Gå til innhold

Resirkulering av gammel HW til HTPC, duger det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bygge meg ny pc nå, og lurer dermed på å resirkulere det meste av gammel hardware inn i en HTPC i et Fractal Design Node 605 HTPC kabinett.

Så da kommer noen få spørsmål angående dette..

Først, er det noen som har noen erfaringer med dette kabinettet? Fra det jeg klarer å finne ut av så er det plass til ganske store skjermkort i dette kabinettet, er det noen som har målt plassen til skjermkortet her? Er det plass til et PowerColor Radeon HD 3870X2 1GB GDDR3?

Og så, er nevnte skjermkort PowerColor Radeon HD 3870X2 1GB GDDR3 godt nok til å nå opp til dagens bruk? Jeg tror det er det, mtp at jeg bare skal bruke denne litt som server og mest som filmavspiller/fotofremviser på hjemmekinoen i full HD..

Dette skjermkortet står montert på et ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX hovedkort, med en Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz prosessor og 4GB RAM.

Denne komboen bør da takle den bruken den er tiltenkt?

Har tenkt å kjøpe med et slim-drev for å spille av og kanskje brenne BluRay med også, greit å ha et optisk drev tilgjengelig.

Håper noen kan gi noen pekepinner på om dette vil holde eller om det er et håpløst prosjekt i seg selv. Men om dette holder så trenger jeg jo bare kjøpe inn optisk drev, PSU og selve kabinettet for å få denne opp og gå..

Endret av salms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke plass til optisk drev når du har ATX hovedkort i denne. Fra http://www.fractal-d...gory=2&prod=95.

1 slim-line ODD (only supported with mATX or smaller motherboards)

Ellers holder oppsette aldeles greitt til formålet, dog er ved HD 3870x2 ikke akkurat stille. Så om du ikke skal spille kunne man kanksje ha byttet ut dette med et kort til 500 - 800 kr.

Silverstone har ellers mange kabinetter som kan være aktuelle, LC17, http://silverstonete...?pid=82&area=en, klarer fint 33 - 34 cm lange kort.

Endret av Hårek
Innlegget er flyttet fra en tråd som ble slettet av TS
Lenke til kommentar

Ah, det hadde jeg ikke fått med meg, takk for tipset angående optisk drev.. Får kanskje satse på et eksternt usb-drev da.. Evt "Dremle" til noe på siden eller noe til nødbruk..

Jeg vet at skjermkortet støyer litt, men stort sett så vil denne kun bli brukt når det kommer nok lyd ut av høyttalerne til å overdøve det anyway.. for om jeg må begynne å koste på ny grafikk og hovedkort så kan jeg like gjerne enten gi beng eller kjøpe alt nytt, og da er jo hele utgangspunktet med resirkulering borte vekk..

Det silverstone-kabinettet så jo litt nais ut, likte nesten det enda bedre enn Fractal-kabinettet.. *studere litt*

Tusen takk for gode tips!

Edit 1: Har du erfaring med det Silverstone-kabinettet, Bolson?

Synes det ser ut som det er trangere for skjermkort der jeg, om man ikke fjerner monteringsbrønnen i midten der da. Men klarer ikke å se om den lar seg fjerne lettvint eller om man må gå kirurgisk til verks..

Anyway, likte uten tvil det kabinettet bedre enn Fractal sitt, billigere var det også!

Edit 2: Ser på bildet nå at man kan skru ut monteringsbrønnen i midten, altså kan man montere store skjermkort. Genialt!

Endret av salms
Lenke til kommentar

Du fant svaret selv. Jeg har ikke erfaring akkurat med dette, men har et Silverstone LC20 - som jeg har hatt i en god del år. Eneste reelle ulempen jeg ser med noen av LC modellene til Silverstone er at de bruker 80 og 92 mm vifter på enkelte. Dog har jeg skiftet ut de nødvendige med Noctua vifter, og med Q8400 og GTX 460 (ikke akkurat mindre watt enn du får), så er det akseptabelt ved spilling og film.

Men disse støtter også skjemkort opp til 13,6'' (34 cm).

- http://silverstonetek.com/product.php?pid=331&area=en

- http://silverstonetek.com/product.php?pid=330&area=en

Lenke til kommentar

Igjen Bolson, tusen takk for tips og råd!

Jeg konkluderer med at det blir et silverstone-kabinett på meg vertfall. Så får jeg sjekke hvor mye harddisker og div jeg skal ha i kabinettet før jeg bestemmer meg hvilket av de. Tror ikke jeg trenger så mye egentlig, skal jo fortsatt ha en stasjonær med masse diskplass, så det er jo bare å overføre de filmene jeg planlegger å se, evt kan jeg jo streame over nettverket også om jeg ikke har lagret det lokalt på htpc'n.

Mulig jeg ser etter en ny cpu-kjøler og kanskje det er mulig å få tak i annen kjøler til grafikkortet også, det får jeg se på. Men som sagt blir nok ikke støy noe tema.

Bare et kjapt spørsmål til slutt, hvor selger de silverstone til en god penge? Jeg ser på komplett og dustinhome, er det noen som er billigere/bedre enn de på kabinetter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...