Gå til innhold

Angrerett


Jente96

Anbefalte innlegg

Besteforeldrene mine har skaffa seg ein stor og dyr (11000kr) støvesugar ved dørsal. Dei hadde slett ikke tenkt å byte, men seljeren overbevist dei om at den gamle støvsugarene deira var elendig. No angrer dei på kjøpet, men følte seg usikre om at det var noko å gjere. Seljaren hadde reist med den gamle støvsugaren deira. Ville dei få den tilbake? Det var 4 dagar sidan dei skreiv under kontrakten

 

 

 

- HJELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Besteforeldrene mine har skaffa seg ein stor og dyr (11000kr) støvesugar ved dørsal. Dei hadde slett ikke tenkt å byte, men seljeren overbevist dei om at den gamle støvsugarene deira var elendig. No angrer dei på kjøpet, men følte seg usikre om at det var noko å gjere. Seljaren hadde reist med den gamle støvsugaren deira. Ville dei få den tilbake? Det var 4 dagar sidan dei skreiv under kontrakten

 

 

 

- HJELP!

Hvis det var Lux så har(hvertfall hadde de) 30 dagers angrerett, (har vært selger der for lenge siden).

 

De fikk nok kontaktinfoen og da er det bare å informere selgeren/selskapet om at de føler seg lurt og ikke er fornøyd og vil heve kjøpet. (begynn der). Dokumenter all komunikasjon, og nekter selger så tar du kontakt med forbrukerrådet eller forbrukerombudet.

 

-frank

Lenke til kommentar

Besteforeldrene mine har skaffa seg ein stor og dyr (11000kr) støvesugar ved dørsal. Dei hadde slett ikke tenkt å byte, men seljeren overbevist dei om at den gamle støvsugarene deira var elendig. No angrer dei på kjøpet, men følte seg usikre om at det var noko å gjere. Seljaren hadde reist med den gamle støvsugaren deira. Ville dei få den tilbake? Det var 4 dagar sidan dei skreiv under kontrakten

 

 

 

- HJELP!

Hvis det var Lux så har(hvertfall hadde de) 30 dagers angrerett, (har vært selger der for lenge siden).

 

De fikk nok kontaktinfoen og da er det bare å informere selgeren/selskapet om at de føler seg lurt og ikke er fornøyd og vil heve kjøpet. (begynn der). Dokumenter all komunikasjon, og nekter selger så tar du kontakt med forbrukerrådet eller forbrukerombudet.

 

-frank

 

 

 

 

Tusen takk! : )

Lenke til kommentar

Angrerettsloven gir deg minimum 14 dagers angrefrist på varer solgt utenfor fast utsalgssted, inkl. dørsalg, så besteforeldrene har lovbestemt krav på å få kjøpet hevet, og få tilbake sin gamle støvsuger samt kjøpesum, og selger må selv komme og hente den solget støvsugeren (etter at dere har fått tilbake penger/gammel støvsuger).

 

Dette er lovbestemt, og ufravikelig uavhengig av hva de har skrevet under på.

Lenke til kommentar

....

 

Angrerettsloven gir deg minimum 14 dagers angrefrist på varer solgt utenfor fast utsalgssted, inkl. dørsalg, så besteforeldrene har lovbestemt krav på å få kjøpet hevet, og få tilbake sin gamle støvsuger samt kjøpesum, og selger må selv komme og hente den solget støvsugeren (etter at dere har fått tilbake penger/gammel støvsuger).

 

Dette er lovbestemt, og ufravikelig uavhengig av hva de har skrevet under på.

Siden TS er relativt ung, så hadde kanskje noen linker til Lovdata vært på sin plass, eller hva??

 

-frank

Lenke til kommentar

Evt. referanser. Langversjonen:

 

 

Fra angrerettloven:

 

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

Kort fortalt gjelder den ved forbrukerkjøps utenfor fast utsalgssted, herunder dørsalg.

 

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov om avtaler om deltidsbruksrett og langtidsferieprodukter mv., og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

g) - – –

h) - – -.

Endret ved lover 3 juni 2005 nr. 32 (ikr. 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510), 21 des 2005 nr. 130 (ikr. 1 juli 2006 iflg. res. 30 juni 2006 nr. 875), 25 mai 2012 nr. 27 (ikr. 1 juli 2012 iflg. res. 25 mai 2012 nr. 472).

Ingenting av dette er aktuelt her, altså er loven gjeldende.

 

§ 3. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Uavhengig av hva slags kontrakt man signerer på er altså angrerettloven anvendbar så lenge man oppfyller kravene i § 1 til 2, og § 11 til 12 under:

 

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

Ved kjøp av bokverk der det er avtalt at bokverket leveres som delleveranser over tid, begynner fristen å løpe når forbrukeren har mottatt det første bindet og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, forutsatt at dette gjør det mulig for forbrukeren å danne seg en oppfatning av hele bokverket. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at det første bindet er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. I tilfeller der forbrukeren ikke har mottatt opplysningene som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, reknes tilsvarende frist som nevnt i annet punktum fra mottakelsen av hvert enkelt bind.

Fristen for å benytte angreretten er altså i hovedsak 14 dager etter man har mottatt varen, eller et helt år dersom selger ikke har gitt opplysninger om angrerett på et "varig medium" jfr. § 9:

 

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet

e) bekreftelse av bestillingen.

Ved avtaler om tjenester skal opplysningene gis snarest mulig etter avtaleinngåelsen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysninger etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

Der markedsføringen forut for avtaleinngåelsen er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

Bestemmelsen her gjelder ikke for enkeltstående tjenester som ytes ved bruk av en fjernkommunikasjonsmetode og som faktureres av operatøren (for eksempel teletorgtjenester). Forbrukeren skal likevel kunne få opplyst den fysiske adressen til tjenesteyterens forretningssted der han eller hun kan inngi klager.

"Varig medium" er typisk papir eller epost. I dette ligger det blant annet at å opplyse om angrerett muntlig over telefon ikke er tilstrekkelig. Jeg vil regne med at dørselgere har med seg standardskjema om angrerett som de utleverere sammen med varen de selger.

 

Og så til det kanskje aller viktigste:

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Det vil si at dersom støvsugeren er i en betydelig forringet tilstand i forhold til da den ble overtatt, f.eks. hvis deler av støvsugeren er ødelagt/mistet eller støvsugeren bærer preg av slitasje kan dere nektes angrerett på den. Merk at det at støvsugeren er åpnet og forsiktig utprøvd ikke er til hinder for å levere den tilbake i tilnærmet samme stand og mengde. Merk videre at det også er en klausul om at dette må skyldes forbrukeren selv (eller andre ytre forhold), altså er ikke f.eks. forbrukerrettslige mangler jfr. forbrukerkjøpsloven gyldig grunnlag for å avslå angrerett.

 

 

Kortversjonen:

Så lenge støvsugeren koster minst 300 kr og er kjøpt som privatperson ved dørsalg, har dere minst 14 dagers angrerett uavhengig av hva dere har signert på. Angreretten kan imidlertid kun benyttes dersom støvsugeren "kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side". Dette innebærer at utpakking og forsiktig utprøving er tillatt, mens tydelig slitasje, tap av deler eller annen form for forringelse utenom evt. forbrukerrettslige mangler kan medføre avslag på angrerett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden TS er relativt ung, så hadde kanskje noen linker til Lovdata vært på sin plass, eller hva??

 

-frank

Ja, og det var jo derfor jeg hadde med lenke til Lovdata, direkte til den aktuelle loven :).

 

srbz: Bra uttak, men paragraf 14 er også viktig:

 

 

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.

Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid.

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på tilsvarende måte. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning, gjelder bestemmelsen i sjette ledd.

Er varen levert på annen måte skal den stilles til selgerens rådighet for avhenting på det stedet varen ble mottatt. Er varen i disse tilfellene levert på et annet sted enn i forbrukerens hjem kan det avtales at varen skal sendes eller leveres på en annen måte som ikke medfører urimelig ulempe for forbrukeren.

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet be den som leverer varen om å returnere den til selgeren.

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til sjette ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

 

Mao. må selger selv komme og hente varen, men levere tilbake den gamle støvsugeren og betale tilbake full kjøpesum først.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...