quantum Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det er sjelden den glitrende idéen som gjør en nettside vellykket; Æh, jo. Alle eksemplene dine er basert på glitrende og velprøvde ideer, faktisk. Ikke særlig originalt å bringe et velprøvd konsept over i et nytt medium, men så er ikke originalitet noe absolutt sukesskrav. Det er som du sier millioner av ideer der ute, nye, gamle og også uoppdagete. De har alle det til felles at ingen teknologi i verden kan redde dem om de suger i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Det er sjelden den glitrende idéen som gjør en nettside vellykket; Æh, jo. Alle eksemplene dine er basert på glitrende og velprøvde ideer, faktisk. Ikke særlig originalt å bringe et velprøvd konsept over i et nytt medium, men så er ikke originalitet noe absolutt sukesskrav. Det er som du sier millioner av ideer der ute, nye, gamle og også uoppdagete. De har alle det til felles at ingen teknologi i verden kan redde dem om de suger i utgangspunktet. Vel, sant - de er forsåvidt gode idéer. De er derimot hverken nye eller unike - det var ikke fordi noen hadde en revolusjonerende idé at de sidene gjør det bra nå; det var fordi akkurat den implementasjonen av en ganske åpenlys plan var den beste/heldigste/best promoterte. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 ... det var ikke fordi noen hadde en revolusjonerende idé at de sidene gjør det bra nå; Først er ikke ideene «glitrende» nok, så er de ikke «revolusjonerende» nok ... mao. bare pjatt, dette. Alt jeg sier er at hvis ideen er dårlig så flyr den ikke uansett. Ingen av de suksesshistoriene du viser til er basert på dårlige ideer, og det forandres ikke av at du finner på en hel masse merkelapper som ikke passer å klistre på dem. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) ... det var ikke fordi noen hadde en revolusjonerende idé at de sidene gjør det bra nå; Først er ikke ideene «glitrende» nok, så er de ikke «revolusjonerende» nok ... mao. bare pjatt, dette. Alt jeg sier er at hvis ideen er dårlig så flyr den ikke uansett. Ingen av de suksesshistoriene du viser til er basert på dårlige ideer, og det forandres ikke av at du finner på en hel masse merkelapper som ikke passer å klistre på dem. Jeg er enig i at dårlige idéer ikke flyter. Jeg prøver bare å si at a) En god idé er en betingelse, men langt fra en garanti, for suksess. b) Gode idéer er så vanlige at det er andre faktorer som er langt viktigere. Kunne amazon ha klart seg om idéen var dårlig? Antagelig ikke. Klarte de seg på grunn av noe spesielt med idéen? Nei, det var mange andre med samme plan og dårligere gjennomføring som feilet. Endret 23. oktober 2012 av Djn Lenke til kommentar
quantum Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Det store spørsmålet er hvordan man kan slutte seg fra disse selvfølgelighetene og til at TS må gå og skamme seg for å som ikketeknolog ha kommet på en ide og bedt om hjelp til å realisere den (slik det pussig nok stod i den refererte artikkelen at man må, skal det bli noe greie på ...). Det er fullt mulig at denne ideen suger værre enn værst, men det er akk så umulig å mene noe om før man vet hva ideen ér. Og spesielt er man på tynn is om man trekker den konklusjonen på grunnlag av at ideen kommer fra en som ikke har «peil» på teknologi. Amazon har riktig nok sin Kindle, men tjener masse penger på å selge noe så lite teknologisk som trykte bøker. Dette var riktig nok det aller, aller hotteste på Gutenbergs tid, men i dag må vi vel nesten innse at det nesten faller utenfor det vi omtaler som teknologi. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Det er noe helt annet, ja. Jeg vet ikke om idéen hans er god eller dårlig, men hvis den er minst ok, og han ellers er god til å lede prosjektet, kan det godt være det kan bli noe bra ut av det. Lenke til kommentar
droidy Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Hmpf. [...] Aha, du er en slik «klarsynt» en, da? Nei, jeg kjenner lusa på gangen. Om det virkelig er slik at man gis den lønnen man skal ha, underveis, uten noen flere tråder tilknyttet, ja da stiller selvsagt saken seg annerledes. Det folk flest derimot konkluderte med tror jeg (meg selv inkludert), var at trådstarter - som sier han ser etter en "partner", var enda en av dem som lovde gull og grønne skoger ved ferdigstillelse. En altfor vanlig holdning: 1: "Når programmet/tjenesten er ferdig, vil jeg sope inn penger! Det kan selvsagt dryppe litt på utvikleren også, siden han/hun har brukt litt av tiden sin." 2: "Om programmet/tjenesten ikke slår an? Det er jo umulig! Men, isåfall får du selvsagt ikke betalt. Det er jo opplagt, jeg har da ingen penger!" Litt midre forutinntatthet og litt mindre fordømmelse er mitt tips. Jeg foretrekker å forholde meg til den brutale virkeligheten jeg, ellers takk! [..] Poenget i artikkelen du viser til kan oppsummeres slik: Ideas are worth nothing unless executed. Akkurat hvor det skjærer seg for deg er jeg ikke helt sikker på, men det er nå stort sett sånn det funker her i verden - det begynner med en ide, så må det skaffes partnere med kapital, deretter forretningsutvikling, markedsforståelse, teknologikompetanse og så videre. Men det vil alltid være ideen som er grunnlaget for hele businessen, så du kan ikke avskrive den, vettø. Eller sagt på en annen måte - du har intet poeng, du trekker kun en banal konklusjon på feil premisser; Det å utvikle en ide til et ferdig produkt er en lang vei å gå, og de fleste mislykkes. Men ikke fordi ideen kom fra noen uten teknisk kompetanse. Spesielt viktig er det å forstå at teknologer har lite unikt å bidra med i utvikling av nettsider hvor målgruppen er eksempelvis massekonsumentmarkedet. [..] Jeg vil heller påstå at det blir mer som følgende: 1: Det begynner med en ide, men er det en god idé? For å vite det sikkert må man spørre andre, og få Deres synspunkt på ting (man kan se seg blind på egne idéer). Og finnes den ferdig implementert allerede, kanskje i en litt annen form? Er det da noen vits? 2: Teknologikompetanse. Er det mulig å implementere idéen? Hvor innviklet blir det sånn ca? Blir det mye lover og regler involvert? 3: Markedsforståelse 4: Partnere med kapital 5: Forretningsutvikling Det store spørsmålet er hvordan man kan slutte seg fra disse selvfølgelighetene og til at TS må gå og skamme seg for å som ikketeknolog ha kommet på en ide og bedt om hjelp til å realisere den (slik det pussig nok stod i den refererte artikkelen at man må, skal det bli noe greie på ...). [..] Det er vel ingen som har ment at trådstarter skal skamme seg. Skam er det nok av i samfunnet fra før. Jeg reagerte på at det for trådstarter virker som det har vært kort veg fra stadiet "fikk en idé nå akkurat", til "ser etter partner som kan lage løsningen for meg". Ihvertfall var det det inntrykket jeg fikk, etter å ha lest det svært korte, uformelle, og anonyme førsteinnlegget. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg foretrekker å forholde meg til den brutale virkeligheten jeg, ellers takk! Man får trekke de konklusjonene man vil ... og hvem som har «dumma seg ut» blir da opp til leseren å mene noe om. Jeg vil heller påstå at det blir mer som følgende: [ptk. 1,2,3 osv] Jeg skjønner jo at du for enhver pris ønsker å være uenig, men akkurat her sliter jeg med å se akkurat hva du er uenig i Å si at trinnene kommer i en bestemt rekkefølge tror jeg ikke har så mye for seg, dette skjer jo i iterasjoner ... og sett fra en investors ståsted vil det jo typisk være kapitalen som kommer først, deretter jakten på en «god» idé. At ideen må være god ... det er vel rimelig å si at er underforstått her? Akkurat hva man velger å legge i «god» kan dog bli en lang diskusjon ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå