Gå til innhold

Statsministerbolig til 350 millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du burde bytte navn på tråden til fotoalbumet om norges statsminister.

 

Eller kanskje brukernavn til "Fritidsproblemer"...

 

Jeg hører hva du sier, flyktning, men man skal være veldig liberalistisk for ikke å mene at han fått vår fullmakt til å bruke dem, sånn i det store og hele. Noen ville kanskje at en annen skulle bruke dem istedet for Jens, men de færreste mener at det er galt.

 

I tillegg så spiller misunnelseslogikk ballen tilbake til det som mener at Røkke, Fredriksen, Reitan med flere gjør det samme, uten "demokratisk" innflytelse...

 

Om politikerne burde fått vår fullmakt er en interessant, men akk så teoretisk diskusjon, slik verden nå en gang er skrudd sammen for tiden.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

F.eks. Om du har lyst til å besøke Antarktis MÅ du ut med endel kroner for å dra dit. Du må også ut med endel kroner når Jens drar dit. At han ikke derved personlig blir eier av Antarktis er vel irrelevant for om han har hatt en fin ferie eller ikke?

F_Br_dtekst_AFT02342.jpg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3663742.ece

Ja vet du, jeg dekker gladelig reisen hans til Antarktis, all den tid vi faktisk kan si at jeg har egenhendig ansatt fyren for å gjøre denne jobben - for Norge, og for meg.

 

Dette forutsatt, selvfølgelig, at det er snakk om en nødvendig tjenestereise og ikke privat ferietur med barna - den får han ta av lønna si som oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

Eller kanskje brukernavn til "Fritidsproblemer"...
Dette med å være "semi-retired" fører iblandt med seg slikt. Burde nok jobbe mer, og skrive mindre innlegg her.

 

Jeg hører hva du sier, flyktning, men man skal være veldig liberalistisk for ikke å mene at han fått vår fullmakt til å bruke dem, sånn i det store og hele. Noen ville kanskje at en annen skulle bruke dem istedet for Jens, men de færreste mener at det er galt.
Tviler litt på at de fleste anser at hans fullmakt inkluderer å bruke "folkets" ressurser til hans egen nytelse.

 

I tillegg så spiller misunnelseslogikk ballen tilbake til det som mener at Røkke, Fredriksen, Reitan med flere gjør det samme, uten "demokratisk" innflytelse...
Joda, men disse bruker sine egne penger, ikke dine. ;)Tror igrunnen Aristotles sa det greit når han påpekte at den fundamentale den fundamentale forskjellen mellom ett legitimt regime og ett som ikke var legitimt var nettopp hvorvidt det ble styrt til herskernes personlige fordel, eller til fordel for de styrte. Utviklingen over tid er vel omtrent:Liberty-Tyranny_Cycle(1).jpg
Lenke til kommentar

<p>

Eller kanskje brukernavn til "Fritidsproblemer"...
Dette med å være "semi-retired" fører iblandt med seg slikt. Burde nok jobbe mer, og skrive mindre innlegg her.

Joda, jeg kjenner problemet. Jeg hadde egentlig tenk å pensjonere meg som forumdeltager når jeg pensjonerte meg som administrator, men...

 

Tviler litt på at de fleste anser at hans fullmakt inkluderer å bruke "folkets" ressurser til hans egen nytelse.

Jeg er uenig. Jeg tror de fleste synes det er nokså greit.

 

Joda, men disse bruker sine egne penger, ikke dine. ;)

Du mener det, og jeg mener det. Men Norge er tildels befolket av mennesker som ikke ser det slik. De kalles sosialister, og mener det er arbeidernes (i moderne og utvidet forstand, siden vi ikke har så mange ekte arbeidere lenger) penger de bruker.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tviler litt på at de fleste anser at hans fullmakt inkluderer å bruke "folkets" ressurser til hans egen nytelse.

Jeg er uenig. Jeg tror de fleste synes det er nokså greit.

Det ville overraske meg veldig om det har blitt slik, men om for de det gjelder er det trolig fordi de er overbevist om at det ikke er de selv, men "noen" andre, som betaler.

 

Myten om at vi alle kan leve på bekostning av andre er utbredt i Norge.

 

Joda, men disse bruker sine egne penger, ikke dine. ;)

Du mener det, og jeg mener det. Men Norge er tildels befolket av mennesker som ikke ser det slik. De kalles sosialister, og mener der arbeidernes (i moderne og utvidet forstand, siden vi ikke har så mange ekte arbeidere lenger) penger de bruker.

 

Geir :)

Joda, men jeg har inntrykket av at det blir mindre og mindre sosialister i Norge, eller rettere sagt sosialistene tror mindre å mindre på sosialismen som en løsning på problemene. Videre er vel Sosialismen også sterkt konsentrert blandt de offentlig ansatte (direkte og indirekte), altså blandt de som mottar sin lønn fra beskattning av andre.

Lenke til kommentar

Huff, ikke dra inn Orwell, Orwell kritiserer rettningen helesystemet tar, og ikke bare staten. Orwell er noe som burde vært oblitgatorisk som dypt studium i grunnskolen, ene og alene fordi han har masse god systemkritikk i alle retninger, selv innenfor sin egen samtid. Orwell er ene og alene en alt for god kritikk for denne lavmålet av en tråd. Nivåmessig altså.

 

 

Uavhengig av det så reiser tråden noen gode poeng:

-Bygget er unndratt statelige reguleringer

-Mange avgjørelser har blitt tatt mot råd av fagfolk

-Ingen har postet noen fornuftig tolkning av plantegningene, så ingen av oss vet hvor mye av boligen som faktisk vil bli brukt

-Statelige videresnakkere viser sin uproffesjonalitete med å nekte å si "vet ikke"

-Politikere utnytter systemet for frynsegoder

etc

Lenke til kommentar

Enig i at Orwell burde være obligatorisk, og merkelig nok fikk jeg lest 1984 i grunnskolen, trolig en glipp i systemet. Faktisk den eneste boka jeg husker fra grunnskolen.

 

Du tok ikke med det økologiske fjernvarmeanlegget på din liste (trolig fordi jeg ikke la det inn spesifikt):

 

- Vedrørende fjernvarmetilknytning er det viktig å få fram at Hafslund ikke ønsket å tilknytte den nye statsministerboligen til fjernvarmenettet, på grunn av svært ugunstige fremføringsforhold for en ny fjernvarmetrasé. Vi strakk oss imidlertid langt for å få det til, da det var et sterkt ønske fra byggherren å benytte fjernvarme, sier Kjell Stamgård, informasjonssjef i Hafslund til VG.

 

trolig fordi

 

I 2007 fikk Jens Stoltenberg (Ap) kraftig kritikk for at han, stikk i strid med regjeringens politikk, varmet opp sin egen bolig på Nordberg i Oslo med oljefyr.

 

Da han ett år senere flyttet inn i statsministerboligen bak Slottet, kunne statsministeren stolt presentere en miljøvennlig bolig. Oljefyren var kastet ut, og inn var kommet «ren» fjernvarme.

http://e24.no/makro-og-politikk/stroemsjokk-for-jens/20253242?view=print

 

Ellers bare nevne at "utilities" i disse situasjoner ikke har noen effektiv alternativ til å si "Javel, hvor høyt vil du at jeg skal hoppe?" ettersom de til store grader er avhengige av velvillighet fra myndighetene. (Noe jeg vet fra innsiden, men ønsker ikke si stort mer enn det.)

Lenke til kommentar

Det er ikke mye til systemglipp, man kan fint lese systemkritikk i Norge skoler. Ibsen er obligatorisk, men selvsagt gjør ingen lærere nok ut av dette til å ta fordel av dette.

 

Dog, fjernvarmeanlegget er med i listen min. Det var mot fagfolks råd, og pga måten det ble intigrert pga skader det vel Hafslunds fjernevarmesystem effektivitet. Det er et punkt de burde ha nektet på.

Lenke til kommentar
Det er et punkt de burde ha nektet på.

Som påpekt er det nærmest umulig for dem å nekte, tvert imot mange utilities har folk som har ett spesialansvar for å sørge for at alle VIPs er svært fornøyde med firmaets tjenestenivå (hvilket ikke har noe med det hvermannsen får). Bør vel merkes at jeg ikke kjennet Hafslund fra innsiden, så jeg VET intet med sikkerhet i denne saken, men den har alle kjennetegn som indikerer hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...