenberg "besøker" Antarktis har vel strengt tatt noe med den jobben han er i. Greit, du mener ikke en sånn jobb skulle eksistere i det hele tatt, så denne diskusjonen er død. Du har for spesielle meninger, og du nekter å samarbeide. Ordet "skatt" er tydeligvis ikke noe du anerkjenner, og du bruker derfor "tyveri" selv om verdenssamfunnet som helhet aksepterer prinsippet bak skatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt med den dramatiske ordbruken din. Vi har ingen "herskere" i Norge. Hvis du absolutt må bruke den merkelappen så er demokratiet vår "hersker", og det er et forbasket mye bedre alternativ enn mye annet.

Hva betyr ordet hersker for deg?

Ordet "skatt" er tydeligvis ikke noe du anerkjenner, og du bruker derfor "tyveri" selv om verdenssamfunnet som helhet aksepterer prinsippet bak skatt.

Hvor mange som aksepterer prinsippet bak skatt har ingenting å si for hvorvidt det er tyveri eller ei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ordet "skatt" er tydeligvis ikke noe du anerkjenner, og du bruker derfor "tyveri" selv om verdenssamfunnet som helhet aksepterer prinsippet bak skatt.

Hvor mange som aksepterer prinsippet bak skatt har ingenting å si for hvorvidt det er tyveri eller ei.

Fantastisk at alt du skriver her kan besvares ned ett ord.

Demokrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar

herske

verb trans. herske ( v1) [ˈhæʃkə] bestemme, regjere

herske over fem riker

verb intr. herske være rådende, dominere

Tvilen hersket.

http://no.thefreedictionary.com/herske Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

herske

verb trans. herske ( v1) [ˈhæʃkə] bestemme, regjere

herske over fem riker

verb intr. herske være rådende, dominere

Tvilen hersket.

http://no.thefreedictionary.com/herske

Dog er herske et negativt ladet ord, det riktige ordet er regjere, som er et annent synonym. Siden i moderne tid blir herske forbindet med ene-styre

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dog er herske et negativt ladet ord, det riktige ordet er regjere, som er et annent synonym. Siden i moderne tid blir herske forbindet med ene-styre

Ja, jeg bruker negativt ladede ord nettopp fordi jeg anser det å bli hersket over som noe negativt.

Du derimot, anser det som noe positivt og bruker derfor posistivt laddede ord som

Demokrati.

Dog, jeg kritiserer ikke ditt ordvalg av den grunn (selv om jeg med god grunn kunne gjøre det ettersom jeg ikke anser at man har noe demokrati i Norge, i den opprinnelige meningen av ordet vel å merke.)

Ei heller ber jeg deg å slutte å bruke dette ordet, eller prøve å implissitt gi inntrykk av at ordet er "feil" ved å påstå at

... det riktige ordet er regjere...

for det er det nemlig ikke for det jeg ønsker å gi uttrykk for.

Det RIKTIGE ordet her ER "Herske", om jeg hadde ønsket å gi uttrykk for noe annet ville jeg ha brukt ett annet ord ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ordet hersker er svært negativt ladet. Da tenker jeg på diktatorer.

Hva skatt angår så er du like vrang som Skatteflyktning. Skatt er ikke tyveri. Skatt er skatt. Punktum.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker negativt ladede ord nettopp fordi jeg anser det å bli hersket over som noe negativt.

Du derimot, anser det som noe positivt og bruker derfor posistivt laddede ord som

Demokrati.

Dog, jeg kritiserer ikke ditt ordvalg av den grunn (selv om jeg med god grunn kunne gjøre det ettersom jeg ikke anser at man har noe demokrati i Norge, i den opprinnelige meningen av ordet vel å merke.)

Ei heller ber jeg deg å slutte å bruke dette ordet, eller prøve å implissitt gi inntrykk av at ordet er "feil" ved å påstå at

... det riktige ordet er regjere...

for det er det nemlig ikke for det jeg ønsker å gi uttrykk for.

Det RIKTIGE ordet her ER "Herske", om jeg hadde ønsket å gi uttrykk for noe annet ville jeg ha brukt ett annet ord ;)

Men da ønsker du å presisere noe som ikkje er virkeligheten. For du stiller i det demokratiske systemet vi har i landet likt med alle andre. Derfor så regjerer en regjering der en hersker hersker.

Lenke til kommentar
Men da ønsker  du å presisere noe som ikkje er virkeligheten. For du stiller i det demokratiske systemet vi har i landet likt med alle andre. Derfor så regjerer en regjering der en hersker hersker.

Stemmer ikke, det er i høyeste grad virkeligheten, om enn du ikke ønsker å se virkeligheten i øynene er opp til deg.

Snapshot_2012_10_06_19_02_28.png

Lenke til kommentar
Men da ønsker  du å presisere noe som ikkje er virkeligheten. For du stiller i det demokratiske systemet vi har i landet likt med alle andre. Derfor så regjerer en regjering der en hersker hersker.

Stemmer ikke, det er i høyeste grad virkeligheten, om enn du ikke ønsker å se virkeligheten i øynene er opp til deg.

Snapshot_2012_10_06_19_02_28.png

Det er variabler og du unngår også at dei ikkje er enerådige og folkevalgte, ja til og med kongen.

Lenke til kommentar
Hva skatt angår så er du like vrang som Skatteflyktning. Skatt er ikke tyveri. Skatt er skatt. Punktum.

At Skatt er Skatt innebærer ikke at det ikke like godt kan beskrives som Ran

Selv om man aksepterer den liberterianske etikken, behøver man strengt tatt ikke å beskrive skatt som tyveri. Samfunnet har faktisk rett på verdier fra befolkningen, altså i lockeansk forstand.

Hvis et individ i produserer Si isolert fra samfunnsstrukturer, er verdiene som kan fordeles ved skatt T-Si = Z, hvor T er den totale verdien av produksjonen til individet i. Z er da verdiene som eksisterer som et resultat av samfunnsstrukturer og ikke i's innsats. Skatt = Z medfører derfor ingen brudd på lockeanske rettigheter og innebærer ikke tyveri.

Lenke til kommentar

At Skatt er Skatt innebærer ikke at det ikke like godt kan beskrives som Ran

Selv om man aksepterer den liberterianske etikken, behøver man strengt tatt ikke å beskrive skatt som tyveri. Samfunnet har faktisk rett på verdier fra befolkningen, altså i lockeansk forstand.

Hvis et individ i produserer Si isolert fra samfunnsstrukturer, er verdiene som kan fordeles ved skatt T-Si = Z, hvor T er den totale verdien av produksjonen til individet i. Z er da verdiene som eksisterer som et resultat av samfunnsstrukturer og ikke i's innsats. Skatt = Z medfører derfor ingen brudd på lockeanske rettigheter og innebærer ikke tyveri.

Det er ikke Samfunnet som beskatter individet, det er Staten (Herskerne) som beskatter Samfunnet (som består av alle individene, hovedsaklig undersåttene).Samfunnet ≠ Staten

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvilke faktafeil?

At Norge ikkje har et opprativt demokrati.

Du må gjerne henvise til hvor jeg fremsatte denne påstanden.
At du holder jens til spott og fe for statsminister boligen som er staten sin eigendom.
At jeg holder Jens til "til spott og fe for statsminister boligen" er ett faktum, ikke en faktafeil.
At det er statsministeren som hersker, hadde det vært en hersker hadde det vært stortingspresidenten.
Stemmer ikke, dog er det ikke kun EN hersker i Norge.

Og sånn generelt at skatt er tyveri
Sånn generelt ER skatt en form for ran.
og at norge er noe dritt.

Du påpeker muligens at jeg anser at de "norske" herskerne er "noe dritt". Ikke akkurat det samme som "Norge" slik dere forstår ordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...