Gå til innhold

Canon EOS 5D Mark III kit

Anbefalte innlegg

(off-topic - til alle på nett som klager på norge, bo noen år i utlandet, så vil dere nok se at norge scorer svært høyt på alle tjenester vi mener et samfunn skal serve. sorry for avsporingen)

Slikt får en ofte til å tenke litt, likte veldig godt det du sa her :) Vi som har råd til både sykehusopphold og dyre kameraer burde kanskje ikke klage som du sier ja :)

Uansett, hvis du får dette settet til 22 lapper er du utrolig heldig. Jeg ble helt paff når jeg leste det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke kompisen min, men en bekjent av en bekjent. men kan jo uansett håpe at det ordner seg for han.

Kameraet er nå kjøpt. Det er kjøpt av et fransk firma, med en nettbutikkavdeling i Hellas.

Jeg fikk med kvittering, og han hadde betalt 3800€ + mva.

Siden det er handlet på den måten, så var det visstnok kun 1 år internasjonal garanti, mulig mer, men han var ikke sikker.. Av den grunn så fikk jeg det for 18 000,-. Vil jo tro at det var en god pris uansett?

Det fulgte ikke med engelsk eller norsk manual. Jeg regner med at det er mulig å få tak i? Er det et sted på cannons nettsider man kan skrive inn serienr, for å sjekke versjon osv?

Lenke til kommentar

Gjetter på at du finner manual her.

http://www.canon.no/...D%5FMark%5FIII/

Hvis du har nettbrett kan du laste ned en Kindle-bok på Amazon som heter The Canon 5DIII Experience, av Douglas Klosterman. Koster $9,99, og den går gjennom kameraet funksjon for funksjon. Lastet den ned selv da jeg vurderer kameraet. ;)

Hvis du er helt nybegynner kan jeg også anbefale Understanding Exposure av Bryan Peterson. Denne vil raskt få deg til å forstå det meste grunnleggende innen fotografering, og fyren skriver veldig enkelt og forklarende. Finnes også i nettbok, tror jeg.

Det er vanlig med ett års garanti når du handler i utlandet, og fikk du dette for 18000 er det ekstremt billig. Du har i så fall spart ca 14000 kroner sammenlignet med hva kit-et koster i rimeligste nettbutikk.

Lenke til kommentar

Fransk butikk, gjetter på pixmania, da kan du nesten glemme garanti siden de er veldig vanskelige på dette området "de gjør det veldig knotete og nå frem med en reklamasjon". Men du skal ikke bekymre deg for det, tar jeg ikke helt feil er Canon pålagt og reparere reklamasjoner innad i EU uansett hvor du leverer kameraet sålenge kameraet er kjøpt innad i EU.

Du kan laste ned Engelsk manual foreksempel, anbefaler også og installere EOS-utility så du kan oppgradere softwaren i kameraet, har du ikke et redigeringsprogram kan du bruke DPP som også skal følge med.

Du kan også registrere kameraet på Canon Norge, da har du grei tilgang til endel opplæring på Norsk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

forresten BjerkneZ

Om det ser ut som en stol, og oppfører seg som en stol - så er det ofte en stol:)

Tja, si ikke det. Det kan utmerket godt være et antall trepinner som er satt sammen på en slik måte at de minner om en stol.....

Lenke til kommentar

Kommer an på om det har foregått en råtten handel eller ikke :)

Det ser ut som om det har gått helt fint gitt. Diverse kvitteringer er mottatt og alt er i sin skjønneste orden. For to dager siden fikk jeg kjøpt med 2 nybrukte linser, 1 og 2 mnd gamle. Den ene var canon 17-40L f/4 USM og det andre en canon 70-200L f/4 IS USM. Pris, 950 euro. Det var vel bra?

Så til et spørsmål om objektiv, burde jeg skaffe meg et objektiv med f/2.8 eller sterkere? Ok, jeg har lest såpass mye rundt omkring nå at dere nå sikkert vil si at det kommer heeeelt an på hva jeg skal fotografere, hvor og når. Alt det skjønner jeg at er viktig, men vil jeg ha glede av et objektiv med mer lysstyrke?

Neste spørsmål, og jeg skjønner nå at jeg er amatør, eller la oss til og med smelle til og si at jeg er pre-amatør. Uansett, jeg tar (jeg føler ikke jeg er der at jeg kan si at jeg lager et bilde) bilde av en sak. F.eks en bil som står stille. Bildet viser seg å bli for mørkt (undereksponert er kanskje riktig uttrykk). Innstillingene på kameraet var f.eks: ISO 100, blender f/6,3 og lukkerhastighet 1/320. Jeg skjønner nå at jeg kan få denne bilen mer riktig eksponert, ved å forandre på noen av disse kriteriene, men er det noen regel for hva man skal forandre på først, og hvis så er tilfelle, er reglene ulike ifht hva man tar bilde av?

Til Spook: Kommentaren din vitner om at glasset ditt som oftest er halvtomt, og ikke halvfullt, eller hva? :)

Til Trondster: Kommentaren din ville gitt et anerkjennende nikk fra Knut Nærum. "pling i glasset"

Lenke til kommentar

Jeg bruker først og sette kameraet i AV og så iso på 100/200 og blender utifra hvor mye jeg vil ha skarp i bildet, normalt på f/5.6 men du burde bruke f/8 på fullformat. Så hvis bildet da får bevegelseuskarphet må du høyne iso.

Denne guiden forklarer greit hvordan iso,blender,lukker og sånt fungerer, eller så er manualen som fulgte med veldig fin og selvforklarende, du kan også laste den ned sammen med oppdateringer for kameraet og programmene som fulgte med.

Når det gjelder objektiv er det to som er og anbefale, Canon 24-105 f/4 IS og 24-70 f/2.8, førstnevnte med stabilisering og større zoom-område.

Du kan også tenke på Canon 50mm fastobjektiv, enten den rimelige f/1.8 eller den litt bedre f/1.4 utrolige bra objektiver i forhold til prisen men litt dårlig byggekvalitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg bruker først og sette kameraet i TV og så iso på 100/200 og blender utifra hvor mye jeg vil ha skarp i bildet, normalt på f/5.6 men du burde bruke f/8 på fullformat. Så hvis bildet da får bevegelseuskarphet må du høyne iso.

Denne guiden forklarer greit hvordan iso,blender,lukker og sånt fungerer, eller så er manualen som fulgte med veldig fin og selvforklarende, du kan også laste den ned sammen med oppdateringer for kameraet og programmene som fulgte med.

Når det gjelder objektiv er det to som er og anbefale, Canon 24-105 f/4 IS og 24-75 f/2.8, førstnevnte med stabilisering og større zoom-område.

Du kan også tenke på Canon 50mm fastobjektiv, enten den rimelige f/1.8 eller den litt bedre f/1.4 utrolige bra objektiver i forhold til prisen men litt dårlig byggekvalitet.

Setter du kameraet på "Tv" for så og stille blenderen i etterkant?

Mener ikke "Av" vel?

Lenke til kommentar
Så til et spørsmål om objektiv, burde jeg skaffe meg et objektiv med f/2.8 eller sterkere? Ok, jeg har lest såpass mye rundt omkring nå at dere nå sikkert vil si at det kommer heeeelt an på hva jeg skal fotografere, hvor og når. Alt det skjønner jeg at er viktig, men vil jeg ha glede av et objektiv med mer lysstyrke?

Tja, hva du får glede av er som du selv sier meget vanskelig for oss og svare på, men siden jeg har 5D selv (MK III) og har testet ut en del optikk, så kan jeg bare svare for meg selv:

Skal du ha glede av noe (i mine øyne) så mener jeg lysstyrke er toppers. Jo mer jo bedre.

Siden man ikke får bedre lysstyrke enn f/2.8 (som jo sikkert er bra nok for de fleste) når man velger zoom objektiver så sitter man igjen med fast optikk :)

Hva slags brennvidder man ønsker og har behov for er en helt annen sak og det kommer så klart ann på hva du tar bilder av.

jeg regner med at du vil svare med å si at du vil ha muligheten til å ta bilder av alt fra fugl og fisk til løver og innsekter, samt blomster etc. og da blir det fort mange brennvidder du trenger sån generelt sett.

Personlig har jeg "kun" to zoomer. En telezoom (70-200 f/2.8L USM IS II) og en vidvinkel zoom (16-35 f/2.8L II) Den førstnevnte er et smykke av et objektiv og fungerer perfekt til å fotografere fugler (som ikke er så alt for langt unna) og natur/landskapsbilder. Jada, du hørte riktig. En telezoom som dette er faktisk meget godt egnet til natur og landskap. Det er lett og tro at landskap = vidvinkel.

Vidvinkel zoomen bruker jeg kun i videste ende (16mm) og den bruker jeg til å få dramatikk i motiver som er nerme. Feks. en strand, eller et fjell etc. Man lager på en måte et stort og flott landskapsbilde av en veldig liten plass.

Når det kommer til fast optikk så har jeg disse du ser i signaturen min. 35mm bruker jeg til innebilder av folk rundt bordet (typisk Julaften og bursdager). Den kan så klart brukes til masse annet også, men det er det JEG bruker den til.

50mm er veldig anvendelig og i forhold til 35mm'eren er denne litt trangere. Det gjør at man kan ta litt mer spesifikke bilder av ting.

85mm'ern jeg har er et smykke og det er et objektiv jeg forguder. Jeg liker å ta situasjonsbilder/bybilder/gatebilder og da er denne 85mm'ern gull verdt. Til mitt bruk.

100mm'ern bruker jeg stort sett bare som makro objektiv. Jeg vet den er ypperlig til masse annet også, men det har jeg andre objektiver som dekker.

Vil du ha alle disse brennviddene i ett objektiv med like god optisk kvalitet så kan jeg med en gang si at dette ikke er mulig, og hadde det vert mulig, så hadde du mått solgt huset/bilen/sjelen og halde kongeriket.

Skal du ha en best mulig zoom til kameraet ditt, så gå for en 24-70 f/2.8L II. Den er dyr som pokker, men alternativet er å kjøpe en 50mm (som er midt i mellom) og heller bevege seg litt. En 50mm f/1.2L II koster ca. 13.000,- ny kontra 24-70'en som koster 20.000,-

Med et så flott kamera som du nå har fått, så synes jeg det er synd hvis du må spare på optikken. Da ville du fått mer ut av et billigere kamera og bedre optikk. Bildet passerer faktisk gjennom objektivet FØR det treffer bildebrikken på kameraet, så det er optikken som er det viktigste med tanke på bildekvalitet.

Prøv og ta bilder av en vakker solnedgang gjennom et skittens stuevindu. Resultatet blir ikke veldig bra. men blir det bedre om du bytter til et dyrere kamera? Nææh... Blir det bedre hvis du vasker vinduet? Jepp! (Bortsett fra faren for gjennskinn så klart, men dette var bare et enkelt eksempel)

Så konklusjonen min blir slik:

Prøv og finn ut hvilken brennvidde du liker best, og kjøpt fast optikk av høy kvalitet i de brennviddene du trenger. Tar du ikke bilder av fugler langt borte, så trenger du ikke 200mm eller mer.

Prøv og lån den en superbillig superzoom. Ta det med deg over alt og knips bilder som du pleier. Etter noen uker/dager finner du fort ut hvor du befinner deg på brennvidde skalaen og da har du en litt større pekepinn på hva du bør satse på videre :)

Superzoomen fungerer dog utmerket som kulepennholder når du er ferdig med den, så du trenger ikke å kaste den :)

Setter du kameraet på "Tv" for så og stille blenderen i etterkant?

Mener ikke "Av" vel?

Det har du rett i , fikset :)

Rett "24-75" med det samme du :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Deilig med et forum hvor man får raske og konstruktive svar:)

I helgen var jeg en tur i fjellet her, og var så heldig å ha en kongeørn svevende over meg i ca 15 minutter, da var det kjipt med med 24-105 objektivet gitt. Hjalp lite å hoppe så høyt som mulig og ta bilde når jeg var 50 cm over bakken dessverre.....

Tror dere har rett i at en begynnerfase så tar man bilder av alt mulig, for så etterhvert å finne sitt interessefelt.

Ok, så må jeg komme med nok et rookiespørsmål. Filter, ja eller nei? Om ja, så har jeg inntil videre bestemt meg for å kun benytte meg av UV-filter. Men hvilket merke og spesifikasjon bør jeg da kjøpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...