IkKe123 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei! Jeg har fått en oppgave der jeg skal finne ut hvorfor det ikke har oppstått jordbrukssamfunn i enkelte deler av verden. Eks (Australia, Sør Afrika, Nord Amerika, Grønland) Men problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal lete etter informsjon.. Kan noen hjelpe med med hva jeg burde skrive om? har noen der ute en eller annen nettside hvor jeg kan finne info. ? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Det går nok på tilgangen av andre ressurser, samt klima. Grønland vil f.eks ikke ha de beste forholdene for å dyrke tomater (Tror det aldri blir særlig varmere enn 6-7 grader der). Australia har veldig mye tørr ørken. Sør Amerika har veldig mye fruktbar regnskog, hvor det er stor tilgang på både dyr og frukt. Endret 2. oktober 2012 av Doffeo Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Det går nok på tilgangen av andre ressurser, samt klima. Grønland vil f.eks ikke ha de beste forholdene for å dyrke tomater (Tror det aldri blir særlig varmere enn 6-7 grader der). Australia har veldig mye tørr ørken. Sør Amerika har veldig mye fruktbar regnskog, hvor det er stor tilgang på både dyr og frukt. takker veldig! Vet du hvor på nettet jeg kan finne informasjon ? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 du kan jo starte med å finne litt fakta rundt klima, jordsmonn, naturlige forekomster av spiselige frukter og planter. Deretter kan du prøve å finne litt info om mat og jaktkulturen til urbefolkningen de aktuelle stedene. Du kan også skrive litt om at de har ligget veldig isolert fra andre verdensdeler. Europa, Afrika og Asia ligger rett ved hverandre, og at man trengte ikke bygge et stort skip for å besøke disse. Kulturer og utbredelsen av jordbrukssamfunnet har derfor raskt spredd seg her. Finn noen årstall på når jordbrukssamfunnene blomstret opp i Europa, Asia, osv, og sammenlign dette med når Europeerne for alvor begynte å utforske de andre delene av verden. 1 Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 du kan jo starte med å finne litt fakta rundt klima, jordsmonn, naturlige forekomster av spiselige frukter og planter. Deretter kan du prøve å finne litt info om mat og jaktkulturen til urbefolkningen de aktuelle stedene. Du kan også skrive litt om at de har ligget veldig isolert fra andre verdensdeler. Europa, Afrika og Asia ligger rett ved hverandre, og at man trengte ikke bygge et stort skip for å besøke disse. Kulturer og utbredelsen av jordbrukssamfunnet har derfor raskt spredd seg her. Finn noen årstall på når jordbrukssamfunnene blomstret opp i Europa, Asia, osv, og sammenlign dette med når Europeerne for alvor begynte å utforske de andre delene av verden. noen nettsteder jeg kan lete? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Skjerpings... Start på google eller wikipedia du. Gidder ikke å gjøre hele oppgaven for deg. Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Skjerpings... Start på google eller wikipedia du. Gidder ikke å gjøre hele oppgaven for deg. ingen ba da om å gjøre oppgaven for meg. jeg har lett på google.. men finnes ingen ting. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har satt flere spesifikke ting du skal lete etter... Du finner selvsagt ingenting hvis du søker: "hvorfor har det ikke vært jordbrukssamfunn i Sør-Amerika?" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Hei! Jeg har fått en oppgave der jeg skal finne ut hvorfor det ikke har oppstått jordbrukssamfunn i enkelte deler av verden. Eks (Australia, Sør Afrika, Nord Amerika, Grønland) Hei, du kan jo prøve å søke det opp på Wikipedia, eller andre nyttige sider? Jeg vil anmode folk om ikke å hjelpe med leksene hans, det er hans jobb, og ikke vår. Har du uansett ikke bøker? Her er en artikkel som kanskje kan hjelpe: http://no.wikipedia.org/wiki/Jordbrukets_historie Endret 5. oktober 2012 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå