Gå til innhold

[Løst] Treig prossessor eller RAM?

Gjest Slettet-OZrQ1AOX

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-OZrQ1AOX

Heisann! Må begyne med å si at ejg er noob på dette med PC bygging etc.. Men ejg endte med å kjøpe et Gigabyte GeForce GTX660 kort her omdagen. Satte det inn i min gamle gamingPC som fortsatt har lav FPS.. Men det er mer "spikes" av lav FPS (ca. hvert 2-5.sek) enn en jevn lav FPS. Jo fler spillere på et map (gjelder BF3) desto ofterre og verre spikes.

Jeg lurer på om det er prossesoren min en Intel Core 2 Duo E8500 @ 3.00GHz eller RAMen min som er flaskehalsen for PCen min nå???

Rammen er 2*1gb av typen: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820227178

regner med at alt børr byttes... men akkuratt nå hva er det som holder PCen tilbake?

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok tatt i litt for mye med et GTX 660kort. Det du opplever i BF3 er at cpuen ikke klarer å fore grafikkortet med data og du får dermed "clipping" eller lagg.

Mulig det kan bli noe bedre hvis du overklokker cpuen så mye som mulig men 660kortet er strengt tatt i grøvste laget for en E8500.

EDIT: Nå skal det og sies at BF3 er veeeeldig glad i cpukraft. Mye mer enn de aller fleste andre spill så du skal ikke se bort fra at det vil fungere bedre i et mindre cpuintensivt spill enn BF3

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Woha! Ja, det er fordi du har ALT for lite RAM i maskinen din. ;) Ikke treig RAM, men for lite.

Bare BF3 i seg selv tar oppimot 2 GB i seg selv, og med OS, nettleser (som man må ha oppe for BF3) og andre programmer så overskrider du langt over 2GB. Med tanke på at RAM nesten er gratis i disse dager, så anbefaler jeg på det sterkeste at du kjøper en 4 GB minnebrikke til, eller bare to 4GB minnebrikker. (og så kaster du den gamle)

Du vil da kunne kjøre dual-channel, som øker ytelsen til minnebrikkene.

Selv så får jeg litt små spikes med 6 GB RAM, så jeg burde også oppgardere.

Lenke til kommentar

Du har nok tatt i litt for mye med et GTX 660kort. Det du opplever i BF3 er at cpuen ikke klarer å fore grafikkortet med data og du får dermed "clipping" eller lagg.

Mulig det kan bli noe bedre hvis du overklokker cpuen så mye som mulig men 660kortet er strengt tatt i grøvste laget for en E8500.

Spiking er i de fleste tilfeller at RAM er full og maskinen må da aksesere harddisk, som igjen fører til et plutselig framedropp (fordi harddisker har over 1000 lengere aksesstid).

For dårlig prosessor vil som regel føre til dårlig ytelse jevnt over, men spesielt i scener der det er mye som skjer, eller mange spillere på serveren. Selv om prosessoren ikke klarer å "mate" skjermkrotet med nok info, så jobber den jo så raskt som den kan, og det vil ikke bli noen store spikes, men et lite fall i ytelse som vil ta seg opp igjen når det ikke skjer like mye lenger.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Start opp spillet i windowed-mode med task manager ved siden av så ser du hvor mye minne som brukes og hvor mye som swappes.

Hvis det er for lite minne så skal dette problemet vedvare. Hvis jeg forstår problemet riktig så er FPSen i gjennomsnitt høyere men faller kun sporadisk. For meg høres det mer ut som et scheduling-problem enn et minneproblem, med mindre programmererne har tabbet seg totalt ut. Løsningen på det er flere kjerner.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt penger på minne på den maskinen. Du skal ikke legge i mye penger for å få balansert oppsettet med f.eks en i3 cpu, hovedkort og minne.

Helt klart. Det er bare tull av Andrull å anbefale å kjøpe Ram til den pcen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OZrQ1AOX

Ok takk for raske svar :) Siden hovedkortet mitt ikke tar noe annet en LGA775 og DDR2 ram så må hvertfall det ut for ny prosessor. Så hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det.. Hva kan dere anbefalle? :)

Vill helst ikke bruke alt for mye penger... Men har 2*4gb DDR3 rambrikker liggende så er vell bare hovedkort og prosessor som må byttes da??

Ville dette holdt? :

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749862

Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619275

igjen takk for all hjelp siden jeg er noob :p

Lenke til kommentar

Skulle funke greit, men i5-2500k ville vært enda litt bedre. Og dessuten så er det hovedkortet der veldig lite. Sikker på at det er den størrelsen du skal ha?

Edit: Rakk ikke å se forrige post, men 3000-serien er unødvendig før om en 3 år, og da har det allerede kommet nye generasjoner, så spar pengene og kjøp noe fra 2000-serien som foreslått.

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Å anbefale å oppgardere halve maskinen når trådstarter bare spør om å fikse disse hissige lagg spiksene blir rett og slett litt for dumt. Ja, det fikser problemet, og ytelsen vil øke betraktelig, men for en hundrings eller to så kan han altså få løst hovedproblemet sitt rimelig effektivt. Jeg sier ikke at du får økt ytelsen, men spiksene skal i teorien forsvinne i langt større grad.

For nå er da altså slik at BF3 bruker like mye minne som trådstarter har, så da ville jeg egentlig forventet i høy grad at slikt skjer. Uansett hva windows prøver for å prioritere minne, så vil det bli for lite.

Når selv jeg sliter med 6 GB (hadde sikkert holdt med 4GB om jeg ikke var storbruker) så kan jeg jo forstå problemet til trådstarter. Personlig så må jeg holde problemt i sjakk med å lukke en haug av minnespisende applikasjoner.

Med 4 GB så klarer laptoppen min med en tregere Core 2 duo BF3 bedre enn det tårdstarter beskriver.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OZrQ1AOX

Men hovedkortet jeg har idag støtter uansett ikke mer enn 4gb.. holder det? Uansett så er jeg åpen for annbefalinger til hovedkort og prosessor for PCen jeg linket til om noen vet noe lurt :)

Lenke til kommentar

Han mener at trådstarter bør vente med å punge ut flere tusen med utstyr han ikke har bruk for.

Skal man anbefale noe utstyr så er det uansett viktig å vite hva personen ønsker. Å slenge hit og dit med hva DERE liker selv er i og for seg ikke intressant.

1. har han tenkt å overklokke, hvis ikke så ser jeg ikke noen grunn til at dette blir prioritert.

2. Er det mest mulig strømforbruk VS pris som er ønskelig, eller er det mest for penga. Ivy Bridge er ikke nødvendigvis det ultimate valg her.

3. Trenger trådstarter noe som er fremtidsrettet, altså at prosessoren er med vilje overkill, eller trengs bare en som passer inn med en GTX 660 uten å bli flaskehals.

4. Budsjett...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å anbefale å oppgardere halve maskinen når trådstarter bare spør om å fikse disse hissige lagg spiksene blir rett og slett litt for dumt. Ja, det fikser problemet, og ytelsen vil øke betraktelig, men for en hundrings eller to så kan han altså få løst hovedproblemet sitt rimelig effektivt. Jeg sier ikke at du får økt ytelsen, men spiksene skal i teorien forsvinne i langt større grad.

For nå er da altså slik at BF3 bruker like mye minne som trådstarter har, så da ville jeg egentlig forventet i høy grad at slikt skjer. Uansett hva windows prøver for å prioritere minne, så vil det bli for lite.

Når selv jeg sliter med 6 GB (hadde sikkert holdt med 4GB om jeg ikke var storbruker) så kan jeg jo forstå problemet til trådstarter. Personlig så må jeg holde problemt i sjakk med å lukke en haug av minnespisende applikasjoner.

Med 4 GB så klarer laptoppen min med en tregere Core 2 duo BF3 bedre enn det tårdstarter beskriver.

Hvis ytelseproblemet blir større med flere spillere på et brett som han beskriver så passer ikke minneteorien din. Og jeg gjentar, om swapping var problemet skulle ytelsetapet vært rimelig jevnt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...