Gå til innhold

Byråkrater og papirflyttere. Hvem er de og trenger vi dem?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ethvert NAV-skjema inneholder minst to tekstfelter - navn, og fødselsnummer...

 

Si meg, vet du noenting om databaser...? For å søke på tekst i databaser er blant det første du lærer på IKT på videregående, og antageligvis ungdomsskolen nå. Dette er elementært, og det at du tror det er umulig betyr bare at du ikke vet hva du prater om. Som sagt gjøres dette hundretusenvis av ganger daglig rundt om i verden.

 

Vær så snill å bruk tiden din på noe du faktisk kan noe om.

 

Prøver du å være morsom?

 

Nei. Jeg prøver å unngå å le meg ihjel av det fabelaktige pjattet du presterer å servere på en slik måte at du overbeviser folk om at dette er noe du tror på.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg befinner meg i helt nytt territorium, jeg er enig med Krikkert.

 

Neida, du er i gammelt territorium - du tar feil som vanlig.

 

Krikkert: Hva tror du egentlig søkemotoren på dette forumet gjør? Tror du det sitter en byråkrat hos diskusjon.no og leter opp innlegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Ett innlegg i velkjent Baltazar-stil om konspirasjonsteorier om politikere er slettet.




Si meg, vet du noenting om databaser...? For å søke på tekst i databaser er blant det første du lærer på IKT på videregående, og antageligvis ungdomsskolen nå. Dette er elementært, og det at du tror det er umulig betyr bare at du ikke vet hva du prater om. Som sagt gjøres dette hundretusenvis av ganger daglig rundt om i verden.


Søtt, men kan du nå ta for deg det andre innlegget mitt? Du vet, der jeg utfordret deg til å forenkle vilkårene i folketrygdloven kapittel 12 til maskinlesbart format?

Det er én ting å være en liten noob og skrive en Perl oneliner som matcher tekst fra STDIN til en database. Det er noe litt annet å skulle matche en femsiders legeerklæring (og de regelmessige årlige legeerklæringene i de åtte-ni forutgående årene) mot vilkårene i folketrygdloven kapittel 12.

Så, kom igjen. Do it. Du mener det er mulig.

Vær så snill å bruk tiden din på noe du faktisk kan noe om.

Jeg gjør det - rettsanvendelse og statsforvaltning, to ting jeg kan rimelig mye om.

Krikkert: Hva tror du egentlig søkemotoren på dette forumet gjør? Tror du det sitter en byråkrat hos diskusjon.no og leter opp innlegg?


Nei. Men hvis du tror prosessen er sammenlignbar, så har du misforstått mye rettsanvendelse...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt: MANGE byråkrater kan byttes ut. Blant annet de som behandler skjemaer. Jurister vil vi nok fremdeles ha mange av. Dessverre. For dere kan være utrolig irriterende... ;)

Og en legeerklæring kan gjøres om til maskinlesbar stand jævlig enkelt. De har allerede statuskoder for sykdomstype, det kan utvides til at hele skjemaet gjøres om til et klikk-og-velg skjema, og så får legen umiddelbart beskjed om den er gyldig eller ikke.

 

Bør jeg her nevne at dette er det jeg utdannet til...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man merker at det er dette du er utdannet til, for du forsøker å slå et egg inn i en vegg som om det var en spiker.

 

Jeg sier ikke at forenkling ikke kan skje (og det skjer også regelmessig - tre stønader ble f.eks. forenklet inn i én i 2010, og snart kommer den fjerde), jeg sier bare at du er så utrolig blind på verktøyet ditt at du ikke ser hva du foreslår.

 

Selvsagt kan man forenkle skjemaet for legen. Man kan bare be legen krysse av for "fyller pasienten vilkårene for uførepensjon?" - skal jeg anta at du ser problemene med det, eller skal jeg ta frem en teskje?

Lenke til kommentar

Nei, han krysser ikke av det. Et program sjekker det. Dette er dritenkelt, jeg fatter ikke at du ikke vet dette?

Hvor gammel er du, egentlig...?

 

Enhver søknad som ikke kan behandles av datamaskiner må selvsagt behandles manuelt. Men jeg mener altså at vi kan mer enn halvere de ansatte i bl.a. NAV ved å gjøre om de skjemaene som kan behandles maskinelt.

 

Du vet, sånn som Skatteetaten gjør? Den eneste statlige etaten jeg kjenner til som gjør all sin programvareutvikling in-house, men ble påtvunget Altinn, og dermed har èn enkel datafeil de siste årene: Altinn.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan sjekke skjemaer opp mot databaser. Akkurat nå er vi på det nivået der vedtak om barnetrygd i de aller aller fleste tilfeller kan avgjøres uten at en person trenger å se på dem.

 

Hvorfor? Fordi det er én opplysning man har behov for, nemlig fødselsregistreringen, og den kommer fra en sikret kilde (men også her skjer feil fordi folk mater den sikre kilden med falske data).

 

Opplysninger som kommer fra usikre kilder (leger, bruker selv) må kontrolleres før de benyttes i vedtaksprosessen. Denne kontrollen er en datamaskin svært uegnet til, og det er denne prosessen som tar tid.

Lenke til kommentar

Elsker debattrekken her, håper den får en oppfølger(og håper jeg ikke spiller en birolle):

Datamaskiner kan skanne skjemaer og få dem over til databaser og behandle dem

Datamaskiner kan ikke behandle skjema!

Yupp, siden 1962

Men... men... du sier at ingenting må behandles av byråkrater?

Aldri sagt påstått det der.....

Men... men! Vi har da ikke noe system i dag for å gjøre noe som helst! I bygget et er umulig!

Eh.... nei, fult mulig.

Lenke til kommentar

Så flink du er. Vil du ha en banan?

 

En datamaskin kan matche tekst mot tekst. Det er det forumet gjør i sin søkefunksjon - sjekker hva du skrev inn i søkefeltet mot databasen. Kanskje sjekker den også noen synonymer. Det er ikke det rettsanvenderen gjør.

 

Regelverksforenkling er et nødvendig skritt før datamaskiner kan erstatte saksbehandlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at det ikke finnes datasystemer som vurderer om ting matcher regler? Er du så naiv?

 

Her er et (latterlig enkelt) eksempel: http://stackoverflow...input-algorithm

 

For at en datamaskin skal kunne fatte et riktig vedtak så må den ha korrekt datagrunnlag. Denne dataen vil jo bli generert av befolkningen. Ser du ingen potensielle problemer her?

 

Å kontrollere at regler overholdes innebærer vanligvis mye mer enn bare en ren svart-hvitt-vurdering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...