Gå til innhold

Anmeldelse: War of the Roses (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår meg ikke på skildringen av dette spillet som så fryktelig realistisk. Jeg ser at man må tilegne seg en taktisk spillestil, men utover det er det ikke mye realisme i hvordan man denger løs på folk så blodet spruter uten at de tilsynelatende blir påvirket av dette før de eventuelt faller om. Kan dere utdype litt om dette? Utifra ymse gameplay-videoer virker det hele litt kaotisk og arkade-aktig..

Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke på skildringen av dette spillet som så fryktelig realistisk. Jeg ser at man må tilegne seg en taktisk spillestil, men utover det er det ikke mye realisme i hvordan man denger løs på folk så blodet spruter uten at de tilsynelatende blir påvirket av dette før de eventuelt faller om. Kan dere utdype litt om dette? Utifra ymse gameplay-videoer virker det hele litt kaotisk og arkade-aktig..

 

Utifra betaen jeg testet så kan du dø av et hugg eller en pil bare du treffer et dødelig punkt på kroppen. Absolutt ikke noe arkade over det eller at man kan dælje løs. Slåssingen går rimelig tregt for seg, tunge våpen dem hiver rundt seg. Så alt handler om å blokkere i riktig vinkel og treffe med riktig vinkel noe som er lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke på skildringen av dette spillet som så fryktelig realistisk. Jeg ser at man må tilegne seg en taktisk spillestil, men utover det er det ikke mye realisme i hvordan man denger løs på folk så blodet spruter uten at de tilsynelatende blir påvirket av dette før de eventuelt faller om. Kan dere utdype litt om dette? Utifra ymse gameplay-videoer virker det hele litt kaotisk og arkade-aktig..

 

Utifra betaen jeg testet så kan du dø av et hugg eller en pil bare du treffer et dødelig punkt på kroppen. Absolutt ikke noe arkade over det eller at man kan dælje løs. Slåssingen går rimelig tregt for seg, tunge våpen dem hiver rundt seg. Så alt handler om å blokkere i riktig vinkel og treffe med riktig vinkel noe som er lettere sagt enn gjort.

 

Skjønner.. Men realisme for meg vil feks si at selv om du ikke treffer et dødelig punkt på kroppen, så burde det ha en effekt like vel. Blir du hugget i armen bør funksjonaliteten til gitt arm bli redusert, litt slik som skademodellen i ARMA simulerer.

 

Forresten regner jeg med at man ikke kan hoppe?

 

Når dette er sagt synes jeg War Of The Roses er et utrolig kult konsept og skal løpe hjem snart å kjøpe det på Steam :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mykje rart i denne omtala som ikkje stemmer med realitetene i beta og early access, med mindre det kom ein megapatch i dag.

 

Ikkje for det - spelet er verdt 20 euro, trass i alle feila.

 

 

Så starter en runde, og det hele føles raskt autentisk. Om man sprader rundt i full ridderrustning med et langsverd over skulderen og krigsøksa i hånden, er man åpenbart påvirket av vekten man drasser på.

 

Ja, men ikkje nok til at det har ein reell påverknad på balansen. Å bruke noko anna enn heavy plate er å gimpe deg sjølv, og det er kun tre typer spelarar som spring rundt i light/medium: Folk som vil "rollespele" (se badass ut med hette), folk som ikkje har låst opp plate, og folk som vil skryte av at dei kan gimpe seg sjølv og framleis vere effektive. Alle andre køyrer plate, fordi dei enorme fordelane fullstendig overstyrer den minimale ulempa. I light eller medium kan du ta toppen to-tre dårlege treff, kanskje to gode. Med plate kan du overleve lenge, særleg mot folk som ikkje tar seg bryet med å sikte - og det er alfa og omega. "Straffen" du får for å ha høg encumbrance, som auker med tyngden på armor, kor store våpen du har, om du har skjold, og kan redusert med perks etc. er følgande:

 

- Absolutt, nesten-ikkje-merkbar, minimal reduksjon i "Swing time" på våpna, som du kan kompensere for ved å velje Milanese Style.

- Dårlegare akselerasjon til doubletime-fart, som er irrelevant, fordi sjølv i light armor med berre eitt sidearm må du gjennom ein ganske langt akselerasjonsprosess

- Maksfarten i doubletime avheng berre av perks, ikkje av encumbrance - altså kan ikkje ein longbowman løpe frå ein footknight på flatmark (for å bruke dei ferdiglagde klassene som døme)

- I tillegg har Man at arms-perken (som alle andre enn archers har) ein "Tackle"-ability, som gjer det utruleg enkelt å ta igjen folk som (fåfengt forsøker) å springe frå deg

- Hesten din går ikkje merkbart saktare om du er tung, så det er ingen grunn til å vere "light cavalry"

 

Resultatet er at ein ikkje har noko insentiv til å velje light armour ut over det kosmetiske, fordi Fatshark er for dårlege til å designe rundt reell MP-balanse i staden for ein idealisert utgåve av korleis dei spelar på kontoret. Dette er ein gjennomgåande tendens for heile spelet, og eg kan allereie no garantere deg at så snart du får låst opp ditt første sverd (som kjem til å vere longsword eller scottish sword), så vil setupen din alltid vere følgjande:

 

- Milanese Style - raskare angrep

- Toledo Steel - sverdet glir gjennom grupper av folk

- Hollow Grind - armor penetration

- Balanced Pommel - meir skade i bytte mot litt (fullstendig umerkbar) ekstra encumbrance

 

Fordi alt anna er dårlegare. 70% av alle tinga du kan låse opp er ubrukelege anna enn for hipster builds.

 

 

Umiddelbart kjenner man tyngden av langsverdet sitt. Dette er ikke Skyrim der våpnene flakser rundt som barneskolens famøse pinner; i War of the Roses har våpnene vekt.

 

Reinspikka tøv, for Skyrim har eit element som balansen i WoTR sårt treng: Ein stamina bar. Veit du kva det leiande problemet med all balanse i WoTR har vore sidan beta? Spam. Fordi det er ikkje noko som helst grense på kor mykje og ofte ein kan slå, og fordi eit geni hos Fatshark bestemte at "eit slag mot deg avbryt slaget du heldt på å lade opp", vil laget med flest folk som har oppdaga the great secret vinne - sving fram og tilbake i hodehøgde med ikkje-opplada slag, og motstandaren vil aldri få tid til å svare. Dette gjeld og med våpna som det burde ta lengst tid å svinge, men effekten er her snudd på hovudet.

 

"Skill is not an unlock" seier dei, men det er jo ikkje sant. Skill låsast opp på level 15 og heiter Warhammer eller Scottish Sword. Trykk Q og flipp Warhammeren rundt til pigg-sida, og du gjer nok penetrating damage til å kverke heavy plate på to slag, alt anna på eitt. Scottish Sword med setupen over er som å lande eit helikopter midt i ei mølje av middelaldersoldatar - med riktig soning kan du svinge sverdet fram og tilbake utan å bli truffet sjølv, og du kjem til å treffe alt og alle i gruppa.

 

men treffboksene kjennes utrolig nøyaktige. Man kan nesten føle det selv når et økseslag går i nakken istedenfor skulderen centimeter lengre ned.

 

Utfordring: Lag ein kavaleriklasse, bruk Tourney eller War Lance, ri mot nokon, og sikt ved sida av eit potensielt offer i staden for mot dei. I 9/10 fall vil du treffe likevel. Hitboxene i spelet er all over the place, og det merkast.

 

War of the Roses fokuserer veldig på betydningen av hvor man faktisk treffer. Treffer man motstanderens rustning litt skrått kan slaget reflekteres vekk. Står man litt for nærme skader man fienden mindre, fordi man ikke får full sving. I tillegg kan alt fra trær til hus stoppe et slag om man ikke er oppmerksom. Det gir det hele et større taktisk preg, idet en spiller med et hellebard prøver å trekke seg bakover ut av en bakgate, mens spilleren med dolken nærmest omfavner sin mann.

 

Jamfør spam-problemet, som øydelegg fullstendig for det i utgangspunktet gode konseptet. Om ein vil ha kills med våpen som har ei egg, er det forresten berre å gå forbi folk på inn- eller utsida og svinge i ansiktshøgde, altså ein liten flikk oppover med musa i det sideslaget byrjer. Det er fasiten, med mindre du driv spear-spam eller warhammer (henholdsvis stab og overhead/nedanifrå).

 

 

Når målet endelig dør, kan man utføre en voldelig henrettelse som kommer i flere varianter. Det både ser ut og føles godt.

 

... Dei første 100 gangene, kanskje. Målet med avrettingane er ikkje først og fremst å klappe egoet ditt, men å hindre folk i å bli reviva av lagkameratar (mest aktuelt i Conquest). Heile det opplegget går sjølvsagt ned i vasken med det utruleg dårleg implementerte squad spawn-systemet, kor ein kvar squad leader kan trylle fram nye soldatar kva tid som helst, så lenge det er plass til at dei kan spawne. Resultatet er at du har squad leaders til hest eller med superdefensive builds som i utgangspunktet berre fungerer som mobile spawn beacons for å brute-force capture points. Lite taktisk, dårleg design, og det drar matta vekk under føtne på revive and execute-mekanikken.

 

Og når vi først er innom ting som vert irriterande i lengden - siste veka av betaen la dei til ein lydeffekt kvar gong nokon yielder. "I BEG YOUR MERCY" "MERCY MY LORD" etc. Lydbiletet før dette var ein mishmash av ganske overbevisande kampgny og "announcer messages" om korleis kampen går/for killstreaks/. No er dette berre rop om nåde, frå første trefning, heile tida, i eit gjallande volum som overgår alt anna. På dette tidspunktet hadde Fatshark fått feedback i månadsvis om kva som var galt med betaen - i staden for å fikse på det, la dei til ein lydeffekt ingen ville ha, og eit par ekstra farger på rustninger og hjelmar.

 

Det er veldig ferdighetsbasert, og en dyktig spiller kan ta ut tre-fire nybegynnere.

 

Og, som sagt, skill = the secret art of spamming twohanders.

Har òg vorte mote å spamme daggers, fordi spelet har dårleg kollisjonsdeteksjon, så ein kan stå inne i andre folk og svinge laus med dolken, som har ein tendens til å starte ein bleed-effekt på alt og alle, sjølv plate.

 

Eg vil òg gjerne at dette spelet skal være bra, fordi utgangspunktet er genialt - men lat oss vere ærlege. Per nu så er det ikkje bra.

Endret av Zealuu
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Mykje rart i denne omtala som ikkje stemmer med realitetene i beta og early access, med mindre det kom ein megapatch i dag.

 

Ikkje for det - spelet er verdt 20 euro, trass i alle feila.

 

Du har åpenbart lagt inn mye tid i War of the Roses, og vet helt sikkert hva du prater om, men det virker likevel som om vi har hatt to noe forskjellige opplevelser.

 

Når det kommer til følelsen av autensitet og realisme, mener jeg War of the Roses gjør det veldig bra. Forskjellen på å ha på lett og tung rustning er ikke stor, men jeg synes likevel det kjennes ut som man faktisk har på full plate. Om det er balansert godt blir en annen sak, selv om du har helt rett i at plate per nå er for bra.

 

Umiddelbart kjenner man tyngden av langsverdet sitt. Dette er ikke Skyrim der våpnene flakser rundt som barneskolens famøse pinner; i War of the Roses har våpnene vekt.

Reinspikka tøv, for Skyrim har eit element som balansen i WoTR sårt treng: Ein stamina bar. Veit du kva det leiande problemet med all balanse i WoTR har vore sidan beta? Spam. Fordi det er ikkje noko som helst grense på kor mykje og ofte ein kan slå, og fordi eit geni hos Fatshark bestemte at "eit slag mot deg avbryt slaget du heldt på å lade opp", vil laget med flest folk som har oppdaga the great secret vinne - sving fram og tilbake i hodehøgde med ikkje-opplada slag, og motstandaren vil aldri få tid til å svare. Dette gjeld og med våpna som det burde ta lengst tid å svinge, men effekten er her snudd på hovudet.

Våpnene føles mye tyngre enn i Skyrim. Man kjenner at det svinger, og man kjenner at det treffer. Slossesystemet er dog ikke perfekt. Som jeg skrev føles oppladningen av et slag kronglete. Jeg kunne gått i dybden og forklart mer om det - kanskje burde jeg ha gjort det - men jeg opplevde det aldri som et problem at andre spammet. Som alle andre spammer jeg jo selv, men jeg står for at det føles mye tyngre enn i nesten alle andre spille jeg har spilt. For meg fungerte systemet bra, om enn ikke perfekt. Jeg ville ikke kalt det jeg skrev for reinspikka tøv, men du får selvfølgelig mene hva du vil.

 

Utfordring: Lag ein kavaleriklasse, bruk Tourney eller War Lance, ri mot nokon, og sikt ved sida av eit potensielt offer i staden for mot dei. I 9/10 fall vil du treffe likevel. Hitboxene i spelet er all over the place, og det merkast.

Jeg har unngått kavaleri. Som jeg skrev synes jeg ikke noe om den delen av spillet. Personlig mener jeg at hitboksen er følsom på slag og bueskudd.

 

Når målet endelig dør, kan man utføre en voldelig henrettelse som kommer i flere varianter. Det både ser ut og føles godt.

... Dei første 100 gangene, kanskje. Målet med avrettingane er ikkje først og fremst å klappe egoet ditt, men å hindre folk i å bli reviva av lagkameratar (mest aktuelt i Conquest). Heile det opplegget går sjølvsagt ned i vasken med det utruleg dårleg implementerte squad spawn-systemet, kor ein kvar squad leader kan trylle fram nye soldatar kva tid som helst, så lenge det er plass til at dei kan spawne. Resultatet er at du har squad leaders til hest eller med superdefensive builds som i utgangspunktet berre fungerer som mobile spawn beacons for å brute-force capture points. Lite taktisk, dårleg design, og det drar matta vekk under føtne på revive and execute-mekanikken.

For det meste enig, men egoet mitt liker å bli klappet :) På et mer taktisk nivå kunne det vært utført bedre, selv om jeg likevel liker ideen. Man skal uansett ikke henrette noen så lenge det er kamp i nærheten. "I yield" lydene er dog meget irriterende.

 

Eg vil òg gjerne at dette spelet skal være bra, fordi utgangspunktet er genialt - men lat oss vere ærlege. Per nu så er det ikkje så bra.

 

Hehe, jeg synes det er så bra. Jeg skal ikke nekte for at mye av det du sier er helt riktig - War of the Roses virker noe upolert - men jeg hadde det veldig moro med spillet. Det er mye spam, men sånn er det for alle. Jeg synes det føles godt, at spillet har tyngde likevel. Min opplevelse av spillet var god, og jeg står på den karakteren jeg gav.

 

Jeg respekterer uansett din mening. Takk for en meget god og reflektert tilbakemelding. Jeg skal ta det med meg videre når jeg skriver andre anmeldelser :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg drøyer til Chivalry er ute (om et par uker) og sjekker de unngåelige sammenligningene. Det er et eller annet med det spillet som rett og slett virker litt morsommere..

 

Takker for tipset! Sjekket det ut og det har faktisk 1v1 gladiator kamper også :o Kommer 16 oktober.

Det så faktisk smoothere ut selve kampene.

Lenke til kommentar

Har det òg kjekt med spelet, men etter beta og early access har eg ikkje heilt stjerner i auga lengre. Det er mykje å ta tak i her, og det skal lite til før ein litt bitter bismak melder seg når ein tenker over at dette passer påfallande godt inn i den vanlege forretningsmodellen til Paradox - lansere halvferdige spel, og så la deg betale i installasjonar for å få eit ferdig produkt. Greitt nok at Fatshark er utviklar, men dei har ikkje verdas beste CV, dei heller.

 

Tyngda i våpna hos WoTR ligg først og fremst i animasjonane, som jo ser vektige ut - men det hjelp ikkje når mekanikken oppfører seg som om det er ballongsverd. For å vende tilbake til Skyrim - eit fullada angrep med eit tohandsvåpen der vil som regel resultere i at du bruker halve staminabaren, sånn at du ikkje kan sende avgårde ei endelaus serie med sånne angrep. Det kan du jo her, og her er òg skilnaden i skade og effektivtet på ikkje-lada og full-lada angrep minimal så lenge du treff riktig.

 

Litt overraska over at du har omfavna spamminga. Sjølv har eg prøvd å finne setups som ikkje er fullstendig flavour of the month, litt for hipster-creds og litt for å vere førebudd på eit eventuell framtid der Skill faktisk ikkje er ein unlock. Prøver no å køyre med kun Longsword + riposte-perken, eller med Pollaxe (kindereggvåpen - tre på ein gang!). Men du verda så kjekt det hadde vore om eg ikkje måtte dresse alle - inkludert archers - opp i full plate.

 

Og ja - eg ser også på Chivalry: Medieval Warfare med svoltne auge.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Tror jeg drøyer til Chivalry er ute (om et par uker) og sjekker de unngåelige sammenligningene. Det er et eller annet med det spillet som rett og slett virker litt morsommere..

 

Takker for tipset! Sjekket det ut og det har faktisk 1v1 gladiator kamper også :o Kommer 16 oktober.

Det så faktisk smoothere ut selve kampene.

 

Ja, det virker liksom litt mindre "klunkete".. Synes også grafikken ser mer interessant ut. Når det gjelder omgivelser osv, tror jeg kanskje det har et litt løsere forhold til middelalderen enn WotR.

Lenke til kommentar

Chivalry foregår ikkje i ein historisk konflikt med maps som er historiske, sånn som WoTR -men i eit fiktivt land med borgarkrig mellom to fiktive faksjonar, men utan magi eller anakronismar likevel. Derimot har karta i Chivalry mykje meir ... Stemning? Er for øvrig UE3, medan WoTR er noko internt, kanskje M&B-derivert.

Lenke til kommentar

Har det òg kjekt med spelet, men etter beta og early access har eg ikkje heilt stjerner i auga lengre. Det er mykje å ta tak i her, og det skal lite til før ein litt bitter bismak melder seg når ein tenker over at dette passer påfallande godt inn i den vanlege forretningsmodellen til Paradox - lansere halvferdige spel, og så la deg betale i installasjonar for å få eit ferdig produkt. Greitt nok at Fatshark er utviklar, men dei har ikkje verdas beste CV, dei heller.

 

Tyngda i våpna hos WoTR ligg først og fremst i animasjonane, som jo ser vektige ut - men det hjelp ikkje når mekanikken oppfører seg som om det er ballongsverd. For å vende tilbake til Skyrim - eit fullada angrep med eit tohandsvåpen der vil som regel resultere i at du bruker halve staminabaren, sånn at du ikkje kan sende avgårde ei endelaus serie med sånne angrep. Det kan du jo her, og her er òg skilnaden i skade og effektivtet på ikkje-lada og full-lada angrep minimal så lenge du treff riktig.

 

Litt overraska over at du har omfavna spamminga. Sjølv har eg prøvd å finne setups som ikkje er fullstendig flavour of the month, litt for hipster-creds og litt for å vere førebudd på eit eventuell framtid der Skill faktisk ikkje er ein unlock. Prøver no å køyre med kun Longsword + riposte-perken, eller med Pollaxe (kindereggvåpen - tre på ein gang!). Men du verda så kjekt det hadde vore om eg ikkje måtte dresse alle - inkludert archers - opp i full plate.

 

Og ja - eg ser også på Chivalry: Medieval Warfare med svoltne auge.

Det er åpenbart at vi har litt forskjellig syn på hvordan følesen av tyngde og treff sitter. Selv kjenner jeg klar forskjell på et fulladet treff og et uladet et, så lenge begge treffer bra. Men er enig i at det er viktigere med et godt treff enn styrke. Det er kanskje litt realistisk også at en ikke kan bruke lang tid på å forberede et slag mitt i en duell? Selvsagt vil en fiende utnytte dette med et raskt slag.

 

En stamina-bar kunne vært spennende, men slik jeg ser det kan man oppnå balanse ved å forandre litt på skadenivå på uladede angrep, samt endret litt på akselerasjon og styrken til plate rustning.

 

Vi har nok forskjellig smak, kan det virke som :) Jeg er også spent på å se hva Chivalry får til.

Lenke til kommentar

Jeg syns spillet høres og ser utrolig spennende ut. :D Selv etter Zealuu's "mini review" må jeg prøve det selv, (hadde pre-order uansett inne). MEN: Jeg får det ikke til å virke... Spillet fryser/svart skjerm/"Crash to desktop" i sekundet jeg entrêr menyen, hele tiden. Har prøvd å "verify game cache" i Steam, ingen nytte... Alle andre spill virker...

Noen tips?

Lenke til kommentar

Chivalry foregår ikkje i ein historisk konflikt med maps som er historiske, sånn som WoTR -men i eit fiktivt land med borgarkrig mellom to fiktive faksjonar, men utan magi eller anakronismar likevel. Derimot har karta i Chivalry mykje meir ... Stemning? Er for øvrig UE3, medan WoTR er noko internt, kanskje M&B-derivert.

 

Ja, det er vel de samme faksjonene som i den gamle HL2-modden deres. Noe av arkitekturen gir kanskje litt mer fantasy-vibber enn RoTW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...