Gå til innhold

Dårlig ID-sjekk hos mobilforhandler


Anbefalte innlegg

Jeg oppsøkte en Telekiosken-forhandler her om dagen for å få meg et nytt sim-kort til abonnementet mitt. Få minutter senere hadde jeg et nytt simkort ferdig aktivert og klar til bruk, og kunne starte å bruke det.

 

Alt dette, uten å vise noen som helst form for ID. Jeg sa ikke en gang navnet mitt. Det eneste jeg oppga var telefonnummeret. Jeg syns det er veldig bekymringsverdig at hvem som helst i prinsippet kan få et simkort i mitt navn og benytte seg av alle tjenester på min regning. Er dette standard prosedyre, eller er det en kjempeglipp fra en, i mine øyne, seriøs aktør som Telekiosken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del selgere er nok ikke så veldig nøye på det med ID, men kjenner ikke selgeren identiteten til kunden så skal vedkommende spørre om ID. Jeg har selv sett meg nødt til å høflig vise bort kunder som ikke har kunnet vise legitimasjon med bilde. Det er bedre at kunden blir litt irritert over regelverket, enn at butikken får problemer.

 

Dette er vell helt vanlig når det er snakk om kontantkort?

Det er ganske alvorlig å gi ut nytt SIM-kort til en eksisterende kunde, uten å sjekke at det faktisk er riktig person som får kontroll over det. Du tenker kanskje på det å opprette nytt kontantkort-"abonnement", men også der skal ID sjekkes. Det skal registreres på en person, og Telenor har gitt tydelig beskjed til forhandlerne om at ID skal sjekkes på lik linje med abonnement som faktureres. Det er jo noe med at Telenor skal ha kontroll på hvem som eier nummeret, noe som brukes av f.eks. politiet i straffesaker og nødetatene når man ringer dem for hjelp.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det er ganske alvorlig å gi ut nytt SIM-kort til en eksisterende kunde, uten å sjekke at det faktisk er riktig person som får kontroll over det. Du tenker kanskje på det å opprette nytt kontantkort-"abonnement", men også der skal ID sjekkes. Det skal registreres på en person, og Telenor har gitt tydelig beskjed til forhandlerne om at ID skal sjekkes på lik linje med abonnement som faktureres. Det er jo noe med at Telenor skal ha kontroll på hvem som eier nummeret, noe som brukes av f.eks. politiet i straffesaker og nødetatene når man ringer dem for hjelp.

Tidligere fikk man kjøpt kontantkort anonymt, men det skjedde en lov/forskriftsendring for en god stund siden som gjorde dette ulovlig. Selges man kontantkortstartpakke uten å måtte identifisere seg (enten ved kjøp, eller når man tar det i bruk), så bryter forhandleren loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...