Amanda W Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Hei hei =) ASUS P8Z77-V LX hovedkort http://www.komplett....aspx?sku=746629 og en Intel® Core i5-3570K Processor http://www.komplett....aspx?sku=660227 bruker en Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler Jeg har veldig lyst å klokke litt, men trenger hjelp siden jeg aldri har gjort dette og lurer derfor på fremgangsmåte. -Hvordan det gjøres -Hvilken programmer jeg eventuelt trenger * Trenger ikke klokka så veldig mye, men litt for å se hvordan det fungerer Gleder meg veldig. På forhånd tusen takk :-) Endret 2. oktober 2012 av JerryIII Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Det programmene du trenger er som folger: CPU-Z: får å overvåke klokkefrekvens og prosessorspenning(V-Core) Realtemp: for å overvåke prosessortemperaturen. Prime 95: for å stressteste prosessoren 100% for å se om overklokken er stabil. Etter du har lastet ned disse programmene restarter du PC-en og går inn i BIOS ved oppstart ved å trykke på "delete". deretter kommer du inn i BIOS. Overklokking av Sandy/Ivy bridge er egentlig ikke så vanskelig, men det kan allikevel være kjekt med en liten pekepinn på hva man gjør hvis man er nybegynner. Denne siden viser deg ganske enkelt alt du trenger å vite. Tråden gjelder for Sandy Bridge men overklokkingen er helt identisk til Ivy. http://www.overclock.net/t/968053/official-the-sandy-stable-club-guides-voltages-temps-bios-templates-inc-spreadsheet Lykke til =) Lenke til kommentar
Pusekatten Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Er ikke IBT (Intel Burn Test) bedre på SB og IB for å teste at den cpuen holder mål? Ikke ta det feil opp PingPongbv, bruker Prime95 selv fra den gangen jeg startet å overklokke. Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Er ikke IBT (Intel Burn Test) bedre på SB og IB for å teste at den cpuen holder mål? Ikke ta det feil opp PingPongbv, bruker Prime95 selv fra den gangen jeg startet å overklokke. Grunnen til at jeg anbefaler Prime95 over IBT er at Prime95 stresser prosessoren mer enn prosessoren noen gang vil bli stresset under normale omstendigheter. Men IBT stresser prosessoren mer enn det, altså veldig urealistisk stresstest. I Realtemp kan man vise effekten som prosessoren bruker i Watt (ville ikke stolt 100% på den, men den gir en viss pekepinn). Med en i7 2600k klokket til 4,7Ghz ved 1,365V viser Realtemp 110W ved Prime95. IBT ved samme instillingene bruker 130W. Så IBT gir en veldig urealistisk høy last på prosessoren, selv Prime95 gir en litt urealistisk høy last, men ikke like høy som IBT og vil resultere at med Prime95 som stresstest vil du kunne få et like stabilt system med mindre prosessorspenning, som da også resulterer i lavere temperaturer. (Til deg Jerrylll) Det er prosessorsenningen som avgjør temperaturen på prosessoren, IKKE klokkehastigheten. Hvis jeg bruker 1,35V på 4,2GHz så vil jeg ha akkurat de samme temperaturene som en annen som har 4,7GHz ved 1,35V(tenkte bare at det kunne være kjekt å vite). Endret 2. oktober 2012 av PingPangbv Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Prime med avx er en bedre stabilitetstest for IB enn IBT/LinX. Linpack baserte stresstester trekker mer watt enn prime, men på IB feiler ofte prime lenge før linpack, spesielt med HT (3770K). For SB og eldre cpu'er er linpack bedre/hardere. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) (Til deg Jerrylll) Det er prosessorsenningen som avgjør temperaturen på prosessoren, IKKE klokkehastigheten. Hvis jeg bruker 1,35V på 4,2GHz så vil jeg ha akkurat de samme temperaturene som en annen som har 4,7GHz ved 1,35V(tenkte bare at det kunne være kjekt å vite). Er ikke helt riktig dette, strømforbruk og temperatur (både målt og reell) vil variere fra cpu til cpu, selv under helt like forhold. I tillegg er min erfaring at MHz spiller større rolle for temperatur enn vcore, selv om begge spiller inn. Endret 2. oktober 2012 av OldMan 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Både spenning og frekvens spiller inn på temperaturen. Temperaturen stiger mer ved å øke spenningen 0.1v enn den gjør ved å heve frekvensen noen hundre megahertz. Hyperthreading har også sitt å si for temperaturen og bør for hvermansen og spilling som regel være avslått. Til en K-prosessor bør du ikke kjøre LX-hovedkort men standard eller Pro. LX har blant annet simplere spenningsregulering. Du sparer noen få hundrelapper, men ender opp med et hovedkort på krykker. Det funker, men utgangspunktet og potensialet for overklokking og stabilitet er begrenset. Endret 3. oktober 2012 av BadCat Lenke til kommentar
Amanda W Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Tusen hjertelig takk for alle svar. da skal jeg prøve å klokke litt =) Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (Til deg Jerrylll) Det er prosessorsenningen som avgjør temperaturen på prosessoren, IKKE klokkehastigheten. Hvis jeg bruker 1,35V på 4,2GHz så vil jeg ha akkurat de samme temperaturene som en annen som har 4,7GHz ved 1,35V(tenkte bare at det kunne være kjekt å vite). Er ikke helt riktig dette, strømforbruk og temperatur (både målt og reell) vil variere fra cpu til cpu, selv under helt like forhold. I tillegg er min erfaring at MHz spiller større rolle for temperatur enn vcore, selv om begge spiller inn. OK det der ble litt feil. Hver eneste prosessor er forskjellig, selv prosessorer fra samme batch. La oss ta et eksempel: Min 2600k ved 4,7GHz ved 1,365V får en gjennomsnittstemperatur på 66,5C ved en romtemperatur på 22C. En annen 2600k ved de samme instillingene og samme romtemperatur vil kanskje ha en gjennomsnittstemperatur som er lavere enn min, eller omvendt, den kan være høyere. Det samme gjelder hvilke spenninger den prosessoren trenger for å oppnå en slik overklokk. Min 2600k ved 4,7GHz trenger kanskje 1,365V mens en annen kan for eksempel trenge bare 1,320V, eller til og med 1,390V Når det gjelder prosessortemperaturer og klokkefrekvens så ble jeg litt usikker da du sa at klokkefrekvensen påvirker temperaturen. Jeg har alltid hatt det for meg at det er kun prosessorspenningene som bestemmer temperaturen. (Dette er ikke for å starte en krangel eller noe slikt, jeg ble rett og slett litt usikker etetr det du sa ang klokkefrekvens og temperaturer.) Derfor bestemte jeg meg for å teste dette.. Til nå har jeg kjørt en 15-timers Prime95 blend-test ved 4,7GHz (47multiplier) og 1,355V i BIOS som ble senket til 1,344V etter LLC ifølge CPU-Z. Over natten skal jeg kjøre enda en Prime95 blend-test ved 4GHz (40 multiplier) og ellers helt identisk til forrige test(1,355V I BIOS med samme LLC). Jeg har det ene screenhotet fra 4,7GHz-testen, men jeg tenkte jeg skulle poste begge resultatene her samtidig etter 4GHz-testen i morgen når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Blir spennende å se, men jeg vil tro 4 GHz gir ganske betydelig lavere temp. Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 OK, da har jeg resultatene fra testene. Vil også legge til at romtemperaturen har vært konstant 22 grader for begge testene. 4GHz-test: http://i49.tinypic.com/sdh8qf.png 4,7GHz-test: http://i47.tinypic.com/ixthd5.png Slik dere ser har temperaturen steget med 2-4 grader både på den målte temperaturen og på maksimaltemperaturen. For å gjøre det helt rett vil det da bli: 4GHz: (59+64+62+59)/4 = 61C i gjennomsnitt. 61C - 22C romtemp vil gi 39C delta. 4GHz maksimaltemperatur: (61+66+64+62)/4 = 63,25C i gjennomsnitt. 63,25C - 22C romtemp = 41,25C delta 4,7GHz: (61+66+65+63)/4 = 63,75C i gjennomsnitt 63,75 - 22C romtemp = 41,75C delta 4,7GHz maksimaltemperatur: (64+68+68+66)/4 = 66,5C i gjennomsnitt 66,5C - 22C romtemp = 44,5C delta Altså 2,75C forskjell ved målt temperatur og 3,25C ved maksimaltemperatur. Temperaturforskjell er det definitivt, men ikke all verden med tanke på at det er hele 700MHz som skiller disse temperaturene. Vil bare takke OldMan og BadCat for å rette opp på min påstand om at det er kun spenning som bestemmer temperaturen på prosessoren. Deres påstander blir backet opp av resultatene mine, i mitt tilfelle har jeg blitt litt klokere av dette. Jeg håper dere finner interesse i resultatene mine. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Anandtechs test av Ivy Bridge viser at spenning har mye større betydning enn frekvens. Sandy Bridge har bedre varmeoverføring, så derfor vil du ikke se så store temperaturforskjeller så lenge du har god kjøling. Opplevde ca. 20 grader forskjell mellom 4,5 GHz og 5 GHz på 2500k, pga. at spenninga måtte opp nesten 0,2 Volt. (Kjøler modifisert coolit ECO med 2x1850 rpm GT) Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Får ikke testet min enda på en stund, men er jeg ganske sikker på at temps varierer enda mer med frekvens på mine. Det kan jo skyldes at jeg har byttet ut stock Intel goop under lokket. Endret 4. oktober 2012 av OldMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå