thbusk Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har arvet en nydelig 27 fot tresnekke som min morfar har bygget selv. Jeg ønsker og vedlikeholde og drive med oppussing over et tidsrom på 3 til 5 år, dette grunnet skolegang og arbeid. Her er saken: Nå står snekken på land i en plasthall, så båten står tørt. Det som bekymrer meg er tiden båten skal stå tørt land mtp skader på kjølen. Jeg har begynt og vanne den sånn at den trekker noe vann ut i treverket, spørsmålet er om dette hjelper eller/og er lurt?? I tillegg er det behov for vedlikehold på motoren. Det er en gammel FM 2 takter:) Det har kommet en god del overflate rust som er synlig. Hvordan tar jeg det?? Jeg må også bytte magneten, denne delen får jeg fra en fyr i Frederikshavn som driver og restaurerer gammel snekke motorer. Spørsmålet er om noen vet om noen folk i område Bergen som kan hjelpe når den tid kommer?? Min kompetanse med motor er begrenset:/ Håper det er noen med gode råd thbusk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Når det gjelder langtids lagring er det like greit og la båten tørke, så du slipper råte-problemer. Det kan være lurt og smøre inn båten mer et tyntflytende middel så som owatrol 1 eller linolje for og unngå at bordgangene sprekker. Opplagring av båt er viktig ved langtids lagring, det burde gjøres med en gang båten settes på land, minimum 1 meter imellom hver underligger under kjølen, og minst 6 sidebukker, det for at båten skal holde opprinnelig form under tørkeprosessen. Hvis du fjerner dollbord/livre/skvalpebord før båten er 100% tørr må du passe på at båten ikke forandrer form. FM-motor er en kurant motor, du burde finne mye informasjon angående service på nettet, du får forsatt originaldeler til den motoren samt de er behjelpelig med informasjon, generelt kan jeg anbefale og bruke en fogging-oil før du setter det til lagring så alle innvendige deler får en tynn film med olje. Hvis du må lage ny eksosmanifoil er det viktig og rette kjølevannet innvendig i røret så spruten blir rettet utfra motoren, hvis det ikke blir gjort vil du relativt fort få rust innvendig i toppen. Når det gjelder hva du burde gjøre når du skal sjøsette båten igjen er og dusje båten med vann 1 til 2 døgns tid "vannspreder under båten" ikke fyll vann fra innsiden. tett alle sprekker med farm100 eller tilsvarende middel. Hva du ikke burde gjøre er å bruke silikon/sikafleks for og fylle ut sprekker, ei heller ikke luse sprekker "slå inn lister" hvis du fylle ut sprekkene med et middel som ikke forsvinner etterhvert som bordgangene sveller tilbake til opprinnelig fasong vil bordgangene presses utover og/eller nye sprekker vil oppstå. Endret 3. oktober 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) #dobbel-posting# Endret 3. oktober 2012 av Nautica Lenke til kommentar
thbusk Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 Når det gjelder langtids lagring er det like greit og la båten tørke, så du slipper råte-problemer. Det kan være lurt og smøre inn båten mer et tyntflytende middel så som owatrol 1 eller linolje for og unngå at bordgangene sprekker. Opplagring av båt er viktig ved langtids lagring, det burde gjøres med en gang båten settes på land, minimum 1 meter imellom hver underligger under kjølen, og minst 6 sidebukker, det for at båten skal holde opprinnelig form under tørkeprosessen. Hvis du fjerner dollbord/livre/skvalpebord før båten er 100% tørr må du passe på at båten ikke forandrer form. FM-motor er en kurant motor, du burde finne mye informasjon angående service på nettet, du får forsatt originaldeler til den motoren samt de er behjelpelig med informasjon, generelt kan jeg anbefale og bruke en fogging-oil før du setter det til lagring så alle innvendige deler får en tynn film med olje. Hvis du må lage ny eksosmanifoil er det viktig og rette kjølevannet innvendig i røret så spruten blir rettet utfra motoren, hvis det ikke blir gjort vil du relativt fort få rust innvendig i toppen. Når det gjelder hva du burde gjøre når du skal sjøsette båten igjen er og dusje båten med vann 1 til 2 døgns tid "vannspreder under båten" ikke fyll vann fra innsiden. tett alle sprekker med farm100 eller tilsvarende middel. Hva du ikke burde gjøre er å bruke silikon/sikafleks for og fylle ut sprekker, ei heller ikke luse sprekker "slå inn lister" hvis du fylle ut sprekkene med et middel som ikke forsvinner etterhvert som bordgangene sveller tilbake til opprinnelig fasong vil bordgangene presses utover og/eller nye sprekker vil oppstå. Tusen takk for et utfyllende svar:) Lenke til kommentar
thbusk Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 Når det gjelder langtids lagring er det like greit og la båten tørke, så du slipper råte-problemer. Det kan være lurt og smøre inn båten mer et tyntflytende middel så som owatrol 1 eller linolje for og unngå at bordgangene sprekker. Opplagring av båt er viktig ved langtids lagring, det burde gjøres med en gang båten settes på land, minimum 1 meter imellom hver underligger under kjølen, og minst 6 sidebukker, det for at båten skal holde opprinnelig form under tørkeprosessen. Hvis du fjerner dollbord/livre/skvalpebord før båten er 100% tørr må du passe på at båten ikke forandrer form. FM-motor er en kurant motor, du burde finne mye informasjon angående service på nettet, du får forsatt originaldeler til den motoren samt de er behjelpelig med informasjon, generelt kan jeg anbefale og bruke en fogging-oil før du setter det til lagring så alle innvendige deler får en tynn film med olje. Hvis du må lage ny eksosmanifoil er det viktig og rette kjølevannet innvendig i røret så spruten blir rettet utfra motoren, hvis det ikke blir gjort vil du relativt fort få rust innvendig i toppen. Når det gjelder hva du burde gjøre når du skal sjøsette båten igjen er og dusje båten med vann 1 til 2 døgns tid "vannspreder under båten" ikke fyll vann fra innsiden. tett alle sprekker med farm100 eller tilsvarende middel. Hva du ikke burde gjøre er å bruke silikon/sikafleks for og fylle ut sprekker, ei heller ikke luse sprekker "slå inn lister" hvis du fylle ut sprekkene med et middel som ikke forsvinner etterhvert som bordgangene sveller tilbake til opprinnelig fasong vil bordgangene presses utover og/eller nye sprekker vil oppstå. Et spørsmål til: Skal jeg smøre dette utenpå bunnstoffet eller skal det skrapes vekk for størst mulig effekt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Er det farm du mener ? Det spiller ingen rolle, bare pass på at du får presset det inn i sprekker, men følg bruksanvisningen nøye anbefaler og ikke smøre inn for tidlig. Jeg/vi pleier og bunnstoffe først grunnet tidspress og smører farm samme dagen eller dagen før sjøsetting og ruller fort på et lag bunnstoff over de områdene vi har påført farm rett før vi sjøsetter trebåter. Lenke til kommentar
thbusk Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Er det farm du mener ? Det spiller ingen rolle, bare pass på at du får presset det inn i sprekker, men følg bruksanvisningen nøye anbefaler og ikke smøre inn for tidlig. Jeg/vi pleier og bunnstoffe først grunnet tidspress og smører farm samme dagen eller dagen før sjøsetting og ruller fort på et lag bunnstoff over de områdene vi har påført farm rett før vi sjøsetter trebåter. Jeg tenkte på owatrol 1 eller linolje. Som sagt er det en stund til båten skal på vannet igjen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Riktig, du skal mette skroget med dette fra innsiden, skrap bort alt under bunnlemmene "så mye som mulig" og smør så mange strøk som er nødvendig til impregneringen "owatrol/linolje" ikke trekker inn lengre i treverket, det går fort med en 8/10 liter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå